این جاذبه ها دیگر مجذوب کننده نیستند!

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، جاذبه هایی که دیگر مجذوب کننده نیستند

نام جاذبه که می آید، همه ذهنشان به سمت شهر پترا، موزه لوور، برج ایفل، برج پیزا و بسیاری از جاذبه های معروف دیگر می افتند. اما تا به حال به این فکر نموده اید که این جاذبه ها هنوز هم برای تماشا مجذوب کننده هستند یا نه؟ اصلا در سلامت هستند و یا هنوز هم وجود دارند؟ در دنیای گردشگری و جاذبه ها، پدیده ای وجود دارد که در طی آن، اتفاقاتی می افتد که با عث می گردد پدیده ای به نام جاذبه هایی که دیگر مجذوب کننده نیستند اتفاق بیافتد! حتما برایتان سوال است که چگونه یک جاذبه می تواند مجذوب کنندهیت خود را از دست دهد و نباشد و یا اصلا آن جاذبه ها کدام ها هستند؟ پیشنهاد می کنم تا در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، جاذبه هایی که دیگر مجذوب کننده نیستند را آنالیز نماییم.

این جاذبه ها دیگر مجذوب کننده نیستند!

با توجه به این که در جهانی زندگی می کنیم که بعضی از حیوانات و حتی گیاهان در حال انقراض و نابودی کامل هستند، پیش بینی این مورد که این پدیده پوچی و نابودی به دیگر موارد همانند اپیدمی نفوذ و رسوخ کند، سخت نیست. به نظر می رسد که یکی از مسائلی که مستقیما جهانی جهانگردی و جاذبه هم با آن روبرو است، مرضی به نام جاذبه هایی که دیگر مجذوب نماینده نیستند است.

از نظر کارشناسان این حوزه، مسئله ای به نام جهانگردی انقراض به وجود آمده است که اگر از آن جلوگیری نشود، همانند یک بیماری مسری به جان بیشتر جاذبه های طبیعی، تاریخی و باستانی جهان می افتد و آن ها را فاقد ارزش اصلی که لیاقت آن را دارند، می نماید. به طور مثال توجه کنید که مجسمه هایی با ارزش بی نهایت برای شما با تکه ای سنگ که در طبیعت فراوان باشد، فرقی نداشته باشد چون تخریب شده اند و یا از بین رفته اند!

این برای صنعت جهانگردی هر کشوری در سطح ملی و برای جهان در سطح بین المللی و کلان حکم مرگ خاموش جاذبه ها را دارد. به هر حال به زودی در یک مقاله به صورت مفصل به مبحث جهانگردی انقراض می پردازیم اما قبل از آن بیایید تا ببینیم که چه جاذبه هایی در سراسر جهان در زمره جاذبه هایی که دیگر مجذوب نماینده نیستند قرار می گیرند.

ونیز

شهر ونیز را به چه مشخصه ای می شناسید؟ تقریبا در سراسر جهان، همه شهر ونیز در کشور ایتالیا را به عنوان شهری می شناسند که بر روی آب ساخته شده است. مجذوب نمایندهیت این شهر برای بیشتر جهانگردان از سراسر جهان این است که در این شهر می توانند به جای رانندگی کردن، قایق رانی نمایند!

اما چرا نام وینز در بین جاذبه هایی که دیگر مجذوب نماینده نیستند و در خطر هستند، قرار گرفته است؟ متاسفانه در دهه های گذشته آب اطراف شهر ونیز آن قدر بالا آمده است که اگر به همین صورت پیش برود، در کمال تعجب دیگر شهری به نام ونیز وجود نخواهد داشت. در واقع هر سال بین 4 الی 6 میلی متر آب به ونیز اضافه می شود.

با این اوصاف به هر حال طبیعی است که هر چه اندازه آب بالاتر بیاید امواج و تکانه های آن بیشتر به خانه ها و ساختمان ها آسیب خواهد زد. بعلاوه در 100 سال گذشته، شهر ونیز 23 سانتی متر نیز به زیر آب رفته است. ناگفته نماند که یکی از عوامل بروز این عارضه برای ونیز، جهانگردان هستند. با توجه به آمار و ارقام موجود، در سال 2007 میلادی 21 میلیون نفر جهانگرد به شهر ونیز سفر نموده اند که این به این معنا است که در این شهر بیش از 40 برابر جمعیت عادی خود، جمعیت ساکن شده بوده است.

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه که در میان استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار گرفته است، بیشتر به نظر می رسد که به جای این که در بین جاذبه هایی که دیگر مجذوب نماینده نیستند قرار داشته باشد، در میان جاذبه هایی است که دیگر اصلا وجود ندارند!

این دریاچه که این روزها دیگر کاملا خشک شده است، تبدیل به یکی از مسائل اصلی و اساسی اکوتوریسم ایران شده است. ارتفاع دریاچه 1300 متر از سطح دریا است. در گذشته میانه عمق دریاچه، حدود 6 متر بوده است. طول آن نیز به 120 کیلومتر و پهنایش به 15 تا 50 کیلومتر می رسیده که مساحتی حدود 5 هزار تا 6 هزار کیلومتر مربع را شامل می شده است.

با این که دریاچه ارومیه به همراه جزایر کبودان و قیون داغی از منطقه ها حفاظت شده محسوب می شد و در یونسکو به عنوان منطقه حفاظت شده زیست کره به ثبت رسیده است، اما دیگر چیزی از آن باقی نمانده است.

از عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه برداشت بیش از حد مجاز از منابع آبی حوضه آبریز دریاچه، توسعه بی رویه بخش کشاورزی در اطراف آن با بهره برداری از آب های این حوضه و در نهایت، تشدید تغییرات اقلیمی و وقوع خشکسالی در کنار دو عامل دیگر باشد.

تاج محل

خیلی ها درباره تاج محل این نظر را دارند که نام این بنای زیبا برابر شده است با نام هند! این به آن معناست که اگر در بیشتر نقاط جهان، نام تاج محل بیاید همه می دانند که درباره کشوری به نام هند قرار است صحبت شود اما، چه اتفاقی اتفاق افتاده است که باعث شده تا نام تاج محل به عنوان یکی از اعضای فهرست جاذبه هایی که دیگر مجذوب نماینده نیستند در بیاید؟

واقعیت این است که این بنای تاریخی آن قدر زیبا و پر رمز و راز است که برای هیچ دوره ای از وجود و حیات انسان ها تکراری نمی شود اما با وجود جهانگردان مختلفی که از سراسر جهان برای تماشا آن به این کشور سفر می نمایند و همه دارای منش و دانش های مختلفی درباره نحوه صحیح برخورد با آثار تاریخی هستند و بعلاوه آلودگی هوا، سنگ های سفید نمای خارجی تاج محل را رو به خرابی گذاشته است و همین باعث این می شود که دیگر کسی در آینده ای نه چندان دور برای بازدید از این بنا ذوق و شوقی نداشته باشد.

این حقیقت غیر قابل کتمان است که همه زیبایی تاج محل به سفیدی نمای آن است. در واقع اگر این نما ذره ای آسیب ببیند کل تاج محل زیبایی خود را از دست خواهد داد. بیشتر سنگ ها و تزئینات این بنای آرامگاهی که آغاز ساخت آن به سال 1632 بر می شود از هزاران کیلومتر دورتر به اینجا آورده شده و بیش از هزار فیل برای جا به جایی مصالح ساختمانی آن به کار گرفته شده است.

جزیره ماداگاسکار

ماداگاسکار، عنوان چهارمین جزیره بزرگ بر روی کره زمین را دارد اما بیایید ببینیم تا چه عواملی باعث شده است تا امروزه در میان فهرست جاذبه هایی که دیگر مجذوب نماینده نیستند قرار بگیرد. این جنگل زیبا، آنقدر که اشباع از جهانگردان مختلف شده است و عوامل مختلف دیگری بر روی آن تاثیر گذارده اند، تا 35 سال دیگر نابود خواهند شد. جالب است بدانید که بیش از 80 درصد گونه های جانوری و گیاهی جزیره ماداگاسکار دیگر در کره زمین یافت نمی شوند.

آلپ

علت این که رشته کوه های آلپ در فهرست جاذبه هایی که دیگر مجذوب نماینده نیستند قرار گرفته این است که؛ پدیده گرمایش زمین یخچال ها و پیست های اسکی موجود در کوه های آلپ در قاره اروپا را واقعا در معرض آسیب جدی قرار داده است. از قرن 19 میلادی به بعد، دمای هوا به طرز قابل توجهی در سراسر کره زمین رو به افزایش گذاشته است که تاثیرات خود را بر روی کوه های آلپ نیز گذاشته است.

از دهه 1880 میلادی نرخ رشد دمای هوا در این منطقه به نسبت اقلیم جغرافیایی آن، دو برابر شده است و این اندازه یعنی بیشتر از میانگین دمای جهانی. از دهه 1980 میلادی نیز، یخچال های طبیعی آلپ 20 درصد از یخ خود را از دست داده اند. با این شرایط ممکن است تا 30 سال آینده بسیاری از یخچال های آلپ به کلی ناپدید شوند.

نمونه ای دیگر از نابودی این اماکن، یخچال های طبیعی در محدوده پارک ملی یخچال در آمریکای شمالی است که در خوشبینانه ترین حالت تا سال 2030 میلادی هیچ اثری از آن ها دیگر باقی نخواهند ماند.

بحر المیت

یکی دیگر از جاذبه های جهان که در زمره جاذبه های طبیعی نیز قرار می گیرد و در حال حاضر نیز در فهرست جاذبه هایی که دیگر مجذوب نماینده نیستند قرار گرفته، بحر المیت اردن است. بحرالمیت شورترین آب جهان را دارد و همین موضوع باعث شده که هیچ کس در آن غرق نشود و شنا کردن در آن بیشتر شبیه شناور بودن است.

بحر المیت که به معنای دریای مرده است، گویی واقعا دارد می میرد! این دریاچه طی 40 سال گذشته حیات خود، بیش از 3/2 مساحت خود را از دست داده است و نزدیک به 5/2 متر نیز نشست داشته است. بعلاوه سواحل دریاچه به سرعت در حال تبدیل شدن به ساحل های شنی و نمکی هستند.

به همین دلیل، اقامتگاه ها و رستوران ها مدام به مرکز دریاچه نزدیک تر می شوند. سرچشمه اصلی آب دریاچه، رود اردن است که کشورهای اطراف هم از آب آن تغذیه می نمایند و با این حساب آبی باقی نمی ماند که به بحرالمیت بریزد. کارشناسان پیش بینی می نمایند که اگر به همین صورت پیش برود، تا 50 سال آینده شاهد خشک شدن این دریاچه خواهیم بود.

منبع: الی گشت

به "این جاذبه ها دیگر مجذوب کننده نیستند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این جاذبه ها دیگر مجذوب کننده نیستند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید