ساخت پارکینگ و مجتمع قاجاری در حریم حمام تاریخی گپ بندرعباس ، واکنش عجیب میراث فرهنگی و قانون شکنی شهرداری

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، ساخت و ساز در حریم حمام بزرگ (حمام گپ) بندرعباس که حمامی قاجاری است آن را در وضعیت نامناسبی قرار داده است.

ساخت پارکینگ و مجتمع قاجاری در حریم حمام تاریخی گپ بندرعباس ، واکنش عجیب میراث فرهنگی و قانون شکنی شهرداری

وبلاگ اخبار و رویدادها: حمام بزرگ (حمام گپ) که مربوط به دوره قاجار است و در بندرعباس واقع شده این روزها به بلایی که سر بسیاری از بناهای تاریخی کشورمان می آید دچار شده است ؛ ساخت و ساز در حریم یک بنای تاریخی …

گپ در گویش بندرعباس یعنی بزرگ و این حمام بزرگ ترین حمام شهر بوده که آن را در دل زمین احداث کرده بودند تا از انتقال دما به بیرون جلوگیری کنند. این حمام تاریخی دارای 2 بخش زنانه و مردانه بوده است. این حمام دارای دالان ها و راهروهای متعددی بوده که مانع از انتقال حرارت می شده و نور با نورگیرهایی به داخل آن می تابیده و جنس بدنه و کف ها از سنگ ساروج بوده است.

این حمام تاریخی که در 7 مهر 1381 با شمارهٔ ثبت 6496 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است با بی توجهی مسئولان شهری و میراث فرهنگی روبرو شده است. یک پارکینگ طبقاتی و یک مجتمع تجاری چند طبقه در حریم این حمام تاریخی در حال ساخت است و در حالی که بخش زیادی از این پروژه ساختمانی - تجاری اجرا شده هنوز میراث فرهنگی نسبت به آن واکنش نشان نداده است. شهرداری بندرعباس هم که به عنوان متولی و مسئول شهر که انتظار می رود مدافع و حافظ آثار و ابنیه تاریخی باشد با تخلف از ضوابط حریم این بنای تاریخی در حال احداث پارکینگ طبقاتی است.

نوروزی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی هرمزگان با تاکید بر ضعف مالی میراث فرهنگی در این زمینه به ایرنا گفت: ساختمانی چند طبقه در زمان یکی از مدیران کل اسبق در حریم حمام گپ بنا شده که قرار بود هتل شود و پس از آن، مجوزی برای ساخت ساختمان با ارتفاع بیش از هفت متر توسط این اداره کل در حریم حمام گپ صادر نشده است.

وی افزود: شهرداری بندرعباس برای احداث پارکینگ چندطبقه و دادن مجوز احداث ساختمان چند طبقه در محدوده حمام گپ باید از اداره کل میراث فرهنگی هرمزگان استعلام می گرفت که این کار را انجام نداده است.

وی نمایشگاه مبل واقع در ضلع جنوبی حمام گپ را نیز غیرقانونی دانست.

عکس ها: ایرنا

منبع: چمدان

به "ساخت پارکینگ و مجتمع قاجاری در حریم حمام تاریخی گپ بندرعباس ، واکنش عجیب میراث فرهنگی و قانون شکنی شهرداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت پارکینگ و مجتمع قاجاری در حریم حمام تاریخی گپ بندرعباس ، واکنش عجیب میراث فرهنگی و قانون شکنی شهرداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید