نگاه وزارت اقتصاد به بودجه، درآمدزایی نیست

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، خاندوزی گفت: به بودجه نگاه درآمدی نداریم و باوجوداینکه پارسال وزارت نفت و سازمان برنامه، پیشنهاد های دیگری داشتند ما اصرار کردیم که برای نرخ خوراک پتروشیمی، سقف بگذاریم.

نگاه وزارت اقتصاد به بودجه، درآمدزایی نیست

سید احسان خاندوزی در نشست با فعالان صنعت پتروشیمی، گفت: نگاه ما به مشخص متغیرهایی که به صنایع و فعالیت های مالی کسب وکار باز می گردد، نگاه عایدیی نیست؛ نگاه عایدیی، نگاه اشتباهی است، همان طور که در مساله خصوصی سازی و واگذاری ها نیز نگاه اشتباهی وجود داشته است.

وزیر اقتصاد گفت: متأسفانه نگاه عایدیی، نگاه رایجی بوده که به عواقب بلندمدت توجه نمی نماید و فقط با یک نگاه کوتاه مدت در پی کسب عایدی برای چند ماه است. این نوع نگاه، پیامدهای منفی مانند بی اعتمادی سرمایه گذاران را ایجاد می نماید و انگیزه سرمایه گذاری در صنایع را در بلندمدت، تضعیف می نماید.

او گفت: زمانی که درهای بیرونی به روی ما بسته است، باید سرمایه گذاری داخلی حمایت گردد و سرمایه گذار به جای اینکه سرمایه خود را در جایی که مضر و مخل رشد مالی است در طرح های مالی سرمایه گذاری کند.

خاندوزی گفت: به علت اینکه نگاه ما نگاه عایدیی نیست، باوجوداینکه پارسال وزارت نفت و سازمان برنامه، پیشنهادهای دیگری داشتند ما اصرار کردیم که برای نرخ خوراک پتروشیمی، سقف بگذاریم.

او با بیان اینکه نگاه عایدیی در لایحه بودجه، نگاه اشتباهی بوده است، افزود: سال جاری نیز همچنان از این موضوع، حمایت خواهیم کرد.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه پتروشیمی ها، پیشانی کارنامه صنعتی جمهوری اسلامی ایران هستند، ادامه داد: اگر به چند دهه قبل بازگردیم و بخواهیم چند کار مالی بزرگ در کشور را معرفی کنیم، قطعاً یکی از آنها توسعه شتابان صنعت پتروشیمی است. اتفاقاتی که در 20 و 30 سال گذشته در صنعت پتروشیمی اتفاق افتاده با تاریخ گذشته ما و شرایط رقبا، قابل مقایسه نیست.

خاندوزی گفت: معتقدیم که سودآوری، حق فعال مالی و بخش خصوصی است، درعین حال، التزام به قانون و پرداخت مالیات و سایر موارد نیز حق دولت است.

او گفت: براین اساس، باید یاری کنیم تا برای آذرماه که لایحه بودجه به دولت می رود از ابتدا درباره مسائل مطرح شده، توافقاتی در دولت و مجلس وجود داشته باشد.

وزیر اقتصاد گفت: باید پیش از ارائه لایحه بودجه، برای مساله نرخ خوراک و سایر متغیرهای بودجه بین وزارتخانه های مرتبط در دولت و کمیسیون های مرتبط در مجلس مانند کمیسیون مالی و انرژی، یک توافقی انجام گردد.

خاندوزی با بیان اینکه شایعات به سرعت در بخش های مختلف مانند بازار سرمایه می چرخد و عوارض ایجاد می نماید، گفت: براین اساس، اگر بتوانیم برای متغیرهای لایحه بودجه 1402، قبل از طرح در کمیسیون تلفیق توافق کنیم، کار امیدبخشی خواهد بود تا بدین شکل، متغیرهای مالی برای صاحبان صنایع و فعالان مالی قابل پیش بینی باشد.

وی با اشاره به بعضی از مسائل مطرح شده به وسیله فعالان صنعت پتروشیمی، گفت: راه حل اصلی رفع این مسائل این است که در زمان تصویب قانون بودجه، برای آنها چاره اندیشی گردد تا احتیاج به اصلاحیه یا استفساریه نباشد.

وزیر اقتصاد درباره مشکل بدهی تولیدکنندگان اوره به شرکت گاز و طلب آنها از جهاد کشاورزی، گفت: یاری می کنیم که بدهی و طلب آنها، تهاتر گردد.

خاندوزی ادامه داد: درباره مسائل مالیاتی که مطرح شد، رئیس سازمان امور مالیاتی نشستی را با فعالان صنعت پتروشیمی برگزار خواهد نمود تا مسائل رفع گردد.

وی گفت: معاون مالی وزارتخانه به عنوان نماینده وزارتخانه در آنالیز طرح ها و لوایح در کمیسیون مالی دولت، نیز پیشنهادها مکتوب درباره مشخص نرخ خوراک و متن پیشنهادی برای لایحه بودجه سال 1402 را اخذ و پیگیری می نماید تا این گونه نباشد که پس از تصویب قانون بودجه در پی حل مساله باشیم.

وبلاگ اخبار و رویدادها مالی اقتصاد و انرژی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "نگاه وزارت اقتصاد به بودجه، درآمدزایی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاه وزارت اقتصاد به بودجه، درآمدزایی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید