چرا اصفهان بهشت گردشگران سلامت منطقه نیست؟

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، ایران کشوری چهار اقلیم با جاذبه های تاریخی و فرهنگی بسیار ، پزشکان حاذق و امکانات پزشکی خوب و درعین حال مقرون به صرفه می تواند بهشت جهانگردان سلامت منطقه باشد اما نیست!ایران سهم اندکی از عایدی میلیارد دلاری جهانگردی سلامت دارد و باز هم همسایه هایی مثل ترکیه گوی سبقت را از ایران ربوده اند. در این میان اصفهان نیز به عنوان یکی از محبوب ترین شهرهای جهانگرد پذیر ایران با ظرفیت های ویژه تاریخی ، فرهنگی ودرمانی نتوانسته سهم چندانی از بازار جهانگردی سلامت داشته باشد.

چرا اصفهان بهشت گردشگران سلامت منطقه نیست؟
وبلاگ اخبار و رویدادها :

مصطفی نریمان که بیش از 30 سال است در حوزه جهانگردی فعالیت می نماید و به عنوان یکی از سرمایه گذاران این بخش به شمار می رود در تبادل نظر با خبرنگار بازار در مورد موانع توسعه جهانگردی سلامت در اصفهان گفت : به جرات می توانم بگویم که اصفهان پتانسیل های زیادی در زمینه جذب توریسم سلامت دارد.مسئله ای که اکنون با آن روبرو هستیم و تنها به اصفهان برنمی گردد این است که با وجودی که پزشکان ایران در حوزه درمان جزو بهترین های دنیا محسوب می شوند، اما هنوز نتوانسته ایم در جذب جهانگرد ان سلامت پیروز باشیم.

وی درباره علت این ناتوانی در جذب جهانگردان سلامت اذعان داشت:تا زمانی که زیرساخت های جهانگردی در کشور فراهم نگردد، رونق این صنعت امکان پذیر نخواهد بود.ما نیازمند استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی برای رونق توریسم سلامت در کشور و به خصوص اصفهان هستیم.در اصفهان ظرفیت های مغفول مانده ای وجود دارد که می توان با استفاده از اهرم های بخش خصوصی به آنها دست یافت و توریسم سلامت را از این شرایط دور کرد.

اهمیت تبلیغات در جذب جهانگردان سلامت

وی با اشاره به اهمیت تبلیغات گفت : متاسفانه مجموعه های تبلیغاتی در رابطه با جذب توریسم تنها به شعارهای تبلیغاتی اکتفا می نمایند و متاسفانه با دیدگاه های علمی به این مقوله نگاه نمی نمایند.این در حالی است که برای توریسم درمانی که گاهی از آن با عنوان توریسم سلامت و یا جهانگردی سلامت نام برده می گردد، تعاریف گوناگونی بیان شده است.

نریمان اذعان داشت : سازمان دنیای جهانگردی (WTO) به طور خاص، جهانگردی سلامت را چنین تعریف می نماید؛ استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد با استفاده از آبهای معدنی، آب و هوا یا مداخلات پزشکی منجر می گردد و در مکانی خارج از محل سکونت فرد - که بیش از 24 ساعت است - به طول می انجامد.

مقوله جهانگردی سلامت فراتر از جهانگردی درمانی

وی اضافه نمود: اما مقوله جهانگردی سلامت فراتر از جهانگردی درمانی است. آبهای گرم و معدنی و لجن درمانی همراه با امکانات طبیعی نیز شامل مقوله جهانگردی سلامت است؛ شعار دنیای توریسم سلامت، امکانات و خدمات در حد کشورهای دنیا اول یا پیشرفته و قیمت ها و هزینه ها در حد کشورهای در حال توسعه و دنیا سوم است.مشکل دیگری که ما داریم این است که متاسفانه دانش آموختگان متخصص در زمینه پزشکی و توریسم نداریم و طرح ها فقط در حد حرف بوده و پیروز نیستند.

این فعال جهانگردی در مورد راهکارهای توسعه این صنعت شرح داد:با ارایه امکانات مناسب به جهانگردان سلامت و جلب اعتماد آنها می توان از این صنعت در راستای اشتغال زایی و توسعه این صنعت بهره برد.از سویی دیگر ارتقای کیفیت خدمات به جهانگردان سلامت، امری لازم است و در عین حال ما باید در همه حال به روز شویم و با ارائه خدمات در بخش هتلینگ، ترانسفر و لیدر در جذب جهانگرد سلامت به شکل پیروز تری عمل کنیم.

سامان دهی بیماران در داخل کشور

نریمان تاکید نمود:یکی از مهمترین خدماتی که باید به جهانگردان داده گردد سامان دهی بیماران در داخل کشور است، موضوعی که تنها بر عهده وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی نیست؛ بلکه، همکاری های چند بخشی سازمان های مربوطه از جمله سازمان جهانگردی،ناجا و وزارت خارجه را می طلبد.سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی نیز باید موقعیتی فراهم کند که کارشناسان و متخصصین و کاردان ها فی ما بین بخش خصوصی و پزشکان قرار گیرند و ارتباط درستی برقرار نمایند؛ البته به علت نوپا بودن این صنعت تا به امروز شرکت های تخصصی در این زمینه شکل نگرفته اند و در برخی از دفاتر خدمات جهانگردی تنها بخشی از خدمات به این موضوع اختصاص داده شده است.

مقرون به صرفهی امتیاز ایران در جذب جهانگردان سلامت

وی گفت: با توجه به مقرون به صرفه بودن تعرفه ها و حاذق بودن پزشکان ایرانی می توان با برنامه ریزی منسجم و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی این صنعت را رونق داد. هرچند وزارت بهداشت در این خصوص اقدامات ارزنده و مثبتی داشته ولی کافی نبوده و باید برای رسیدن به نقطه مطلوب زیرساخت های لازم فراهم گردد.کوشش برای جذب بیمار، فراهم شدن مقدمات ورود بیمار به ایران، نظارت بر مراکز درمانی و جمع آوری آمار بیماران از جمله جزئیاتی است که در طرح های وزارت بهداشت گنجانده شده ولی باید به درستی انجام گردد.براساس این طرح بیمارستان ها و موسسات درمانی فعال در این امر، باید در زمره بیمارستان های درجه یک باشند و مجموعه ای از سرویس های مناسب درمانی را نیز ارائه دهند.

وی پایین بودن تعرفه های توریسم سلامت در ایران و اصفهان نسبت به کشورهای دیگر را یک امتیاز بزرگ دانست و گفت: تعرفه های خدمات درمانی در کشور ما به نسبت کشورهای دیگر بسیار پایین است و همین موضوع باعث شده که جهانگردان خارجی ترجیح بدهند که برای خدمات درمانیشان به کشور ما بیایند.این امر می تواند روزنه ای باشد برای پیشرفت بیشتر در این صنعت سودآور و بالاترین سود مالی را برای ما به همراه داشته باشد.

بروکراسی و برخوردهای سلیقه ای آفت جهانگردی سلامت

متاسفانه ما در اصفهان با بروکراسی های پیچیده روبرو هستیم و در کنار آن برخوردهای سلیقه ای نیز مانعی شده برای اینکه نتوانیم آنطور که باید و شاید از توریسم درمانی و منابع ارزشمند آن استفاده کنیم.این در حالی است که جهانگردی پزشکی برای تمامی کشورهای حاشیه خلیج فارس، خواهرخوانده های اصفهان و کشورهای مختلف پل ارتباطی مهمی است و همانطور که گفته شد اگر اندیشه صحیحی در این زمینه اعمال گردد و از برخوردهای جزیره ای و سلیقه ای بپرهیزیم.

وی در سرانجام گفت: می توانیم از جهانگرد درمانی عایدی زیادی برای اصفهان جذب کنیم و 50 درصد اقتصاد اصفهان در راستای عایدیزایی شامل ارائه خدمات پزشکی به جهانگرد ها باشد.

منبع: توریسم آنلاین

به "چرا اصفهان بهشت گردشگران سلامت منطقه نیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا اصفهان بهشت گردشگران سلامت منطقه نیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید