مانع زدایی از کسب و کار با اتصال سامانه قوه قضائیه به سامانه جامع تجارت ، پایان کارت های بازرگانی اجاره ای و یکبار مصرف؟

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، معاون کسب و کار اتاق بازرگانی ایران گفت: متأسفانه مدتی است اتصال برخط سامانه قوه قضاییه به سامانه جامع تجارت برای استعلام سوء پیشینه متقاضیان تمدید و صدور کارت بازرگانی قطع شده است.

مانع زدایی از کسب و کار با اتصال سامانه قوه قضائیه به سامانه جامع تجارت ، پایان کارت های بازرگانی اجاره ای و یکبار مصرف؟

علی ملایی؛ معاون کسب و کار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی وبلاگ اخبار و رویدادها، با بیان اینکه برای صدور و تمدید کارت بازرگانی ارگان های مختلفی همچون بانک مرکزی، قوه قضاییه و نیز سایر نهادهای ذی ربط، موظف هستند اطلاعات خود را در اختیار سامانه جامع تجارت قرار دهند، عنوان نمود: این اطلاعات به شکل سیستمی در اختیار سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی کارت های بازرگانی قرار می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: اگر تمامی اطلاعات ضروری برای صدور و تمدید کارت بازرگانی در این سامانه به درستی تجمیع شود، دیگر شاهد وقوع مفاسدی همچون کارت های بازرگانی یکبار مصرف و فرار اقتصادیاتی نخواهیم بود.

معاون کسب و کار اتاق بازرگانی گفت: متأسفانه از اسفندماه سال گذشته، قوه قضاییه اطلاعات و استعلامات سوء پیشینه افراد را در اختیار سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی کارت های بازرگانی قرار نمی دهد و همین مسئله باعث معطلی چند هفته ای متقاضیان تمدید و صدور کارت بازرگانی شده است.

ملایی با بیان اینکه در حال حاضر متقاضیان مجبور هستند برای دریافت سوء پیشینه خود به مراکز پلیس+10 مراجعه کنند، گفت: این فرایند زمان بر است و متقاضی بعد از دریافت گواهی عدم سوء پیشینه موظف است آن ها به شکل دستی در سامانه جامع تجارت بارگذاری کند.

استعلام یک ساعته ناگهان به یک هفته افزایش پیدا کرد

وی با اشاره به اینکه استعلامات قضایی سابقا ظرف یک ساعت از طریق سامانه جامع تجارت انجام می شده است، گفت: متأسفانه این فرآیند در حال حاضر زمانبر شده و با افزایش هزینه برای تاجران همراه بوده و همین مسئله خود مانعی در برابر تسهیل کسب و کار است.

ملایی با تأکید بر اینکه رئیس دستگاه قضا به طور مداوم در اظهارات حکیمانه خود دغدغه رفع موانع فعالان اقتصادی را اولویت کشور دانسته اند، گفت: اتصال سامانه استعلامات سوء پیشینه قوه قضاییه به سامانه جامع تجارت خود می تواند یک گام موثر در زمینه رفع موانع فعالان اقتصادی باشد.

معاون کسب و کار اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه رتبه بندی و اعتبارسنجی کارت های بازرگانی دارای 11 فرآیند و مؤلفه است و سامانه جامع تجارت به خوبی توانسته در ظرف مدت 50 روز دو فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی را به نحو احسن پیاده سازی کند، اظهار داشت: مابقی فرآیندها نیز قرار است به مرور زمان با همکاری متخصصان فنی اتاق بازرگانی و سامانه جامع تجارت در آینده نزدیک، راه اندازی و تکمیل شود.

وی در انتها خبر داد: سامانه جامع تجارت وعده داده است که تا آخر فروردین ماه تمام فرآیندهای رتبه بندی و اعتبار سنجی به شکل سیستمی و هوشمند در سامانه جامع تجارت و ذیل سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی کارت های بازرگانی اجرا شده و در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.

به گزارش دانشجو، سامانه یکپارچه رتبه بندی و اعتبارسنجی کارت های بازرگانی در سال 1399 توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مورد بهره برداری قرار گرفت. با این وجود، در حال حاضر یکی از مهمترین استعلامات سیستمی این سامانه قطع شده (مرتبط به مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه) و این مسئله فرآیند صدور و تمدید کارت های بازرگانی را کند و زمانبر کرده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "مانع زدایی از کسب و کار با اتصال سامانه قوه قضائیه به سامانه جامع تجارت ، پایان کارت های بازرگانی اجاره ای و یکبار مصرف؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مانع زدایی از کسب و کار با اتصال سامانه قوه قضائیه به سامانه جامع تجارت ، پایان کارت های بازرگانی اجاره ای و یکبار مصرف؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید