شما مسائل خود را چگونه حل می کنید؟

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، افرادی که خود را در میدان مشکلاتشان می اندازند اغلب سردرگم می شوند و به همین علت به صورت آنی به آن فکر می نمایند و سپس برای حل آن ها دست و پا می زنند.

شما مسائل خود را چگونه حل می کنید؟

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها به نقل از وبلاگ اخبار و رویدادها، وقتی با مسئله ای روبرو می شوید، چطور می توانید آن را حل کنید؟

آیا اجازه می دهید که آن مشکل بر شما غلبه کند یا این که عضلات حل نماینده مشکل را خم می کنید و برترین راه چاره را می فهمید؟

افرادی که خود را در میدان مسائلشان می اندازند اغلب سردرگم می شوند و به همین خاطر به صورت آنی به آن فکر می نمایند و سپس برای حل آن ها دست و پا می زنند و وقتی متوجه می شوند که هیچ پیشرفتی ندارند از این همه کوشش و بی نتیجه ماندن متعجب می شوند که خوشبختانه، راه های بسیار بهتر و مطلوب تری برای حل مسائل وجود دارد که در این مطلب، به بعضی از موارد اشاره می کنیم و در مطالب بعدی، بیشتر به آن ها می پردازیم.

من می خواهم شما را با یک فرآیند حل مسئله آشنا کنم که می تواند به شما یاری کند تا با هر نوع چالشی روبرو شوید و با آن کنار بیایید.

با این چند استراتژی حل مسئله, توانایی های خود را تقویت نموده تا یک راه چاره دائمی پیدا کنید و همین باعث می گردد که پیشرفت واقعی خود برای این منظور را متوجه شوید.

هنگامی که از این راه چاره ها استفاده می کنید, وقتی هم با مسائل روبرو می شوید ترس و لرزی به خود راه نمی دهید و در مقابل, احساس می کنید که توانایی روبرو شدن با هر نوع مسئله ای را دارید.

بعضی از مراحل حل مسئله که باید دنبال کنید

در این چند مرحله حل مسئله ، من شما را هدایت می کنم تا بتوانید مشکل را شناسایی نموده و راه چاره مناسبی را برای مسئله موجود آنالیز و پیاده سازی کنید که با یادگیری این مراحل, شما می توانید تفکر انتقادی خود را توسعه دهید و مهارت های حل مسئله را بالا ببرید.

با رویکردی مثبت آغاز کنید

وقتی مسئله ای پیش می آید, سریع, حالت ترس و وحشت پیدا می کنید و یا اینقدر به فکر فرو می روید که سناریوهای بدترین حالت های ممکن را متصور می شوید. بنابراین, قبل از این که فکرتان به سمت موضوعات منفی برود, یک قدم عقب بروید و رویکرد صحیح را پیش بگیرید و خود را از افکار منفی رها کنید تا بتوانید به برترین شکل, از پس مسائل برآیید.

در خصوص شرایط, تفکر مثبت و خلاقانه داشته باشید

هنگام کشف روش های استفاده از تفکر خلاق برای حل مسئله, دوست دارم به این موضوع پی ببرم که چگونه نوابغ, چالش ها را حل نموده و خارج از چارچوب فکر می نمایند و فکر خود را آزاد نگه می دارند و رویکردی سیستماتیک دارند.

در پی این موضوع, همه چیز با مثبت اندیشی در خصوص مسئله آغاز می گردد و باید به یاد داشته باشید که این یک شرایط است نه یک مشکل.

باید بدانید که مسائل، واقعیت زندگی هستند و شما نمی توانید زمان یا نحوه وقوع آن ها را کنترل کنید امّا می توانید به کنترل نگرش خود بپردازید. بنابراین, هرچه زبان و نگرش شما مثبت تر باشد, هنگامی که با هر مسئله ای روبرو می شوید اعتماد به نفس و خوش بینی بیشتری خواهید داشت.

حال سوال این است که دقیقا چالشی که با آن روبرو هستید چیست؟ چه چیزی باعث استرس و اضطراب شما شده است؟ بدنبال این موضوع, باید بدانید که برای حل مسائل خود, ابتدا باید تعریف روشن و معینی از آن ها داشته باشید و نه تنها باید دلیل آن ها را بدانید بلکه باید از دلایل بروز این مسائل اطلاع پیدا کنید و اگر هم نتوانستید دلیل را جویا شوید ممکن است لازم باشد ریشه یابی کنید.

اگر در مجموعه ای کار می کنید که کارتان به صورت گروهی است و با مسئله ای روبرو شده اید حتما باید مشکل را یادداشت و بازنویسی نموده و به درستی، آن را تعریف و دلیل آن را معین کنید تا هیچ گونه ابهام و پیچیدگی برای اعضای گروه وجود نداشته باشد.زیرا وقتی که مشکل به وضوح معین گردد حالا می توانید راه چاره آن را پیدا کنید و در واقع، از خود دلیل مشکل می توانید برای راه چاره آن قدم بردارید. این در حالی است که اگر مشکل تعریف نگردد هرگز نمی توانید برای آن راه چارهی پیدا کنید.

از جهات مختلف به موضوع بپردازید

همانطور که در بالا اشاره کردم ، نوابغ, مسائل را با تفکر خارج از چارچوب حل می نمایند. بنابراین, قبل از ارائه راه چاره برای مشکل موجود, باید به آنالیز تمامی زوایای آن بپردازید و باید فکر کنید آیا مسائل دیگری که تاثیر گذار باشند و باعث بروز مسائلی دیگر شوند هم وجود دارند؟

بنابراین, در ابتدا باید به این موضوع بپردازید و تمامی عوامل موثر در این مسئله را آنالیز کنید و به نظرات تمامی افراد گوش دهید.

تماشا و دیدار کردن افرادی که ممکن است در این فرآیند نقش داشته باشند می توانند به شما قدرت فکری بیشتری دهند تا بتوانید با کار تیمی خوب به راه چاره مفیدی دست پیدا کنید.

راه چاره های ایده پردازانه برای حل مسئله

بخشی از پرداختن به شرایط موجود از جهات مختلف, صرفا ارائه یک راه چاره نیست چرا که به احتمال زیاد, برای هر مسئله واحد, چندین راه چاره وجود دارد و ممکن است اولین نتیجه ای که به فکر شما می رسد برترین نتیجه نباشد امّا باید بدانید که هرچه بیشتر تمرکز کنید, راه چاره های بیشتری پیدا خواهید کرد. به همین خاطر, ایده پردازی برای هر چیزی حتی مسائل, یک قدم اساسی برای حل مسائل است.

دقیقاً چالشی که با آن روبرو هستید چیست؟

همانطور که ایده پردازی می کنید ، بهتر است راه چاره ایده آل را در نظر بگیرید.

مسئله ای که هنگام تعریف مسئله با آن روبرو شده و معین نموده اید را کشف کنید ، این چه چیزی خواهد بود؟ چه نتیجه ای خواهد داشت؟

تعریف هدف نهایی تان به شما یاری می نماید راه های منحصر به فردی را برای رسیدن به آنچه که می خواهید را پیدا کنید و علاوه بر این، می تواند به شما به منظور طرح مسئله و نتیجه گیری در خصوص آن یاری کند. بنابراین، پس از ایده پردازی برای یافتن تمامی راه چاره های بالقوه ، از خود بپرسید که چه راه چارهی برترین نتیجه را به همراه خواهد داشت؟

برای حل چالش خود، برترین راه چاره را پیدا کنید

اکنون، همه راه چاره های ممکن که شما بیان کردید مناسب نخواهند بود. بنابراین، شما باید بتوانید هر روش را محدود کنید و ببینید کدام روش برای مسئله شما موثر است و این کار را به وسیله مقایسه کردن هر یک از نتایج با برترین نتیجه انجام دهید. در شرایط فعلی کدام یک برترین است؟ چه چیزی، با پیروزیت مشکل را حل می نماید؟

پس از آنالیز دقیق رویکرد و روش های مختلف ، در خصوص برترین راه چاره برای شرایط فعلی تصمیم بگیرید.

برای بدترین شرایط هم آماده شوید

قبل از این که بخواهید مشکل خود را با برترین راه چاره رفع کنید ، عواقب آن را هم در نظر بگیرید.

اکنون زمان آن است که به شرایط بدتر هم فکر کنید. در صورتی که پیروز نشوید چه راه چارهی خواهید داشت؟

دانستن پاسخ این مسئله، به شما این امکان را می دهد که برای روبرو شدن با شرایط بدتر هم آماده باشید چراکه حتی اگر در ابتدا پیروز نشوید ، در انتها چیزی خواهید آموخت و به همین خاطر، آن را به اسم یک شکست تلقی نمی کنید و در مقابل، بپذیرید که شیوه صحیح دیگری را امتحان کنید چرا که خوشبختانه ، شما در حال حاضر، فهرستی از راه چاره های جایگزین دارید که می توانند به شما در یافتن راه چاره مناسب یاری نمایند.

به یاد داشته باشید: قدرت تفکر مثبت به شما امکان می دهد راه چاره های بیشتری را کشف کنید و در این میان، اگر بتوانید فکر خود را به گونه ای تربیت کنید که اینگونه فکر کند ، بسیار مطلوب است چراکه بیشتر، یک فرد راه چاره گرا خواهید شد و این به شما یاری می نماید تا بتوانید در سخت ترین شرایط هم برترین راه چاره ها را داشته باشید.

منبع: جام جم آنلاین

به "شما مسائل خود را چگونه حل می کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شما مسائل خود را چگونه حل می کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید