آمریکا در انزوای سیاسی قرار گرفته است، تحریم های آمریکا وجهه حقوقی ندارد

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه با تاکید بر این که تحریم های آمریکا علیه ایران فاقد پشتوانه بین المللی یا سازمان ملل است، گفت: اینکه بگوییم آمریکا در چنین شرایطی در انزوا قرار گرفته، بیشتر انزوای آن سیاسی محسوب می گردد.

آمریکا در انزوای سیاسی قرار گرفته است، تحریم های آمریکا وجهه حقوقی ندارد

قاسم محب علی در گفت وگو با وبلاگ اخبار و رویدادها با بیان این که تحریم های پیشین علیه ایران پشتوانه شورای امنیت و قطعنامه های آن را داشت، گفت: در واقع تحریم های قبلی مجموعه ای از تحریم های بین المللی، اروپایی و آمریکایی بود اما تحریم هایی که اخیرا توسط رئیس جمهور آمریکا اعمال شده بیشتر در قالب اقدامات یک جانبه گرایی آمریکا علیه ایران محسوب می گردد و طبیعتا فاقد پشتوانه بین المللی یا سازمان ملل است.

وی توضیح داد: سطح تحریم هایی که آمریکا اعمال می نماید بیشتر از تحریم هایی است که در دوره اوباما نسبت به ایران اعمال شده بود. چه از نظر تعداد اشخاص و یا شرکت هایی که مورد تحریم قرار دریافتد. اما با توجه به نقش و توانایی که آمریکا در تجارت و بازار بین الملل و نقل و انتقالات پولی و مالی دارد چندان اثر این تحریم ها کمتر از اثر تحریم های دوران اوباما نخواهد بود.

مدیرکل پیشین بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه اضافه نمود: البته اروپایی ها در کوشش هستند مکانیزمی را به وجود آورند تا در برابر تحریم های آمریکا پایداری نمایند از سوی دیگر چین و برخی کشورهای دیگر به دنبال اخذ معافیت و کاهش سطح فشار آمریکا نسبت به ارتباط آنها با ایران هستند تا مشمول تحریم های ثانویه آمریکا نشوند.

این تحلیلگر مسائل منطقه همچنین بیان نمود: تحریم های آمریکا وجهه حقوقی ندارد، اما به دلیل اینکه کشورها تجارت و معامله اصلی شان با آمریکا می باشد، سخت است که بین ایران و آمریکا، ایران را انتخاب نمایند.

محب علی ادامه داد: از سوی دیگر چین، ژاپن، کره جنوبی، امارات و برخی کشورهایی که دارای تجارت خارجی بزرگی هستند، کوشش دارند تا سطح فشار این تحریم ها بر مبادلات تجاری آنها زیاد نباشد. البته در مورد روسیه شرایط فرق می نماید زیرا عمده تجارت خارجی بزرگ روسیه با اروپا است و خیلی تاثیری از تحریم ها نمی پذیرد و اغلب تجارت آن در قالب نظامی تعریف می گردد.

وی با اشاره به برخی معافیت هایی که آمریکا برای برخی از کشورها در اعمال کردن تحریم هایش در نظر گرفته است، گفت: آمریکایی ها ملاحظاتی را برای خود دارند که یکی از این ملاحظات بازار نفت است. در واقع بر اساس منافع خود عمل می نمایند مانند معافیت هایی که در مورد چابهار در نظر دریافتد.

این تحلیل گر مسائل منطقه گفت: بنابراین اینکه بگوییم آمریکا در چنین شرایطی در انزوا قرار گرفته، بیشتر انزوای آن سیاسی محسوب می گردد تا اینکه اقتصادی باشد. زیرا عنوان انزوای اقتصادی برای آمریکا قابل بکارگیری نیست، این کشور بزرگترین بازار اقتصادی و تجاری جهان را در اختیار دارد.

مدیر کل پیشین بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه در خاتمه اظهار کرد: باید توجه داشت حذف دلار از معاملات اقتصادی چندان کار ساده ای نیست. گرچه سیاست های ترامپ باعث شده کشورهای دیگر به ویژه اروپایی ها از آن فاصله بگیرند اما این بدان معنا نیست که اروپا از آمریکا فاصله گرفته و یا جدا شده زیرا فاصله دریافت از آمریکا برای اروپا از نظر سیاسی، اقتصادی و امنیتی امکان پذیر نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آمریکا در انزوای سیاسی قرار گرفته است، تحریم های آمریکا وجهه حقوقی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا در انزوای سیاسی قرار گرفته است، تحریم های آمریکا وجهه حقوقی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید