لزوم احیای ظرفیت 16 میلیارد دلاری صادرات ایران به پاکستان

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، سیدرضا سیدآقازاده مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با دو کشور افغانستان و پاکستان و توافقات تجاری شکل گرفته تا کنون، گفت: بر اساس آنالیز های سازمان توسعه تجارت، ایران ظرفیت صادرات 16 میلیارد دلاری به پاکستان دارد.

لزوم احیای ظرفیت 16 میلیارد دلاری صادرات ایران به پاکستان

به گزارش گروه مالی وبلاگ اخبار و رویدادها، نشست صندلی افغانستان و پاکستان در نقشه تجارت منطقه ای کشور، عصر روز یکشنبه 5 بهمن با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در سازمان توسعه تجارت برگزار گردید. این نشست، پنجمین پیش نشست تخصصی از هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ 29 بهمن امسال با موضوع تجارت منطقه ای؛ اولویت راهبردی برگزار خواهد شد. در این نشست ضمن تبیین صندلی افغانستان و پاکستان در تجارت منطقه ای کشور، اقدامات اجرا شده و راستا پیش روی تجارت ایران با این دو کشور آنالیز شد.

* ظرفیت 16 میلیارد دلاری صادرات ایران به پاکستان

سیدرضا سیدآقازاده مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت با بیان این که ظرفیت مالی پاکستان خیلی بیشتر است، گفت: بر اساس مطالعاتی که از سوی سازمان توسعه تجارت انجام شده، ظرفیت تبادلات تجاری با پاکستان خیلی بیشتر از میزان فعلی است. پاکستان واردات 60 میلیارد دلاری دارد و ایران ظرفیت صادرات 16 میلیارد دلاری به این کشور دارد.

* مذاکره با افغانستان و پاکستان برای انعقاد توافق تجاری

وی ادامه داد: ما برای تجارت متقابل 5 قلم را در چند سال پیش به افغانستان امتیاز یک طرفه دادیم و الآن هم مجوز موافقت نامه تجارت ترجیحی را در مهرماه از دولت اخذ کردیم. یک دور مذاکره مقدماتی را هم در دی ماه انجام دادیم با هیئت افغانی و الآن منتظر این هستیم که متن پیشنهادی که ما دادیم آن ها نظرشان را بگویند تا بتوانیم وارد مذاکره شویم.

سید آقازاده اضافه کرد: مابا پاکستان هم از سال 85 موافقت نامه بازرگانی داریم، تجارت ترجیحی داریم. از سال 96 موافقت نامه تجارت آزاد را هم آغاز کردیم حتی متون و الحاقاتش هم نهایی شده است. یعنی دو طرف توافق نموده اند و فقط بحث تبادل کالایی است که آن را هم ما پیش قدم شدیم و فهرست کالایی مان را اعلام نموده ایم و منتظریم که طرف پاکستانی هم فهرست را بفرستند تا مذاکرات را آغاز کنیم. اگر این اتفاق بیفتد حدود 80 درصد کالا هایی که در کتاب تعرفه وجود دارد شامل خواهد شد و دو طرف می توانند از تسهیلات یکدیگر استفاده نمایند.

منبع: راستا اقتصاد

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "لزوم احیای ظرفیت 16 میلیارد دلاری صادرات ایران به پاکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم احیای ظرفیت 16 میلیارد دلاری صادرات ایران به پاکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید