محصولات نساجی سنتی نهبندان صاحب برند شدند

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی نهبندان گفت: نهبندان نیازمند فضایی دائمی و رسمی به عنوان بازارچه صنایع دستی و سوغات است.

محصولات نساجی سنتی نهبندان صاحب برند شدند

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی، حسین شبانی بابیان این که در بخش گردشگری شهرستان بهتر عمل نموده ایم توضیح داد: با توجه به وضعیت مطلوب اقامتگاه ها و مراکز گردشگری شهرستان می توان در عرضه صنایع دستی نیز پیروز تر عمل کنیم.

او با اعلام این که در حال حاضر به دنبال افزایش تعداد کارگاه های صنایع دستی هستیم از فعالیت 20 کارگاه رسمی در این شهرستان اطلاع داد و گفت: در مورد صدور مجوزهای صنایع دستی دو نوع مجوز انفرادی و کارگاهی داریم.

مسئول میراث فرهنگی نهبندان بابیان این که مجوزهای کارگاهی در حال افزایش است، بیان نمود: سعی می کنیم کسانی را که طرحی برای صنایع دستی داشته باشند، به سمت کارگاهی شدن هدایتشان کنیم.

او در ادامه به مسائل حوزه صنایع دستی اشاره نمود و اضافه کرد: شناخت نداشتن از هنرمندان، شناخت نداشتن از بازار هدف و شناخت نداشتن از مخاطب، از مسائلی هستند که هنرمندان این حوزه را درگیر می نماید.

شبانی با اشاره به این که برای برطرف مسائل هنرمندان باید درزمینهٔ آموزش کوشش بیشتری انجام گردد، بیان نمود: باید از سطح شهرستانی فراتر رویم و در استان و سطح ملی محصولات صنایع دستی را معرفی کنیم.

مسئول میراث فرهنگی نهبندان با تأکید بر برندسازی در حوزه صنایع دستی، اضافه کرد: تنها شهرستانی هستیم که در حوزه برندسازی در رشته های نساجی سنتی اقدام نموده ایم.هنرمندان صنعت نساجی سنتی شهرستان در رشته های برک، پارچه مله و تو بافی از این به بعد تولیدات خود را با برند جلک به بازار معرفی می نمایند.

او بابیان این که محصولات نهبندان به عنوان صاحب برند باید مطرح گردد، ادامه داد: باوجوداین که در حوزه صنایع دستی 30 رشته داریم اما برای احیای بعضی رشته ها توان بیشتر گذاشته شده است.

شبانی احیای رشته های منسوخ شده را از اهداف پیشرو دانست و بیان نمود: برک بافی و جاجیم کلکی ازجمله صنایعی هستند که برای احیای آن ها کوشش می کنیم.

او شرح لوگوی جلک گفت: ابزارهایی نظیر شانه و نشقک که از ابزارهای ریسندگی و بافت هستند به صورت نمادین در لوگو جاگذاری شده و موتیف های تاریخی که به تعداد چهار عدد در چهار طرف طرح قرارگرفته اند علاوه بر آنکه قدمت تاریخی فن و هنر بافندگی را در منطقه بازگو می نمایند، تداعی نماینده نقش های جناغی از نقوش اصیل دستبافته های منطقه نیز هست. این موتیف ها در مهرهای عصر مفرغ در منطقه شهر سوخته که در جوار نهبندان بوده و به لحاظ جغرافیایی تاریخی در محدوده سیستان واقع هستند، نیز دیده می گردد.

منبع: میراث آریا

به "محصولات نساجی سنتی نهبندان صاحب برند شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محصولات نساجی سنتی نهبندان صاحب برند شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید