سفری به غارهای رمزآلود خربس در قشم

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، غار خربس قشم

غار دیدنی خربس در فاصله 10 کیلومتری غرب جزیره قشم، در روستای خربس واقع شده است. این غار، دنباله چین خوردگی رشته کوه های زاگرس، به همراه دیگر پدیده ها و کوه ها به شمار می آید. این چین خوردگی ها در طول هزاران سال گذشته از زیر آب بیرون آمده اند و از پدیده های بسیار قدیمی زمین شناسی محسوب می شوند. با خبرنگاران همراه باشید تا با یکی از زیباترین و رمزآلودترین غارهای ایران آشنا شوید.

سفری به غارهای رمزآلود خربس در قشم

روستای خربس، اکنون خرابه ای است که قدمت آن به دوران ساسانی بر می شود. هزاران سال پیش و در زمان ساسانیان، خربس روستایی آباد و پر تردد بوده است. اطراف این روستا با تپه های کوتاه و بلند مرجانی، به صورت دایره وار احاطه شده است. در میانه خربس اگر رو به شمال بایستید، می توانید آثار ساختمانی قلعه مخروبه اى از سنگ را ببینید که قدمت آن به دوران صفویه بر می شود. در روبروی این قلعه، گورستانی باستانی واقع شده است که مشرف به دهانه غارهای خربس است. اگر قصد بازدید از این غارها را دارید بهتر است مطلب برترین زمان سفر به قشم را بخوانید.

دهانه غارهای خربس در ارتفاع 20 تا 30 متری، در دل کوه قرار گرفته اند. این غارهای باستانی در طول دوره های مختلف و در اثر ایجاد تمدن های متعدد، دچار تغییرات بسیاری از دوره های گذشته تا به حال شده اند. آثار حضور تمدن ها را می توانید در داخل این غار ها ببینید. غارهایی که ظاهری ساده دارند اما در درونشان دنیایی واقع شده است. درون این غار ها می توانید دهلیز، تالارها و اتاق های متعددی را ببینید که ابعادشان در حدود 4 در 5.5 متر است. این غار ها بعلاوه چشمه ها و روزنه های بسیاری هم رو به دو سمت شمال و جنوب دارند که به خوبی نمایانگر حضور تمدن در آن ها است.

یکی از ویژگی هایی که این غارها را تبدیل به جاذبه مهم گردشگری نموده است، ساختار تو در تو و رازآلود آن ها است که تایید دیگری بر حضور تمدن و انسان ها در آن است. جالب آن که این غار ها به لحاظ ظاهری، دستخوش تغییر نشده و ظاهر باستانی خودشان را همچنان حفظ نموده اند. غارهای خربس در قشم را می توان به لحاظ ساختاری، با دخمه هاى آذربایجان، کردستان، لرستان، بوشهر، اهواز و شوشتر مقایسه کرد.

عجایب هفتگانه قشم

در قسمت راست این غارها که به زیارتگاه معروف است، دهلیز ها و دالان هایی به وسیله هنرمندان امروزی تراشیده شده است تا به درک ساختار قدیمی این غارها یاری نمایند. در داخل این بخش های تازه، کنده کاری هایی با الهام از طرح باستانی اجرا شده است که جلوه بسیار زیبایی به درون این غارها بخشیده است.

عده ای دلیل وجود این غار ها را ساخت پناهگاهی برای مردم خربس می دانند که در زمان های قدیم، برای فرار از دست دزدان دریایی احتیاج به مخفی گاهی داشتند تا از جان و مالشان حفاظت نمایند. در نتیجه این غارهای تو در تو که به احتمال زیاد دست کند هستند ایجاد شد تا افراد، خصوصا زن ها، بچه ها و افراد مسن بتوانند برای مدتی در آن ها بمانند.

این غارهای دست کند، مجموعه اى از حفره هایی است که با راهروهاى باریک به هم راه دارند و در تالار مرکزی، که جاى اجتماع بوده است، دو تاقچه کوچک جاچراغی نیز ساخته شده است. در پایین دهانه این غارها، برکه اى وجود دارد که در آن آب باران را نگهداری می کردند.

روستای خربس در راستا قشم به رمچاه و سوزا واقع شده است. بنابراین با رزرو هتل در قشم می توانید گردش روزانه ای به سمت این جاذبه داشته باشد.

منبع: الی گشت

به "سفری به غارهای رمزآلود خربس در قشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفری به غارهای رمزآلود خربس در قشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید