تداوم کشت قراردادی برنج، گندم و دانه های روغنی در کشور

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشت قراردادی محصول برنج، گندم و دانه های روغنی در سال زراعی جاری در کشور ادامه می یابد.

تداوم کشت قراردادی برنج، گندم و دانه های روغنی در کشور

فرامک عزیز کریمی کشت قراردادی برنج، گندم و دانه های روغنی را که موجب افزایش فراوری این محصولات شده است، طرحی پیروز در حوزه کشاورزی در سال زراعی گذشته بیان کرد.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در جریان سفر به استان اردبیل در ادامه 70 درصد فراوریات کل بخش کشاورزی مربوط به حوزه زراعت اعلام نموده و با اشاره به فراوری حدود 23 تا 25 میلیون تن غلات در ایران، گندم، جو، ذرت دانه ای و برنج را چهار غله مهم و پر مصرف کشور بیان کرد.

عزیز کریمی می گوید: در سال زراعی که پشت سر گذاشتیم، بیش از 7.4 میلیون تن گندم مازاد بر احتیاج از کشاورزان کشور خریداری شده که با توجه به قیمت گذاری مناسب و اقداماتی که در زمینه اصول فنی به ویژه تغذیه مزارع نسبت به سال گذشته، حدود سه میلیون تن افزایش خرید اجرا شده است.

او بعلاوه از افزایش 600 هزار تنی فراوری محصول جو در سال زراعی گذشته در کشور اطلاع داد و فراوری بیش از سه میلیون تن جو را رکوردی برای بخش کشاورزی ایران ذکر کرد.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی بعلاوه با اشاره به پیش بینی فراوری حدود سه ملیون و 400 هزار تن فراوری شلتوک در کشور که حدود 60 درصد آن به دانه برنج تبدیل می گردد، گفت: برداشت محصول برنج در منطقه ها گرمسیری کشور در مراحل نهایی برداشت واقع شده است و پیش بینی ما این است که نسبت به سال گذشته باز افزایش فراوری قابل توجهی خواهیم داشت.

عزیز کریمی اضافه نمود: برش استانی طرح الگوی کشت محصولات اساسی کشور که هفته گذشته رونمایی شد، به زودی برای اجرا در منطقه ها مختلف ایران ابلاغ می گردد.

او بعلاوه گفت: رعایت الگوی کشت با نگاهی به بحث آب قبل دسترس، بهره وری در مصرف آب و افزایش فراوری مهمترین شاخص سال زراعی جاری محسوب می گردد که با توجه به ظرفیت های فراوریی حوزه کشاورزی ایران، برای استان های مختلف تعریف و رونمایی شده است.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی بهره وری در فراوری محصول و به خصوص مصرف آب را شاخص پایه ای طرح الگوی کشت تدوین شده ذکر کرد و اضافه نمود: نخستین شاخص این طرح آن است که مصرف آب نسبت به سال قبل افزایش نداشته باشد و به لحاظ بهره وری و فراوری با همان اندازه آب و حتی آب کمتر، افزایش فراوری محصول اتفاق بیفتد.

عزیز کریمی توجه به مسائل مالی در اجرای الگوی کشت را از جمله ویژگی های این طرح بیان کرد و ادامه داد: با اجرای این طرح باید بتوانیم بخش عمده ای از احتیاج کشور به کالای اساسی را خودمان فراوری و تامین کنیم.

او فراوری بخش عمده ای از احتیاج کشور به محصول گندم، جو، برنج، دانه های روغنی دیگر محصولات را از جمله اهداف عملیاتی اجرای طرح الگوی کشت ذکر کرد و گفت: معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از طرف وزیر نماینده ویژه و مجری این طرح مشخص شده است.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی اضافه نمود: اجرای این طرح با یاری دیگر معاونت های وزارت جهاد کشاورزی از جمله معاونت تحقیقات، آموزش، ترویج و برنامه ریزی پیگیری خواهد شد و سال جاری در سال اول اجرای این طرح، تنها در خصوص محصولات زراعی اجرا می گردد و از سال آینده، محصولات باغی هم به اهداف این طرح اضافه خواهد شد.

عزیزی کریمی به کشاورزان سراسر کشور توصیه کرد که برای اطلاع از روند اجرا و سیاست های حمایتی دولت در اجرای این طرح، به مراکز جهاد کشاورزی در دهستان ها و محل زندگی خود مراجعه نمایند علاوه بر دریافت برنامه الگوی کشت، در روند اجرا نیز مطابق با توصیه مسئولان مربوطه اقدام نمایند.

او خواهان رعایت الگوی کشت به وسیله زارعان سراسر کشور شد و اضافه نمود: کشاورزانی که در اجرای این طرح با دولت همراهی نمایند، از تخفیفات ویژه در قیمت کود و آب بها بهره مند خواهند شد.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به حمایت کامل دولت از فراوری محصولات اساسی در قالب طرح الگوی کشت اظهار کرد: این طرح در زمینه فراوری و خرید محصولات دیگر از جمله سبزی و سیفی هم اجرا خواهد شد و با اجرای ان کشاورزان دیگر دغدغه ای برای فروش محصولات خود نخواهند داشت و فراوریات آن ها با کمترین نوسان قیمت روانه بازار خواهد شد.

وبلاگ اخبار و رویدادها اردبیل اردبیل

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تداوم کشت قراردادی برنج، گندم و دانه های روغنی در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم کشت قراردادی برنج، گندم و دانه های روغنی در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید