هوندا NS-X؛ یک خودروی دو نفره و موتور وسط

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، نام هوندا در ایران با موتور سیکلت های پر سر و صدا و پر دوام و کم استهلاک CG125 عجین شده است. به محض شنیدن نام این سازنده بزرگ تصویر این موتور در ذهن ایرانیان نقش می بندد. این موتور همپای پیکان خاطرات بی شماری برای همه ما دارد، اما محصولات عالمگیر دیگری هم از این کارخانه بیرون آمده است. یکی از این محصولات بی نظیر خودرویی است که در امریکا به نام هوندا آکورا و در بقیه دنیا با نام NS-X عرضه می شود. این نام برگرفته از حروف اختصاری پروژه تحقیقی این خودرو است؛ NS-X در واقع از حروف عبارت New Sportscar eXperimental گرفته شده است.

هوندا NS-X؛ یک خودروی دو نفره و موتور وسط

این خودروی دو نفره و موتور وسط در ژاپن و از سال 1990 تا 2005 تولید شد. بازار هدف آن بیشتر امریکای شاقتصادی بود و با قیمتی بسیار کمتر از ابر خودروهای زمان خود و بسیار قابل اعتمادتر از آن ها تبدیل به خودرویی محبوب در شمال امریکا شد. اروپایی ها هم این خودرو را بسیار پسندیدند، اما فقط تعداد کمی به آن ها رسید. در سال 1984 کمپانی هوندا با طراح ایتالیایی معروف خودرو یعنی پینین فارینا برای همکاری در پروژه آزمایشی HP-X که بر گرفته از حروف اول نام های هوندا و پینین فارینا بود، قرار داد بست. این ماشین قرار بود با موتور دو لیتری شش سیلندر ساخته شود. بعد از این که هر دو طرف مراحل اداری این قرار داد را طی کردند، مدیریت پروژه به مهندسان اعلام کرد که اتومبیل محصول این پروژه باید به لحاظ قدرت و سرعت کاملا قادر به رقابت با ماشین های مشابه اروپایی، به خصوص ماشین های ایتالیایی و آلمانی باشد.

در این جا بود که نام آن از HP-X به NS-X تبدیل شد. این ماشین که بعدها با همان نام اختصاری پروژه به بازار عرضه شد، توسط تیم بسیار توانای هوندا به رهبری مدیر طراحی هوندا، ماساهیتو ناکانو و مهندس ارشد اجرایی هوندا، شیگرو اوهارا به خط تولید رسید. شیگرو اوهارا بعدها مسئول پروژه پیروز S-2000 هوندا شد.

در واقع الگوی عملکرد این ماشین برای هوندا، فراری 328 بود که با تغییراتی اساسی قرار بود با نام 348 به بازار بیاید. هوندا تصمیم داشت ماشینی بسازد که کارایی بهتری از فراری داشته باشد و از طرفی قابل اطمینان تر و از همه مهم تر ارزان تر باشد. بنابراین موتور قبلی شش سیلندر دو لیتری جایش را به یک موتور قوی تر سه لیتری (VTEC-V6) داد.

اوهارا برای طراحی داخل اتومبیل چندین ساعت در داخل کاکپیت جنگنده اف 16 گذرانده بود و با الهام از دید باز و سیصد و شصت درجه جایگاه خلبان در هواپیمای اف16 داخل این اتومیبل را طرح ریزی کرد. این ماشین اولین خودرویی بود که بدنه ای تمام آلومینیومی داشت. انقلاب بزرگ هوندا در این بود که نه تنها از آلومینیوم در قسمت هایی از سیستم تعلیق ماشین استفاده کرد، بلکه با استفاده از قاب تمام آلومینیومی این ماشین را سبک تر کرد.

بیشتر بخوانید: نگاهی به فورد GT40 مدل 1965

هوندا NS-X نسل دوم از 2016

در دسامبر 2007 کمپانی هوندا اعلام کرد قصد دارد مدل جدید و جایگزین NS-X را در سال2010 رونمایی کند. این مدل بر مبنای هوندا آکورا با موتور V10 طراحی شده بود، اما با وجود این که ماشین نمونه ساخته شد و نمونه های متعددی هم تحت آزمایش بود، هوندا اعلام کرد به علت شرایط نامساعد اقتصادی این پروژه را متوقف کرده است. به جای این ماشین، هوندا مدل HSV-010 را برای ورود به مسابقات قهرمانی سوپر جی تی ژاپن رونمایی کرد. البته این اتومبیل هرگز به تولید نرسید و نسخه خیابانی آن ساخته نشد.

در سال 2011 مجددا خبر این که هوندا در فکر تولید نسخه جدیدی از NS-X است، پخش شد و نهایتا در دسامبر 2011 کمپانی هوندا رسما اعلام کرد که نسل دوم NS-X را در نمایشگاه بین المللی خودروی شمال امریکا به نمایش می گذارد. در ژانویه سال 2012 نیز طبق قولی که هوندا داده بود، رسما از این ماشین رو نمایی شد.

اما نسخه تولیدی آن سه سال بعد و در همان نمایشگاه در سال 2015 به نمایش گذاشته و در سال 2016 به بازار عرضه شد. این خودرو در امریکا بسیار مورد توجه و محبوب است. با سابقه درخشان نسل اول در امریکا و با به کار گیری فناوری امروزین، نسل دوم جایگاه ویژه ای در بازار امریکای شاقتصادی پیدا کرده است. مدل جدید این ماشین با موتور هیبریدی 6/3 لیتر شش سیلندر با توربوی دوبل و سه موتور تمام الکتریکی خواسته علاقه مندان به سرعت و دلواپسان طبیعت را همزمان تامین می کند.

اولین خودروی فروخته شده با شماره شاسی 001 در 29 ژانویه 2016 به مبلغ یک میلیون و دویست هزار دلار در یک حراجی فروخته شد که کل این مبلغ به خیریه حمایت از بچه ها مبتلا به سرطان مغز اهدا شد. اولین فروش رسمی این ماشین در امریکا و در تاریخ ماه مه 2016 ثبت شده و تا به حال 201 دستگاه از این خودرو به فروش رفته است.

منبع: دیوار

به "هوندا NS-X؛ یک خودروی دو نفره و موتور وسط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوندا NS-X؛ یک خودروی دو نفره و موتور وسط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید