نبض بی رمق بازار آجیل در شب یلدا

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، خبرنگاران/خراسان رضوی همه ساله با نزدیک شدن به شب یلدا شهر حال وهوایی دیگر به خود می گیرد، اما سال جاری برخلاف 2 سال گذشته که به سبب شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت ها بی رونق گذشت، شرایط با واکسیناسیون بهتر و تعداد مبتلایان به بیماری کرونا کاهش یافته است. با این وجود گرانی سفره یلدا را کوچکتر و افزایش شدید قیمت مواد خوراکی به خصوص قیمت آجیل و خشکبار کام مردم را تلخ تر نموده است.

نبض بی رمق بازار آجیل در شب یلدا

به گفته مسئولان امر گرمای شدید در فصل بهار، کاهش بارندگی و خشکسالی در امسال منجر به کاهش تولید محصولات باغی در خراسان رضوی و بعلاوه در کشور شده است. از طرفی افزایش هزینه های تولید بر افزایش قیمت محصولات باغی از جمله پسته و بادام تاثیرگذار بوده است.

برای آنالیز شرایط قیمت آجیل شب یلدا ابتدا به فروشگاه های آجیل فروشی مرکز شهر مراجعه کردیم. واحدهای صنفی آجیل و خشکبار در میدان توحید آجیل مخلوط را ازکیلویی 128 هزار تا 450 هزار تومان عرضه می نمایند.

وارد یکی از فرشگاه های میدان توحید می شویم، مشتری هست اما چندان شلوغ نیست. فروشنده در مورد قیمت آجیل و شرایط بازار می گوید: چندین رقم آجیل برای شب یلدا عرضه می گردد. قیمت آجیل از کیلویی 128 هزار تومان تا 330 هزار تومان موجود است. تفاوت قیمت آجیل 128 هزار تومانی با 168 هزار تومانی در این است که هر 2 تخمه دارد اما در نوع اول نخود هم وجود دارد که در آجیل 168 هزار تومانی نیست. برترین نوع آجیل چهار مغز است که حاوی پسته، فندق، بادام هندی و بادام زمینی بوده و از کیلویی 320 هزار تا 325 هزار تومان عرضه می گردد.

وی ادامه می دهد: آجیل شیرین هم که میوه خشک استوایی در آن وجود دارد، به قیمت هر کیلو 195 هزار تومان به فروش می رسد.

مشتریان آجیل عمدتا از طبقه مرفه جامعه هستند

در فروشگاه دیگری فروشنده جوانی می گوید: قیمت آجیل نسبت به سال گذشته تقریبا 2 برابر شده و مشتریان ما نیز عمدتا افراد طبقه مرفه جامعه هستند. تقریبا افراد کم عایدی تمایلی به خرید آجیل ندارند و اگر خریدی هم داشته باشند ،حدود 100 گرم تخمه یا پسته است.

وی بیان می نماید: در این فروشگاه قیمت آجیل مخلوط از 200 تا 400 هزار تومان است. بعلاوه آجیل چهار مغز کیلویی 450 هزار تومان و آجیل مخصوص شب یلدا را از کیلویی 280 تا 300 هزار تومان می فروشیم.

آجیل دیگر جز اقلام لاکچری است

به سراغ یکی از مشتری ها که از مغازه خارج شده، می رویم.

این خانم میانسال در مورد قیمت ها می گوید: اگرچه شدت بیماری کرونا کاهش یافته و شرایط جامعه بهتر شده اما خیلی کم میهمانی برگزار می کنم. امسال نیز برای مصرف خودمان در حال خریدم. قیمت ها بسیار گران شده و مردم تنها توانایی خرید بعضی از اقلام را دارند. با این قیمت ها و شرایط مالی آجیل دیگر جز اقلام لاکچری است.

افزایش 50 درصدی قیمت آجیل در بعضی اقلام نسبت به سال گذشته

به منطقه بالای شهر می رویم؛ فروشنده در مورد گرانی قیمت آجیل به علت نزدیک شدن به شب یلدا می گوید: قیمت آجیل در بعضی اقلام نسبت به سال گذشته حدود 50 درصد افزایش داشته و استقبال مردم نیز به علت کاهش توان خرید آن ها بسیار کمتر شده است.

عرضه در بازار زیاد و خرید کم است

یکی دیگر از مغازه داران دراین منطقه با اشاره به افزایش 300 درصدی قیمت بعضی اقلام آجیل طی یک ماه ونیم اخیر می گوید: در این مدت تخمه ژاپنی از 35 هزار تومان با افزایش سه برابری به 150 هزار تومان رسیده است. هم اکنون عرضه در بازار زیاد است اما مردم تمایلی به خرید ندارند.

وی ابراز عقیده می نماید: قیمت آجیل های وارداتی افزایش چندانی نداشته اما آجیل داخلی افزایش قیمت محسوسی داشته است. متاسفانه نظارتی در قیمت گذاری ها وجود ندارد و قیمت گذاری به صورت دل بخواهی انجام می گردد.

با یکی از مشتریان که مرد جوانی است، هم صحبت می شویم.

وی با گلایه از شرایط گرانی عنوان می نماید: به هر کجای بازار که نگاه کنید قیمت ها متفاوت و بالاست. الان قیمت گردو پوست کاغذی کیولیی 150 هزار تومان و گردو معمولی 120 هزار تومان است. پسته کمتر از 150 هزار تومان در بازار پیدا نمی گردد. من هم تنها برای آنالیز قیمت ها به فروشگاه مراجعه نموده ام و رغبی به خرید ندارم.

در این رابطه به سراغ علیرضا ارزانی ممقانی، رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل وخشکبار مشهد، رفتیم.

وی در مورد افزایش قیمت آجیل می گوید: آجیل و خشکبار در مقایسه با سایر اقلام قیمت بالایی ندارد. در واقع به علت تحریم ها ارزش پول ملی کاهش پیدا نموده است. در واقع این دلار نیست که گران می گردد بلکه ارزش پول است که کاهش پیدا می نماید.

میانگین مصرف آجیل در کشور به ازای هر نفر حدود 30 گرم است

وی ادامه می دهد: افزایش قیمت در سایر محصولات بسیار بیشتر بوده و قیمت آجیل و خشکبار در مقایسه با آن بسیار مناسب تر است. هم اکنون میانگین مصرف آجیل به ازای هر نفر حدود 30 گرم است و یک کیلو آجیل در مقایسه با یک کیلو میوه جوابگوی افراد بیشتری است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل وخشکبار مشهد با اشاره به قیمت ها عنوان می نماید: میانگین قیمت پسته در بازار از 200 الی 450 هزار تومان در هر کیلو است. بعلاوه میانگین قیمت عمده سایر اقلام از جمله نخودچی 50 هزار تومان، بادام زمینی 55 هزار تومان، پسته فندقی از 200 الی 280 هزار تومان، تخمه ژاپنی حدود 150 هزار تومان، فندق 200 هزار تومان، گردو 140 هزار تومان، مغز گردو 250 هزار تومان، برگه زردآلو 110 هزار تومان، کشمش سبز 100 هزار تومان، تخمه آفتابگردان 80 هزار تومان و بادام هندی 350 هزار تومان است.

ارزانی ممقانی تصریح می نماید: در بعضی اقلام نسبت به سال گذشته افزایش قیمت جزئی و در بعضی اقلام نیز افزایش قیمتی نداشته ایم. در بعضی از اقلام مثل تخمه ژاپنی به علت خشکسالی و کاهش تولید افزایش قیمت بیشتری را شاهد بوده ایم.

کاهش 30 الی 40 درصدی تولید محصولات باغی

وی ادامه می دهد: به طور میانگین به علت خشکسالی درمحصولات باغی 30 الی 40 درصد کاهش تولید داشته ایم. به عنوان مثال تولید بادام درختی در امسال بیش از 70 درصد کاهش داشته است.

برای کشوری که کیفیت آجیل و تولید آن زبانزد جهانست، نباید دغدغه آجیل شب یلدا وجود داشته باشد

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل وخشکبار مشهد بیان می نماید: خرید آجیل و خشکبار مخصوص شب یلدا نیست و حتی با آغاز مهر ماه نیز مقدار خرید افزایش پیدا می نماید. امروز با توجه به زندگی صنعتی و ضرورت استفاده از مواد مغذی باید برای تامین کمبودهای پروتئینی به سمت استفاده از این دانه ها با ارزش پروتئینی حرکت کرد. برای کشوری که کیفیت آجیل و تولید آن زبانزد جهانست نباید دغدغه ای برای تامین آجیل شب یلدا وجود داشته باشد.

گرانی ها به علت کمبود در زنجیره تولید است

ارزانی ممقانی درباره افزایش قیمت آجیل تصریح می نماید: گرانی ها به علت مسائل و کمبود در زنجیره تولید است زیرا زنجیره توزیع در پی مشتری بوده و درصدد فروش بیشتر محصولاتش است.

وی با اشاره به افزایش واکسیناسیون عمومی ادامه می دهد: پس از 2 سال پشت سر گذاشتن بیماری کرونا و بهبود شرایط جامعه به علت انجام واکسیناسیون پیش بینی می گردد در امسال تعداد میهمانی ها در شب یلدا افزایش پیدا کند. بنابراین شاید توان خرید مردم کاهش پیدا نموده باشد اما سعی می نمایند با حداقل امکانات نیز این مراسم را برگزار نمایند.

صادرات آجیل و خشکبار بیشترین ارزآوری بعد از نفت و مشتقات آن را به همراه دارد

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل وخشکبار مشهد با اشاره به صادرات آجیل می گوید: ایران بزرگترین تولیدنماینده آجیل و خشکبار در جهان است و بیشترین ارزآوری بعد از نفت و مشتقات آن مربوط به صادرات آجیل و خشکبار است. محصولاتی مانند پسته، تخمه ژاپنی، بادام، گردو، فندق و سایر اقلام به سایر کشورها صادرات صورت می شوند.

ارزانی ممقانی با اشاره به مسائل در حوزه کشاورزی سنتی خاطرنشان می نماید: در تمام جهان کشاورزی، تولید و بسته بندی به صورت مکانیزه انجام می گردد اما متاسفانه در ایران هر سال به علت استفاده از روش سنتی در کشاورزی شاهد کاهش تولید، خشکسالی و طغیان آفات گیاهی هستیم. بعلاوه در زمینه برداشت محصول نیز با ضایعات زیادی رو به رو هستیم.

کاهش تولید محصولات باغی در خراسان رضوی

در ادامه به سراغ غلامحسین ساربان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، رفتیم.

وی در مورد عوامل کاهش تولید محصولات باغی می گوید: در امسال به علت گرمای شدید در فصل بهار، کاهش بارندگی و خشکسالی شدید شاهد کاهش تولید بیش از 153 هزار تن محصولات باغی در خراسان رضوی بودیم. بعلاوه در امسال تولید پسته 25 هزار تن بوده که در مقایسه با سال گذشته کاهش محسوسی داشته است؛ تولید بادام نیز به علت نوسانات آب وهوایی حدود 90 درصد کاهش پیدا نموده است.

90 درصد از پسته استان صادر می گردد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه می دهد: خراسان رضوی در تولید محصولات باغی رتبه ششم کشور را به خود اختصاص داده است. بعلاوه 90 درصد از پسته استان صادر می گردد که با توجه به کاهش تولید، مقدار صادرات نیز کمتر شده است.

ساربان عنوان می نماید: کاهش تولید، افزایش هزینه های حمل ونقل و سه برابر شدن دستمزد کارگران، افزایش 5/5 برابری قیمت کودهای شیمیایی، قیمت سموم و حذف ارز دولتی از جمله عوامل افزایش قیمت هاست.

طی سال های اخیر افزایش تورم و گرانی در بازار سبب شده مردم برای خرید، پایین ترین قیمت های موجود در بازار را انتخاب و یا بعضی از اقلام را به ندرت خریداری نمایند. اگرچه مصرف آجیل و خشکبار به علت وجود مواد مغذی بر سلامت مردم تاثیرگذار است اما با قیمت های فعلی بعید به نظر می رسد که آجیل در سفره کارگران و حتی بسیاری از کارمندان در شب یلدا جایی داشته باشد.

گزارش از حنانه واسعی و فاطمه سادات سید موسوی

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نبض بی رمق بازار آجیل در شب یلدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبض بی رمق بازار آجیل در شب یلدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید