کشف آرامگاه زکریای رازی، آرامگاه زکریای رازی در شهرری قرار گرفته است؟

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، آرامگاه زکریای رازی کشف شد. با وجود اطلاعاتی باید دید آرامگاه زکریای رازی در شهرری واقع شده است؟ به تازگی مدیر پژوهش مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) گفته است که در کتابی که تازه کشف شده است نوشته محل دفن زکریای رازی منطقه امام زاده شعیب (ع) شهرری است ولی آنچه که معین است این است که معلوم نیست کجاست!

کشف آرامگاه زکریای رازی، آرامگاه زکریای رازی در شهرری قرار گرفته است؟

مدیر پژوهش مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) گفت: اخیرا کتابی با عنوان ری باستان در دسترس قرار گرفته که محل دفن محمدبن زکریای رازی منطقه امام زاده شعیب (ع) شهرری عنوان شده است ولی قبر وی بطور تعیین معلوم نیست.

مهدی دانشیار شامگاه یکشنبه در این باره گفت: در قسمتی از کتاب دوجلدی آقای کریمان با عنوان ری باستان که در 20 بهمن سال 1345 نگارش شده پیرامون محمدبن زکریای رازی می نویسد: منطقه امام زاده شعیب (ع) مدفن این دانشمند ایرانی است.

دانشیار اظهار امیدواری کرد، مسئولان و متولیان با کاوش بیشتر در این زمینه برای ساخت مقبره و رونق این منطقه اقدام نمایند.

این مسئول اعلام نمود: بر اساس نظر مورخیان و تحقیقات میدانی قبرهای این گورستان متعلق به قرن سوم هجری که دارای نقوش و خط کوفی که نشان می دهد قبرستان قدیمی شهرری همینجا بوده است.

وی گفت: در این کتاب که به عنوان معتبرترین سند شهرستان ری است به وجود تنها یک قبرستان در شهرستان ری اشاره دارد و براساس تحقیقات میدانی محل زندگی و تدریس محمدبن زکریای رازی در این منطقه (فیروزآباد قلعه نو) بوده و در همانجا طبابت نیز انجام می داده است.

دکتر احمد ابوحمزه ری شناس و کارشناس مسائل تاریخی نیز در این باره گفت: از سال 1343 مرحوم دکتر کریمان پیگیر این موضوع بودند و 2 سال بعد کتاب ری باستان را منتشر کردند، با توجه نگاه مورخان، زندگینامه زکریای رازی و کتیبه های موجود در محوطه امام زاده شعیب (ع) که نزدیک بیمارستان رازی بوده و هزار و 100 سال پیش دفن انجام شده است، به این نتیجه رسیدیم که این منطقه محل دفن دانشمند ایرانی است.

ابوحمزه یادآور شد: بعد از یکهزار و 100 سال پیداکردن قبری ممکن نیست بنابراین براساس این شواهد، قرائن و یافته های تحقیقی محمدبن زکریای رازی در این منطقه دفن شده است.

محمدبن زکریای رازی از مفاخر و مشاهیر ایران زمین است؛ کیمیاگری مبتکر که پایه های پیشرفت را در صنعت داروسازی و علوم دیگر بنیان نهاد و با دستاوردهایش انقلابی شگرف را در این صنعت ایجاد کرد و سبب سهولت در دستیابی به یافته های علمی دیگر شد.

زکریای رازی در کنار تمامی این دستاوردهای مفید، اکتشافاتی را نیز داشت که حاصل مستقیم آزمایش های او هستند، کشف الکل، به دست آوردن اسید سولفوریک و اسید کلریدریک با استفاده از تاثیر آب آهک بر نوش دارو، تهیه استات مس برای شست و شوی زخم ها و تهیه مرگ موش از آن جمله اند. همچنین رازی نخستین فردی محسوب می گردد که از الکل به گونه ای فعال در مصارف پزشکی بهره برده است.

وی تاکید نمود: از نگاه مورخین، کتابهای تاریخی و پیگیری های مرحوم کریمان به این نتیجه رسیدیم که غیر از اینجا قبرستان دیگری نزدیک بیمارستان رازی محل زندگی این دانشمند وجود نداشته است.

انتها این طبیب برجسته ایرانی پس از سال ها کوشش در راه اعتلای علم و دانش سرزمین خویش، در 304 هجری خورشیدی در زادگاهش شهر ری دیده از دنیا فروبست و برای همواره دنیای طب و کیمیاگری را رها کرد.

منبع: گردشبان

به "کشف آرامگاه زکریای رازی، آرامگاه زکریای رازی در شهرری قرار گرفته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف آرامگاه زکریای رازی، آرامگاه زکریای رازی در شهرری قرار گرفته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید