موضع گیری آلمان نسبت به راه اندازی سانتریفیوژهای IR6

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، فارس نوشت:هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان به سخنان امروز علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره راه اندازی زنجیره 30 تایی سانتریفیوژهای IR6 واکنش نشان داد.

موضع گیری آلمان نسبت به راه اندازی سانتریفیوژهای IR6

به نوشته خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه آلمان مدعی شد اعلانیه ایران مبنی بر راه اندازی دستگاه های پیشرفته جهت سرعت بخشیدن به روند غنی سازی اورانیوم می تواند توافق هسته ای برجام با قدرت های جهانی را به خطر بیندازد.

ماس که در یک کنفرانس خبری حضور داشت در پاسخ به سوالی درباره سخنان آقای صالحی گفت: ایران، سانتریفیوژهای بسیار پیشرفته ای ساخته که با توافق هسته ای منطبق نیست. آنها اوایل ماه سپتامبر اعلام کردند که به توافق هسته ای پایبند نخواهند بود و ما فکر می کنیم این غیرقابل قبول است.

رئیس سازمان انرژی اتمی امروز دوشنبه از راه اندازی زنجیره 30 تایی سانتریفیوژهای IR-6 اطلاع داد او گفت: طی 2 ماه، 15 سانتریفیوژ نسل جدید راه اندازی شده که کار بسیار بزرگی است و امروز شاهد راه اندازی زنجیره 30 تایی ماشین های سانتریفیوژ IR6 هستیم.

با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه ای روز 18 اردیبهشت ماه امسال (در سالگرد خروج آمریکا) به طرف های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف 60 روز به تعهدات خود در زمینه های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست.

از آن موقع به بعد ایران در سه گام از تعهدات خود در توافق هسته ای کاسته است.

اولین گام ایران در کاهش تعهدات، عبور از سقف 300 کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی شده 3.67 درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی شده بود که در تاریخ هجدهم اردیبهشت اعلام شد. گام دوم روز شانزدهم تیر و با بیانیه ای دولت مبنی بر افزایش سطح غنی سازی از 3.67 درصد اجرا شد.

گام سوم ایران برای کاهش و توقف بعضی تعهدات ذیل برجام که از شهریور آغاز شد، بیشتر مربوط به برداشتن محدودیت ها روی فعالیت های تحقیق و توسعه (R & D) از جمله توسعه و راه اندازی نسل جدید سانتریفیوژها در تاسیسات غنی سازی اورانیوم بود.

310311

منبع: خبرآنلاین

به "موضع گیری آلمان نسبت به راه اندازی سانتریفیوژهای IR6" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موضع گیری آلمان نسبت به راه اندازی سانتریفیوژهای IR6"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید