برنج مرموز فضایی محصول نو چینی ها

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، فضانوردان چینی در فضاپیمای شنژو-14 با اولین دانه برنج تولیدشده در مدار، به زمین بازگشتند؛ شاهکاری که به دانشمندان اجازه می دهد اثرات ریزگرانش را بر رشد برنج آنالیز نمایند و منبع غذایی پایدار برای اکتشافات طولانی مدت فضایی بیابند.

برنج مرموز فضایی محصول نو چینی ها

روز یکشنبه فضانوردان ماموریت شنژو-14 چین پس از انتها یک ماموریت 6 ماهه به زمین بازگشتند و همراه خود، گیاهانی را که به فضا برده و در آنجا رشد نموده بودند را نیز به زمین بازگرداندند.

فضانوردان چینی در فضاپیمای شنژو-14 با اولین دانه برنج فراوریشده در مدار، به زمین بازگشتند؛ شاهکاری که به دانشمندان اجازه می دهد اثرات ریزگرانش را بر رشد برنج آنالیز نمایند و منبع غذایی پایدار برای اکتشافات طولانی مدت فضایی بیابند.

به گزارش آژانس فضایی سرنشین دار چین، یکشنبه شب، چن دونگ (Chen Dong)، لیو یانگ (Liu Yang) و کای ژوزه (Cai Xuzhe)، فضانوردان چینی، در محل فرود معین شده دانگ فنگ در منطقه خودمختار مغولستان داخلی فرود آمدند. آن ها به مدت 183 روز در مدار بودند و در طی آن بر تکمیل ایستگاه فضایی تیانگونگ چین و چندین آزمایش علوم زیستی نظارت داشتند.

یکی از این آزمایش ها شامل بازفراوری کل چرخه زندگی برنج برای اولین بار در فضا بود که با کاشت بذر آغاز می گردد و با فراوری دانه های نو به وسیله گیاه بالغ انتها می یابد. این آزمایش در 29 ژوئیه آغاز شد و پس از 120 روز در مدار آن ها با موفقیت دانه های کیهانی نوی فراوری کردند.

بذر های نو به همراه سایر نمونه های زیستی به مرکز فناوری و مهندسی برای استفاده از فضا در آموزشگاه علوم چین در پکن تحویل داده شده است. آن ها بعلاوه برای تحقیقات بیشتر به آزمایشگاه های شانگ های منتقل خواهند شد.

بسته بازگردانده شده بعلاوه حاوی نهال های رشادی گوش موشی (Arabidopsis thaliana) بود. این یک گیاه گلدار کوچک از خانواده خردل است که اغلب به وسیله دانشمندان برای مطالعه جهش ها استفاده می گردد.

پژوهشگران میکروبیولوژی، تجزیه و تحلیل سلولی و متابولیک را برای درک بهتر چگونگی تأثیر ریزگرانش روی این گیاهان در سطح مولکولی انجام خواهند داد. این کار می تواند بینش های مهمی در خصوص ایجاد محصولات نو که سازگارتر با محیط فضایی هستند ارائه دهد.

به گفته ژنگ هوی کیونگ، پژوهشگر مرکز تعالی علوم گیاهی مولکولی آموزشگاه علوم چین، دانه ها برای رشد محصولات نو و حمایت از بقای طولانی مدت بشر در فضا بسیار مهم هستند. رشادی گوش موشی، کلزا، نخود و گندم تنها گیاهانی بودند که دانشمندان کل چرخه زندگی آن ها را در فضا بازفراوری کردند و دانشمندان اکنون می توانند برنج را که غذای اصلی میلیون ها نفر روی زمین است، در این لیست بگنجانند.

ژنگ تأکید کرد، در حالی که پژوهش های بیشتری در حال اجرا است، دانشمندان قبلا متوجه چندین تفاوت جالب بین برنج کاشته شده در زمین و برنج رشد شده در فضا شده اند. به عنوان مثال، دوره گلدهی برای برنج فضایی کمی زودتر از برنج کاشته شده در زمین آغاز می گردد. گلدهی یک مرحله حیاتی برای رشد فراوریمثلی گیاه است. ساقه های برنج فضایی شل تر است و نوع برنج کوتوله، کوتاه تر می گردد در حالی که نوع برنج ساقه بلند تغییر ارتفاعی را تجربه نمی کند.

دو روز قبل، فضانوردان ماموریت شنژو14 (Shenzhou 14) چین، ایستگاه فضایی تیانگونگ (Tiangong) را ترک کردند و به زمین بازگشتند. کپسول بازگشت در روز یکشنبه چهارم دسامبر حدود ساعت هفت صبح به وقت منطقه زمانی شرقی، در منطقه فرود دانگ فنگ واقع در صحرای گوبی در منطقه خودمختار مغولستان داخلی به زمین نشست. این فرود حدود 9 ساعت پس از جدا شدن کپسول از ایستگاه فضایی تیانگونگ چین بود که به تازگی تکمیل شده است.

این بازگشت ایمن، انتها یک ماموریت شش ماهه بود که طی آن، فضانوردان چین بر ورود ماژول های دوم و سوم به تیانگونگ نظارت کردند و سه پیاده روی فضایی را برای آنالیز و آزمایش امکانات نو انجام دادند.

خدمه این ماموریت پیش از حرکت، نقش خود را در این ماموریت ایفا کردند. در این ماموریت، ماژول های نو ونتیان (Wentian) و منگتیان (Mengtian) به ماژول تیانهه (Tianhe) اضافه شدند و به خدمه شنژو14 و شنژو15 که به تازگی وارد شده بودند، امکان دادند تا پنج روز را با هم در آنجا سپری نمایند. این نخستین باری بود که چین شش فضانورد را به طور همزمان در فضا داشت.

شنژو14 در پنجم ژوئن سال جاری پرتاب شد و 6.5 ساعت بعد به ماژول تیانهه رسید. شنژو14، سومین مأموریت خدمه به تیانگونگ به شمار می رود و در ابتدا فقط شامل ماژول تیانهه بود که در آوریل 2021 راه اندازی شد. نخستین بازدید خدمه از تیانهه، در ماموریت شنژو12 بود که در ژوئن 2021 انجام شد و 92 روز بعد فرود آمد.

منبع: ایسنا

منبع: فرادید

به "برنج مرموز فضایی محصول نو چینی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنج مرموز فضایی محصول نو چینی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید