حقوق دلاری مدیر نفتی تا سقف 800 میلیون! ، نفت سر سفره نزدیکان زنگنه

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، مدیرعامل شرکت نیکو از شاگردان زنگنه در دانشگاه، در حالی که در تهران به سر می برده، حقوق لوزان سوئیس را به میزان ماهی 15 تا 16 هزار فرانک معادل رقمی حدود 800 میلیون تومان دریافت می کرده است.

حقوق دلاری مدیر نفتی تا سقف 800 میلیون! ، نفت سر سفره نزدیکان زنگنه

گروه اقتصادی وبلاگ اخبار و رویدادها؛ چندی پیش امیرحسین قاضی زاده هاشمی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در یکی از برنامه های تلویزیونی مدعی شد که برخی کارکنان وزارت نفت به دلار حقوق می گیرند و توجیه وزارت نفت برای این مسئله این است که در شرایط تحریم نیرو های نفتی باید انگیزه کافی برای تلاش داشته باشند!

وزارت نفت در واکنشی احساسی مدعی شد این اخبار تماما کذب است؛ در حالی که سوابق برخی از نزدیکان بیژن زنگنه وزیر نفت گویای قصه دیگری است.

شاگرد دهه شصتی وزیر و حقوق نجومی!

علی اکبر پورابراهیمی، متولد 1366 از شاگردان دانشگاهی وزیر نفت است که با وی به نفت آمد و بدون یک روز تجربه مدیریتی و حتی کارشناسی در تاریخ 21 خرداد 1397 به مدیریت شرکت نیکو منصوب شد. شرکت نیکو که بازوی بین المللی شرکت ملی نفت محسوب می شود دفتر مرکزی اش در لوزان سوئیس است و نقش مهمی در دور زدن تحریم ها ایفا می کند.

نیکو در دولت دهم، نقش کم نظیری را در دور زدن تحریم ها، انتقال پول و تامین نیاز های اساسی کشور در بخش دارو و کالا های اساسی ایفا کرد و به نظر می رسید در شرایط امروز، یاری دهنده اقتصاد کشور باشد ولی وزیر نفت با انتصاب شاگرد خود به مدیریت این شرکت، تقریبا این شرکت را خلع سلاح کرد.

طبق رسم رایج در شرکت ملی نفت، حقوق اعضای هیئت مدیره و مدیران و کارکنان نیکو در زمان دولت اصلاحات به تصویب هیات مدبره نیکو و مجمع عمومی هیات مدیره شرکت نفت به ریاست وزیر وقت نفت وقت- بیژن زنگنه - رسیده و توسط مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت نیز ابلاغ شد.

حقوق اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شامل 8 هزار فرانک حقوق، 2 هزار فرانک اضافه کار و بین 4500 تا 5 هزار فرانک اجاره منزل- بر اساس قراردادی که خود شرکت نیکو منعقد می کند- است؛ اجاره محل سکونت توسط خود شرکت نیکو به صاحب ملک پرداخت می شود و خود مدیرعامل یا کارکنان در این حوزه ارتباطی با مبلغ اجاره خانه ندارند لذا جمع حقوق پرداحتی با اجاره خانه، بین 15 تا 16 هزار فرانک است.

فلسفه چنین حقوقی بدان علت است که مدیرعامل شرکت نیکو در لوزان ساکن بود و این حقوق با توجه به هزینه های زندگی در این شهر مشخص شده بود، اما مدیرعامل جدید شرکت نیکو، همین حقوق را برای زندگی در تهران دریافت می کند. مدیرعامل بسیار جوان شرکت نیکو طی این 4 ماه مدیریت خود که تنها هفت روز در لوزان بوده است، حدود 60 هزار فرانک حقوق دریافت کرده است که با توجه به نرخ چند ماه اخیر فرانک سوئیس در بازار تهران، بیش از 800 میلیون تومان دریافتی داشته است!

800 میلیون تومان حقوق در شرایطی به وی پرداخت شده است که سقف حقوق مدیران صنعت نفت با سال ها سابقه کار 20 میلیون تومان است و نیرو های عملیاتی حاضر در سکو ها و بیابان ها، اغلب کمتر از 3 میلیون تومان دریافتی دارند. پور ابراهیم بدون آنکه تجریه ای در حوزه نفت داشته باشد، برای کاری که انجام نمی دهد 800 میلیون تومان حقوق دریافت کرده است یعنی 10 برابر مدیر ارشد صنعت نفت که 30 سال سابقه کار دارد.

این در حالی است که مدیران اسبق نیکو، همگی از چهره های شاخص نفتی بودند که با بیش از 25 سال سابقه نفتی در سطوح بالای مدیریتی و بین المللی این سمت را بر عهده داشتند! پرداخت چنین حقوق نجومی به مدیرعامل 31 ساله نیکو، نشان می دهد وزارت نفت بی تفاوت به آنچه که باید به آن حساس باشد، به پرداخت حقوق های نجومی خود مشغول است.

مدتی پیش هم فیش حقوقی مدیرعامل شرکت ملی نفت منتشر شد که نشان می داد وی بیش از 150 میلیون تومان حقوق ناخالص داشته است که با سکوت محض وزارت نفت روبرو شد.

طلای سیاه در جیب یک عده معدود!

یکی از نکات جالب توجه که محل بحث و بررسی و اتفاقا ازجمله ابهامات عملکردی شرکت ملی نفت هم بوده، موضوع حقوق و مزایای دریافتی کارکنان شرکت ملی نفت است. در این زمینه بررسی های آماری نشان می دهد در سال 1398 هر کارمند شرکت ملی نفت ایران به طور میانگین 17 میلیون و 888 هزار تومان حقوق و مزایا دریافت می کند.

هر کارمند شرکت ملی نفت به طور میانگین سالانه بیش از 214 میلیون تومان حقوق و مزایا از این شرکت دریافت می کند. شاید تصور این رقم برای شما هم عجیب باشد، اما برای اثبات این ادعا کافی است اظهارات سیدحمید حسینی عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی و اظهارات محمد حسینی رئیس کمیته بررسی بودجه شرکت های دولتی در مجلس را مرور کنیم.

سیدحمید حسینی 7 شهریور 1395 در مصاحبه با یکی از خبرگزاری های داخلی می گوید: میانگین دریافت حقوق سالانه هر کارمند در وزارت نفت، حدود 100 میلیون تومان است (ماهانه 8.3 میلیون تومان در سال 95).

استدلال اول: در این زمینه محمد حسینی نیز 30 دی 1397 با تشریح جزئیات درآمد و هزینه های شرکت ملی نفت می گوید: برای شرکت ملی نفت ایران با تعداد 28 هزار و 603 نفر کارمند رسمی و 280 نفر کارگر، مبلغ 6200 میلیارد تومان بابت حقوق و دستمزد و مزایای مرتبط پیش بینی شده است. بر این اساس اگر 6200 میلیارد تومان بودجه جاری که به حقوق و مزایای کارکنان شرکت ملی نفت اختصاص داده شده را بین 28 هزار و 883 نفر تقسیم کنیم، ماهانه دریافتی هر کارمند این شرکت مبلغ 17 میلیون و 888 هزار تومان خواهد بود.

استدلال دوم: محمد حسینی در مصاحبه دی ماه 97 می گوید: در سال 98 حقوق شرکت نفتی ها نسبت به سال 96 حدود 64 درصد رشد داشته است. بنابراین بر پایه اظهارات محمد حسینی طی دو سال اخیر حقوق شرکت نفتی ها 64 درصد افزایش یافته که اگر 15 درصد افزایش حقوق سال 96 نسبت به سال 95 را نیز به رقم مذکور اضافه کنیم، طی سال های 95 تا 98 حقوق شرکت نفتی ها حدود 79 درصد افزایش یافته است؛ بنابراین بر پایه این استدلال اگر حقوق ماهانه یک کارمند شرکت نفت در سال 95 حدود 8.3 میلیون تومان باشد.

حال طی چهار سال اخیر با رشد 79 درصدی به حدود 15 میلیون تومان (دقیقا 14.9 میلیون تومان) می رسد. اما نکته قابل تامل این است که بخش قابل توجهی از کارمندان شرکت ملی نفت، به جای مناطق نفتی جنوب و جنوب غرب کشور در شهر تهران هستند. در جدول شماره یک جزئیات هزینه ای شرکت ملی نفت ایران آمده که ارقام هزینه ای ازجمله رقم حقوق و دستمزد کارکنان رسمی و قراردادی و پیمانکاری شرکت به تفکیک ذکر شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "حقوق دلاری مدیر نفتی تا سقف 800 میلیون! ، نفت سر سفره نزدیکان زنگنه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقوق دلاری مدیر نفتی تا سقف 800 میلیون! ، نفت سر سفره نزدیکان زنگنه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید