وقتی آموزش و پرورش تنور را برای جذب غیراصولی معلم ها داغ می کند ، فراموشی یک مسئولیت بزرگ

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، طبق قوانین، توسعه جذب معلم فقط باید از طریق دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی صورت بگیرد، اما امسال شاهد کاهش ظرفیت پذیرش این دو دانشگاه و افزایش جذب غیر اصولی معلمان هستیم.

وقتی آموزش و پرورش تنور را برای جذب غیراصولی معلم ها داغ می کند ، فراموشی یک مسئولیت بزرگ

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات هزینه تحصل در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

گروه دانشگاه وبلاگ اخبار و رویدادها، فاطمه قره داغی- این روز ها آوازه کمبود معلم از نقاط مختلف کشور به گوش می رسد. به طوری که آموزش و پرورش دست به دامان روش های مختلف برای پر کردن کلاس های درس خود شده است؛ اما گویا این نیاز مبرم موجب شده تا این وزارت خانه به جاده خاکی زده و هدف اصلی خود را فراموش کند. یک نوع فراموشی که اگر به موقع فکری برایش نکند شدید و شدید تر می شود.

طبق ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه، جذب و تربیت معلمان باید از طریق دو دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی صورت بگیرد. مسئله ای که رهبر انقلاب نیز در این سال ها بار ها مورد تاکید قرار داده اند. نمونه اش هم حدودا یک ماه پیش بود که مستقیما وزیر آموزش و پرورش و مجلس را مورد خطاب قرار داده و درمورد این موضوع تذکر دادند. اما پس از اعلام نتایج کنکور شاهد اخباری بودیم که با تصوراتمان جور در نمی آمد. اخباری که نشانگر کاهش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان و افزایش ظرفیت پذیرش از فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها بود.

اینطور نیست. امسال جزو سال هاییست که بیشترین افزایش را در پذیرش دانشگاه فرهنگیان داریم. 20 هزار نفر تعهد دبیری و 28 هزار نفر نیز از طریق ماده 28. ماده 28 مختص اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است.

این پاسخ حاجی میرزایی، وزیر آموزش وپرورش در پاسخ به خبرنگار وبلاگ اخبار و رویدادها دراین خصوص است. البته ناگفته نماند که در روز قبل قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش در جمع مدیران و مسئولان منطقه 16 آموزش و پرورش شهر تهران آماری متفاوت با آمار وزیر می دهد. وی آمار جذب را اینطور اعلام می کند: امسال 20 هزار نفر از دانشگاه فرهنگیان و 33 هزار نفر از طریق آزمون استخدامی جذب خواهند شد. 25 هزار و 437 نفر نیز از طریق نیرو های حق التدریس و آموزشیاران فعلی جذب می شوند که این ها بعد از یک دوره یک ساله به کار گرفته خواهند شد.

فارغ از وجود آمار های متناقض که تعیین نیست تعداد جذب از طریق قانون استخدامی 28 هزار است یا 33 هزار، مسئله قابل توجه این است که در این میان کمترین تعداد پذیرش به دانشگاه فرهنگیان اختصاص داده شده است. دانشگاهی که دقیقا وظیفه آن تامین و تربیت معلمان است و این یک تناقض مضحک است.

اما ماده 28 چیست؟

طبق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه در تامین بخشی از نیاز های خاص آموزش و پرورش در رشته هایی که امکان توسعه آن از طریق دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد، مطابق ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش از میان دانش آموختگان سایر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور و حوزه های علمیه، مشروط به گذراندن دوره یک ساله مهارت آموزی در دانشگاه فرهنگیان بلامانع است. با این تعریف به نظر می رسد تفسیر اشتباهی از این قانون وجود دارد و چیزی که اکنون شاهد آن هستیم این است که ماده 28 نه تنها یکی از روش های اصلی جذب معلم شده؛ بلکه ظرفیتی بیشتر از دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی را نیز به خود اختصاص داده است. البته طبق گفته خود معلمان این دوره یک ساله مهارت آموزی نیز به خوبی رقم نمی خورد؛ لذا شخصی به کلاس درس می رود که درس معلمی را نخوانده و مهارت کافی برای معلمی ندارد.

در این خصوص به سراغ حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان نیز رفتیم. او در پاسخ اینطور گفت: باید توجه کنید در سال های قبل پذیرش دانشجوی دانشگاه فرهنگیان 3 هزار و 7 هزار بود. ما در این سال ها تلاش کرده ایم که تعداد را افزایش دهیم. علت بیشتر بودن تعداد جذب از طریق ماده 28 نسبت به دانشگاه فرهنگیان نیز به دلیل اعلام نیاز آموزش و پرورش به معلم بوده است. دانشگاه فرهنگیان آماده است که در صورت نیاز با استیجار و وجود بودجه، دانشجوی بیشتری را پذیرش کند.

وزیرآموزش و پرورش نیز با تاکید بر کمبود 197 هزار معلم در کلاس های درس کشور گفت: نمی توانیم تا 4 سال دیگر صبر کنیم؛ لذا عده ای را طی فرایند یک ساله و عده ای دیگر را طی فرایندی 4 ساله پذیرش می کنیم.

گویا این داستان همچنان ادامه دارد. هر سال وزارت آموزش و پرورش می گوید معلم کم داریم، لذا مجبوریم از روش هایی دیگر معلم جذب کنیم و هرسال دوباره فراموش می کند که در سال های آینده با کمبود نیرو روبرو خواهد شد و این شبیه به یک چرخه می چرخد. بهتر است اینطور بپرسیم که چرا توسعه دانشگاه فرهنگیان چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی هر سال پشت گوش انداخته می شود.

باید به این سوال پاسخ داد که اگر بر اهمیت نقش معلم و تربیت آن اتفاق نظر وجود دارد، چرا فکری به حال این دانشگاه نمی شود. دانشگاهی که باید معلم با کیفیت تربیت کند و به کلاس های درس بفرستد. اما درحال حاضر با مسائل و مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند که دیگر مجالی برای رسیدگی به کار اصلی خودش باقی نمی ماند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "وقتی آموزش و پرورش تنور را برای جذب غیراصولی معلم ها داغ می کند ، فراموشی یک مسئولیت بزرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی آموزش و پرورش تنور را برای جذب غیراصولی معلم ها داغ می کند ، فراموشی یک مسئولیت بزرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید