گذر مازاری ها ؛ این کوچه یزدی ها بوی حنا می دهد ، پیشه ای 700 ساله ؛ اینجا حنا می سابند و ادویه می کوبند

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، گذر مازاری های یزد که از دیرباز محل فعالیت حناساب ها و ادویه کوبان یزدی بوده است پس از مرمت در نوروز 97 به عنوان نخستین گذر فرهنگ و هنر کشور افتتاح شد.

گذر مازاری ها ؛ این کوچه یزدی ها بوی حنا می دهد ، پیشه ای 700 ساله ؛ اینجا حنا می سابند و ادویه می کوبند

وبلاگ اخبار و رویدادها: در خیابان کاشانی یزد کوچه ای است که نامش توجه هر تازه واردی را به خود جلب می نماید: کوچه مازاری ها با مغازه هایی که قدمتی 100 ساله دارند. لغت مازاری از واژه ماز به معنی چرخ و نورد می آید. حناسایی ها که در آن حنا را می ساییده اند خاص ترین نوع کارگاه ها در این گذر هستند.

مازاری از پیشه های قدیمی استان یزد به شمار می رود که قدمتی بیش از 700 سال دارد. زمانی که تاجران یزدی رفت و آمد به هند، پاکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس شروع کردند، مازاری رونق بسیاری گرفت زیرا حنایی که توسط تاجران یزدی به این کشورها برده می شد بسیار مورد توجه قرار می گرفت.

گرچه اصل برگ حنا از سایر استان ها به یزد آورده و در اینجا ساییده می شد اما به دلیل اینکه فرآوری و بسته بندی حنا در یزد انجام می شد، حنای یزد شهرتی جهانی یافت و هنوز هم در کشورهای حوزه خلیج فارس به دنبال حنای یزدی هستند.

تاجران در آن موقع در سفرهای خود، ادویه های نکوبیده را نیز کم کم به مازاری های یزد وارد کردند و به این ترتیب بعضی از مازاری ها علاوه بر حناسابی، سابیدن ادویه هایی نظیر فلفل، دارچین، زنجبیل و … را نیز شروع کردند.

هنوز اسباب و وسایل مازاری، همان ابزار و وسایل 700 سال پیش است. در گذشته از سنگ دایره ای شکلی که از کوه های اطراف مهریز تهیه می شد و همچنین حیوان چهارپا برای گرداندن سنگ استفاده می شد اما اکنون به رغم اینکه آسیاب های صنعتی می توانند جای چرخ های مازاری را بگیرند اما مازاری ها همچنان علاقمند به ادامه کار به شیوه سنتی هستند با این تفاوت که یک موتور به جای حیوان کار چرخاندن سنگ را برعهده دارد.

کارگاه های مازاری که گردشگران نیز می توانند با حضور در گذر مازاری ها در آنها حضور پیدا نمایند اغلب تاریک هستند و نور آنها از دریچه ای کوچک از سقف تامین می گردد، سکویی به بلندی کمتر از نیم متر وجود دارد که سنگ بزرگ گردی روی آن قرار گرفته و سنگ از طریق چوبی که به آن متصل است با حرکت چهارپایان در قدیم و نیروی محرکه یک موتور در سال های اخیر می چرخد و آنچه بین سنگ و سکو قرار گرفته است را آسیاب می نماید.

اتاق هایی نیز در اطراف سنگ مازاری و دستگاه بزرگ آسیاب قدیمی وجود دارد که آنها برای انبار ادویه و حناهای نسابیده و نکوبیده استفاده می گردد. اتاقی را نیز به دوخت کیسه و بسته بندی حنا اختصاص می دهند.

اولین کارگاه مازاری در سال 1302 در کوچه مازاری ها بنا شد و اکنون بیش از 10 کارگاه با قدمت 100 ساله در کوچه مازاری ها مشغول به فعالیتند. اکنون فقط چند مورد از مازاری ها همچنان به سابیدن برگ حنا مشغولند زیرا بازار آن رونق گذشته را ندارد. مازاری های دیگر به سابیدن ادویه روی آورده اند.

وجود چندین رستوران سنتی، مازاری ها و عطاری هایی که به بخشی از میراث ناملموس یزد بدل شده اند در کنار واحدهای فرهنگی این فرصت را پدید می آورد تا گردشگرانی که به یزد سفر می نمایند خاطره سفری به یادماندنی را در ذهن ثبت نمایند.

مرمت این گذر تاریخی علاوه بر ایجاد جاذبه فرهنگی و گردشگری، زمینه رونق دوباره تجارت حنا و ادویه تجار یزدی را فراهم آورده است.

عکس ها: ایرنا

منبع: چمدان

به "گذر مازاری ها ؛ این کوچه یزدی ها بوی حنا می دهد ، پیشه ای 700 ساله ؛ اینجا حنا می سابند و ادویه می کوبند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گذر مازاری ها ؛ این کوچه یزدی ها بوی حنا می دهد ، پیشه ای 700 ساله ؛ اینجا حنا می سابند و ادویه می کوبند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید