سونوگرافی داپلر چیست؟

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، سونوگرافی داپلر روشی است که با استفاده از بازگشت امواج صوتی، می تواند حرکاتی مثل جریان خون و ضربان قلب را مقدار گیری کرد. اسکن های سونوگرافی داپلر کابرد خوبی در معین سرعت جریان خون و جهت گردش آن دارند.این اطلاعات معین می نماید که رشد جنین طبیعی است و خون و مواد غذایی کافی در اختیار بافت ها قرار می گیرد.

سونوگرافی داپلر چیست؟

سونوگرافی داپلر چطور انجام می گردد؟

سونوگرافی داپلر هم شبیه سونوگرافی معمولی است و با استفاده از فرکانس بالای امواج صوتی به نام فراصوتی انجام می گردد که گوش ما این صداها را نمی شنود.

این امواج فراصوت که به وسیله دستگاه سونوگرافی ایجاد می گردد، مثل انعکاس صدا به استخوان ها و بافت ها برخورد نموده و بازمی گردند و انعکاس این صدا به وسیله یک میکروفون ضبط می گردد. تمام این ها به وسیله یک کاوشگر (پروب) دستی کوچک به نام ترانسدیوسر (مبدل) انجام می گردد.

یک نوع ژل هم که به فرایند سونوگرافی داپلر یاری می نماید، روی تمام سطح شکم مالیده می گردد و بعد، ترانسدیوسر با فشار کمی روی سطح پوست، آغاز به عکس برداری می نماید. مواد متراکم تر مثل استخوان ها انعکاس بهتری نسبت به بافت های نرم تر دارند که بدن از آنها ساخته شده است و با مقایسه انعکاس همین مواد است که تصویری از بچه روی صفحه رایانه شکل می گیرد و به صورت زنده و همزمان پخش می گردد.

سونوگرافی داپلر چه تفاوتی با سونوی معمولی دارد؟چیزی که سونوگرافی داپلر را از سونوگرافی معمولی متمایز می نماید این است که داپلر می تواند جریان خون در رگ های خونی را تشخیص دهد، سرعت جریان خون را تخمین می زند، جهت گردش خون را تعیین می نماید، لخته های خونی و ... را شناسایی می نماید. این روزها بیشتر دستگاه های سونوگرافی یک داپلر داخلی دارند و می توان هر دو نوع سونوگرافی را همزمان انجام داد.

سونوگرافی داپلر خطرناک است؟نه! مثل تمام سونوگرافی های دیگر، وقتی این کار به وسیله یک فرد متخصص انجام گردد، داپلر هم کاملا ایمن است. متخصص سونوگرافی، همان کسی که مسئول انجام این نوع اسکن تصویربرداری است، با دنبال کردن مجموعه ای از دستورالعمل های ثابت، مراقب سلامت شما و فرزندتان در طول این فرایند خواهد بود.

از آنجا که این نوع تصویربرداری با استفاده از شعاع متمرکزی از امواج صوتی انجام می گردد، این دستگاه می تواند مقدار کمی گرما فراوری کند. بنابراین، هر دستگاه سونوگرافی دارای یک نمایشگر شاخص حرارت است که تخمین دقیقی از مقدار گرمای فراوریشده می دهد.

این دستگاه در حالت عادی شاخص حرارتی پایینی دارند و با خروجی های مختلف برای ماه های مختلف بارداری عرضه می شوند. معمولا سونوگرافی بیشتر از نیم ساعت طول نمی کشد و سونوگرافی داپلر هم نهایتا چند دقیقه زمان می برد. به همین دلیل خطری مادر و جنینش را تهدید نمی نماید.

ضمن اینکه در طول تمام دهه هایی که استفاده از سونوگرافی در دوره بارداری رواج پیدا نموده، هیچ شواهد و مدارکی نشان نداده که این نوع تصویربرداری خطرناک است.

چرا در بارداری سونوگرافی داپلر انجام می دهند؟در کل، خانم ها باید در طول دوره بارداری دو سونوگرافی پایه انجام دهند. یکی از آنها در سه ماهه اول است که تعداد جنین ها، ضربان قلب بچه و رشد بچه را آنالیز می نماید و تاریخ زایمان بر اساس همین سونوگرافی تخمین زده می گردد.

سونوگرافی دوم هم معمولا در سه ماهه دوم و برای کنترل ناهنجاری های جسمی و اطمینان از رشد طبیعی بچه انجام می گیرد.

اما اگر پزشک طی هر یک از این سونوگرافی ها هر نوع ناهنجاری مشاهده کند، برای تشخیص و نتیجه گیری نهایی سونوگرافی داپلر انجام می دهد.

داپلر معمولا برای کنترل جریان خون جفت، جریان خون بند ناف جنین و جریان خون به قلب و مغز انجام می گردد تا از طبیعی بودن این موارد مطمئن باشند.

اگر هر نوع مسئله ای در جریان خون شناسایی گردد، پزشک تشخیص خواهد داد که این مشکل به خاطر گرفتگی رگ خونی، کم خونی سلول داسی شکل یا حساسیت RH اتفاق افتاده است.

محدودیت جریان خون در جنین می تواند منجر به کاهش وزن تولد، رشد ناقص، کاهش سایز و ... منجر گردد. نوع خاصی از سونوگرافی داپلر به نام داپلر ترانس کرانیال هم برای تخمین سکته در بچه های مبتلا به کم خونی داسی شکل انجام می گردد. تصویربرداری داپلر بعلاوه برای موارد زیر تجویز می گردد:

بارداری دوقلو یا چندقلو

بالا یا پایین بودن شاخص توده بدنی (BMI) مادر

مسائل پزشکی مثل دیابت یا فشار خون بالا

آلودگی بچه به آنتی بادی های رزوس

مقدار رشد بچه کم است

سابقه سقط یا تولد نوزاد ریزنقش

سیگاری بودن مادر

چه زمانی سونوگرافی داپلر انجام می گردد؟زمانی پزشک درخواست سونوگرافی داپلر در بارداری دارد که مسائل یا ناهنجاری خاصی در اسکن های اولیه تشخیص داده گردد که مادر باردار باید دوره بارداری خود را با مراقبت های ویژه بگذراند.

برخی از دیگر موارد رایج که ممکن است احتیاج به سونوگرافی داپلر را بیشتر کند، از این قرار است:

بارداری های چندقلویی
وقتی مادری چند قلو در شکم دارد، بارداری اش پرخطر محسوب می گردد و باید شرایطش مرتب با سونوگرافی داپلر کنترل گردد؛ به این خاطر که احتمال بروز مسائل مختلف در بارداری های چندقلویی چند برابر است، مسائلی مثل: سندرم انتقال خون دوقلوها، تاخیر رشد داخل رحمی، پیچده شدن در بند ناف و ...

این مسائل می تواند در مراحل اولیه در سونوگرافی داپلر شناسایی گردد.

مسائل جفتیجفت غذا، مواد مغذی و اکسیژن را از بدن مادر گرفته و برای جنین آماده می نماید. جریان سالم خون در جفت برای رشد طبیعی نوزاد لازم است.

در سونوگرافی های آنومالی که در سه ماهه دوم انجام می گردد، اگر مسئله ای مثل کُندی رشد جنین دیده گردد، برای شناسایی هر نوع اختلال در گردش خون جفتی تصویربرداری داپلر انجام می گردد.

تصویربرداری داپلر بعلاوه برای شناسایی جفت سرراهی (پایین بودن جفت) انجام می گردد. این تصویربرداری می تواند شرایط جفت را نشان دهد که می تواند تا انتها بارداری تغییر کند.

بیماری های مادرسلامت مادر تاثیر زیادی بر رشد جنین داردو پزشکان از سونوگرافی داپلر برای مقدار جریان خون در رگ های بندناف و جفت استفاده می نمایند. اختلالاتی هستند که طی آنها جریان خون در رگ ها می تواند محدود گردد، مثل گرفتگی رگ ها بر اثر سیگار کشیدن، داروهای خاص و برخی دیگر از عوامل مربوط به سبک زندگی.

گرفتگی رگ ها باعث مقاومت بالا نسبت به گردش خون شده، باعث فراوری ناکافی اکسیژن و مواد مغذی برای جنین می گردد. مسائلی مثل فشار خون بالا و دیابت می تواند تاثیر زیادی بر این موارد بگذارد.

بیماری های جنینوقتی مقدار رشد جنین در سونوگرافی های قبلی راضی نماینده نباشد، پزشک از سونوگرافی داپلر جنین برای آنالیز بیشتر شرایط استفاده می نماید.

منبع: نی نی سایت

منبع: راسخون

به "سونوگرافی داپلر چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سونوگرافی داپلر چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید