خبرنگاران یک میلیون هکتار مراتع ییلاقی استان سمنان برای تعلیف دام اختصاص یافت

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، سمنان- خبرنگاران- رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: یک میلیون و 120 هزار هکتار از مراتع ییلاقی، سال جاری برای تعلیف دام عشایر استان درنظرگرفته شد.

خبرنگاران یک میلیون هکتار مراتع ییلاقی استان سمنان برای تعلیف دام اختصاص یافت

سید ابوالفضل ولیئی روز یکشنبه در گفت و گو با وبلاگ اخبار و رویدادها، گفت: از مجموع وسعت مراتع برنامه ریزی شده برای تعلیف دام در مناطق ییلاقی 224 هزار هکتار عرصه های مرتعی درجه یک (دارای پوشش گیاهی با تراکم خوب) است.

وی تاکید نمود: زمان مجاز ورود دام به عرصه های مرتعی ییلاقی استان سمنان از خرداد ماه است و دامدارانی که پیش از موعد دام خود را وارد عرصه نمایند مورد پیگرد قانونی قرار می گیرند.

وی ادامه داد: با توجه به میزان تراکم پوشش گیاهی در عرصه های مرتعی، مراتع به سه گروه دارای پوشش گیاهی با تراکم خوب(درجه یک)، پوشش گیاهی با تراکم متوسط(درجه 2) و پوشش گیاهی کم تراکم و ضعیف(درجه3) تقسیم بندی می گردد.

ولیئی اعلام کرد: براساس تعریف گفته شده از مجموع سه میلیون و 700 هزار هکتار از کل عرصه های منابع طبیعی قابل تعلیف دام در استان سمنان، حدود 224 هزار هکتار از مراتع استان خوب و درجه یک، بیش از 580 هزار هکتار مرتع درجه 2 و بقیه وسعت مربوط به عرصه های مرتعی دارای پوشش گیاهی فقیر و کم تراکم است.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ابراز داشت: بیش از 2 میلیون و 910 هزار هکتار از مراتع استان مربوط به مناطق قشلاقی است.

وی با بیان این که استان سمنان هفت هزار و 900 نفر بهره بردار مرتع با 990 هزار راس دام دارد، گفت: ظرفیت تعداد دام در مراتع در مناطق مختلف استان بر اساس میزان علوفه در هر هکتار از مرتع معین می گردد.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان یادآور شد: قبل از انقلاب در مراتع استان 110 سامانه عرفی تعریف شده بود که 630 بهره بردار در این سامانه های عرفی مشغول به فعالیت بودند اما به برکت انقلاب اسلامی اکنون از یکهزار و 252 هکتار سامانه عرفی بهره برداری می گردد.

از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابانی و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران یک میلیون هکتار مراتع ییلاقی استان سمنان برای تعلیف دام اختصاص یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران یک میلیون هکتار مراتع ییلاقی استان سمنان برای تعلیف دام اختصاص یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید