سهم داروسازان در مقابله با کروناویروس چقدر است؟

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، خبرنگاران/خراسان رضوی داروسازان متخصصان مراقبت های بهداشتی هستند که در تمام داروهای تحویل شده به بیماران نقش دارند. داروساز از عملکردهای بیوشیمیایی داروها، استفاده از داروها، نقش های درمانی، عوارض جانبی و اثر متقابل داروها مطلع است و منبع قابل اعتماد برای بیماران و متخصصان مراقبت های بهداشتی است.

سهم داروسازان در مقابله با کروناویروس چقدر است؟

داروسازان در جلوگیری از شیوع کروناویروس نقش مهمی دارند و منبع قابل اعتماد برای بیماران و متخصصان در سیستم مراقبت های بهداشتی هستند. روز داروساز فرصتی برای برقراری ارتباط با داروسازان به وسیله خدمات مختلف بهداشتی در جوامع، ازجمله مشاوره در خصوص زندگی سالم، واکسیناسیون برای پیشگیری از بیماری و اطمینان از مصرف صحیح داروها و درنتیجه مدیریت بیماری هاست.

روز دنیای داروساز توسط شورای فدراسیون بین المللی داروسازی (FIP) در کنگره دنیای داروسازی و علوم دارویی در سال 1912 معرفی گشت و هدف اصلی این روز تشویق نقش و فعالیت های داروسازی در بهبود سلامت در هر نقطه از دنیا است. پنجم شهریور، روز عظیمداشت زکریای رازی در ایران است و به پاس زحمات و کشفیات این حکیم و شیمیدان عظیم ایرانی در عرصه داروسازی، این روز، روز داروسازی نام نهاده شده است.

فدراسیون بین المللی داروسازی

فدراسیون بین المللی داروسازی یا FIP انجمن ملی داروسازان و دانشمندان داروسازی است که با سازمان بهداشت دنیای ارتباط رسمی دارد. سازمان FIP حدود 144 عضو دارد و نماینده 4 میلیون پزشک و دانشمند در سراسر دنیا است.

رییس فدراسیون بین المللی داروسازی FIP، دومینیک جردن گفت: نتایج تحقیقات نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از بیماران در طول مراقبت های بهداشتی صدمه می بینند، درنتیجه موجب آسیب های دائمی، افزایش طول مدت بستری در مراکز درمانی یا حتی احتمال مرگ می گردد. خطا در داروها عامل مهم تاثیرگذاری است و داروسازان نقش مهمی در برطرف این چالش دنیای بهداشت دارند.

نقش داروسازان طی این سال ها تغییر نموده است و اکنون به عنوان یک عضو یکپارچه گروه مراقبت های بهداشتی خدمت می نمایند. آن ها به طور مستقیم در مراقبت از بیمار نقش دارند و معمولا در بهبودی بیمار نقش اساسی ایفا می نمایند.

در دوران مدرن، داروسازان، بیماران و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی را در خصوص انتخاب، دوز، اثر متقابل و عوارض جانبی نسخه ها هدایت می نمایند. علاوه بر این، نقش آنان واسطه ای بین پزشک معالج و بیمار است. داروسازان با نظارت بر سلامتی و پیشرفت بیماران، می توانند از ایمنی و اثربخشی استفاده از دارو اطمینان حاصل نمایند.

داروسازان و کووید-19

هرساله میلیون ها نفر در بسیاری از کشورها تحت تاثیر ویروس هایی مانند آنفلوآنزا قرار می گیرند و در حال حاضر ویروس کووید-19 نیز به این مورد افزوده شده است.

درحالی که بسیاری از افراد در خانه های خود مشغول انجام وظیفه هستند تا از ابتلا به عفونت ویروسی جلوگیری گردد، داروسازان و سایر متخصصان بهداشت در سراسر دنیا در کوشش هستند تا به مدیریت و جلوگیری از شیوع کووید-19 یاری نمایند.

موارد زیر تنها چند مورد از راه هایی است که داروسازان در مناطق مختلف برای مقابله با این بیماری انجام می دهند.

داروسازان بخش عفونی

این داروسازان از اعضاء گروه مستقر در بیمارستان هستند، از تخصص خود در زمینه داروهای پزشکی استفاده می نمایند تا استفاده مناسب از آنتی بیوتیک ها و داروهای ضدویروسی را برای معالجه بیمارانی که مبتلابه کووید-19 و سایر بیماری های عفونی هستند، ارائه نمایند.

داروسازان بیمارستان

داروسازان اعضاء مهم گروه های مراقبت های بهداشتی بین حرفه ای در بیمارستان ها هستند. داروسازان بیمارستان نقش مهمی در مدیریت داروهای درمانی بیمارانی دارند که به دلیل ابتلا به کووید-19 یا بیماری های مرتبط با آن در بیمارستان بستری هستند. آنان همچنین به مراقبت از بیماران مبتلابه شرایط پزشکی مزمن که ممکن است در برابر ویروس آسیب پذیرتر باشند، مانند بیماران ریوی، سرطانی، نارسایی قلبی و دیابت یاری می نمایند.

داروسازان جامعه

در دسترس ترین اعضاء مراقبت های بهداشتی هستند (90 درصد آمریکایی ها در فاصله پنج مایلی از داروسازی زندگی می نمایند). این داروسازان فرصت دارند روزانه با مردم ارتباط برقرار نمایند. داروسازان جامعه با توصیه به درمان برای مبتلایان به ویروس هایی مانند آنفلوآنزا و ارائه توصیه هایی برای سالم ماندن، نقش مهمی در آموزش عمومی و جلوگیری از شیوع کووید-19 دارند.

داروسازان صنعت

داروسازان صنعت در نقش های مختلفی ازجمله توسعه و تحویل دارو فعالیت می نمایند. بسیاری از داروسازان صنعت داروسازی در آزمایشگاه ها برای فراوری داروها و واکسن ها برای پیشگیری و درمان بیماری ها فعالیت می نمایند. در خصوص کووید-19، داروسازان صنعت نقش موثری در انجام آزمایش ها بالینی واکسن کروناویروس جدید دارند.

داروسازان ترکیبی

داروسازان ترکیبی بر اساس ترجیحات و محدودیت های خود داروهای شخصی سازی شده را در اختیار بیماران قرار می دهند. به دلیل کمبود در بسیاری از جوامع، بعضی از داروخانه های ترکیبی اقدام به ساختن ضدعفونی نماینده دست و همچنین استفاده از الکل و آلوئه ورا به عنوان عناصر اصلی این ضدعفونی نموده اند.

روش های داروسازان برای جلوگیری از شیوع کروناویروس

داروسازان در هر زمینه عملی نقش عظیمی در مراقبت از بیماران و جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری همه گیر کووید-19 دارند. در زیر چند مورد ذکرشده است.

آموزش عمومی

داروسازان به ویژه آنانی که به طور روزانه با اعضاء بهداشت عمومی همکاری می نمایند، در موقعیتی منحصربه فرد برای آموزش مردم در خصوص کووید-19 و نحوه شیوع آن هستند. با انجام این کار، داروسازان افراد را با دانش لازم برای تصمیم گیری مطلعانه و سالم مسلح می نمایند.

اشتراک گذاری منابع قابل اعتماد

همان طور که همه ما می دانیم، در حال حاضر اینترنت مملو از مقاله، فیلم و پست در خصوص کووید-19 است. اما همه این منابع دقیق نیستند. داروسازان به عنوان متخصصان بهداشتی بسیار تحصیل نموده می توانند اطلاعات موثق و دقیقی در خصوص کروناویروس را با بیماران و عموم به اشتراک بگذارند. آنان از گزینه های درمانی احتمالی و روش های پیشگیری مطلع هستند و به همین دلیل قادر به کاهش هراس و جلوگیری از شیوع کووید-19 هستند.

مدل های رفتار سالم

بسیاری از داروسازان هرروز با بیماران در تعامل هستند. داروسازان با ارائه الگویی برای رفتارهای سالم و پیشگیرانه مانند شستشوی منظم دست، استفاده از ماسک و پوشیدن دستکش می توانند به عموم مردم نشان دهند که تهدید کووید-19 را جدی بگیرند.

شیوع SARS-CoV-2 یک رویداد منحصربه فرد است و باید هوشیار باشیم و با بهترین شکل ممکن آماده شویم تا همه بتوانیم در امان بمانیم. همه افراد در این همه گیری نقش خود را دارند و داروسازان این فرصت را دارند که بر نحوه عملکرد این شرایط تاثیر مثبت بگذارند.

منابع:

jagranjosh.com

pharmamirror.com

nationaldaycalendar.com

pharmacyforme.org

marketwatch.com

idstewardship.com

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سهم داروسازان در مقابله با کروناویروس چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم داروسازان در مقابله با کروناویروس چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید