پاسخ تند همایون شجریان به منتقدان ، قلم کشان بسان قمه کشان شده اند

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، همایون شجریان با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، به منتقدان سال های اخیرش پاسخ داده است.

پاسخ تند همایون شجریان به منتقدان ، قلم کشان بسان قمه کشان شده اند

به گزارش ایسنا، به تازگی خبر قطعی انتشار آلبوم مشترک همایون شجریان و علیرضا قربانی در آبان ماه سال جاری منتشر شد که بر اساس آنچه همایون شجریان در مطلب صبح امروزش منتشر نموده گویا نحوه انتشار این خبر و عکس های آن با انتقادهایی همراه بوده است.

حالا این خواننده در مطلبی که منتشر نموده است، قصد پاسخگویی به منتقدان این حرکت اخیر و همچنین انتقادها به کنسرت نمایش سی و پیشنهادش برای اجرای کنسرت خیابانی را دارد.

در مطلب منتشر شده توسط همایون شجریان آمده است:

چند سالی می گردد که بعد از هر حرکت و خبری از فعالیت های صاحب این قلم عده ای کمر به تخریب می بندند این که انگیزه و غایت شان چیست باشد برای فرصتی بهتر. همواره بوده اند کسانی که به نقد اصولی و هنری کارهای من پرداخته اند و با نگاهی عالمانه و قلمی پاک و آزاده نقطه نظراتشان را به نمایش درآورده اند اما گروهی نیز بوده اند که به مثال قداره کشان و قمه کشان قلم از پر شال برداشته اند و با جوهر حسادت و تعصب کور و به قصد تخریب وارد عمل شدند. اینها به سیاق آن قمه کشان، قلم کشانند. زمانی که برای کنسرت خیابانی بی مرز و محدوده و برای صدها هزار نفر علاقه مند درخواست دادم، گفتند که به دنبال شهرت است و فرمودند به جای این بلندپروازی ها چند شب در سالن کنسرت رایگان اجرا کند!

ما صحبت از چه می کردیم و آنها چه پاسخی می دادند. مقصود من از اجرای خیابانی، بردن موسیقی به متن شهر بود. به خیابان. به جایی که هر رهگذری فارغ از همه چیز مخاطب ام باشد. قصد من از ایده کنسرت خیابانی تنها رایگان بودن آن نبود و اینان درنیافتند که کنسرت خیابانی یعنی کنسرت برای رهگذران. چه فقیر و چه دارا. چه همدل و همراه و چه اهل احوالاتی دیگر. این یعنی معجزه موسیقی که هیچ مرزی نمی شناسد. همه را برابر و یکسان زیر سقف لاجوردی خود جمع می نماید. با هر زبان و فرهنگ و مسلکی. این یعنی صبح تا شبی نواختن و خواندن همانند نوازنده ای تنگدست که در کوچه و خیابانی دارد موسیقی اش را به گوش همه می رساند. نه خواندن و نواختن در سالنی خاص در زمانی خاص و با محدوده و مرزی تعیین.

حکایت کنسرت خیابانی که این چنین با جوهر قلم کشان زهرآلود می گردد، وای به حال حرکت های دیگر که خدائی نانموده منافع اقتصادی هم در پی داشته باشد.

اوج هنر قلم کشان در کنسرت سی به عرصه نمایش درآمد و از خودی و غیرخودی شنیدیم و هیچ نگفتیم و هنوز ادامه دارد. به تازگی حضور حقیر همراه علیرضا قربانی در لوکیشن انتخابی مدیر هنری به منظور دریافت چند عکس و مصاحبه، همراه تصاویر مرتبط با آیین رونمایی که آن هم تنها به دلیل خاص بودن طراحی کتابخانه و دالانی با معماری ایرانی از سوی ایشان پیشنهاد شده بود، برای قلم کشان ایجاد انگیزه نموده است. تا امروز که روزانه هزاران نفر از اقشار مختلف مردم به بازدید و خرید و عکس یادگاری می پرداخته اند خبری از ایشان نبود.!!! تا عکسی از همایون در کتاب خانه دیده شد آتش خشم شعله زد!! اخبار کذب جان دریافتد که آهنگ مشترک در مال اجرا نموده ایم؟؟؟ کاش تصاویر این اجرا را هم می گذاشتید!! شنیده ها حاکی از تخلفات گسترده است!؟ چرا دایر است پس چنین جایی!؟ چرا تعطیلش نمی نمایند تا مردم و هنرمندشان تکلیف خود را بدانند.

قلم کشان محترم شما به من یاد ندهید چه بکنم چه نکنم. درسم را پس از سال ها شاگردی و هم نفسی با بزرگان ادب و هنر این مرز و بوم آموخته ام. من فراتر از این مردم نیستم و هر جا آنان می توانند حضور داشته باشند چنانچه لازم باشد من هم خواهم بود. چه آنجا کاخ سعدآباد و کنسرت سی باشد چه کتابخانه ای در یک مرکز خرید عمومی و چه سالن مجلل اسپیناس، چه فرهنگسرای بهمن که در رکاب پدر و گروه آوا افتتاح شد، چه کنسرت در خیابان و ته ناکجا آباد که آرزوی من است.

عزیزان گرامی، دیر زمانی شد که این حقیر جان و تن و دل را به معشوق سپرده امروز از چیزی باک ندارد بگذارید باز هم قلم بفرسایند. غرض این بود که بدانید چگونه با همرنگ و مخفی شدن در لابلای نقدهای مثلاً سازنده و درخشان هر از گاهی به دنبال تخریب، ظهور می نمایند.

من نه شایسته ستایش و تقدیر شما نازنینان هستم و نه حتی قابل برای تقبیح از سوی قلم کشان. بدانید این را و اینگونه فکر کنید که مبادا روزی دل های نازک و مهربان تان از بخل این نامرادی ها ترک بردارد.

منبع: همشهری آنلاین

به "پاسخ تند همایون شجریان به منتقدان ، قلم کشان بسان قمه کشان شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ تند همایون شجریان به منتقدان ، قلم کشان بسان قمه کشان شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید