جاذبه های گردشگری مسکو ، روسیه

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری خبرنگاران درباره جاهای دیدنی مسکو سخن خواهیم گفت . پس اگر قصد سفر به روسیه و شهر زیبای مسکو را دارید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

جاذبه های گردشگری مسکو ، روسیه

مختصری درباره شهر مسکو بدانید :

مسکو ، پایتخت روسیه ، شهر زیبایی است که با تاریخ و فرهنگ این کشور، عجین شده است. شهری که آن را با کلیساهای زیبا و گنبدهای رنگارنگ، میدان سرخ ، کاخ بزرگ کرملین و موزه های دیدنی و متعدد می شناسیم. گوشه و کنار این شهر تاریخی، میزبان جاذبه های گردشگری و آثار معماری باشکوه است؛ شهری که در آن، حتی ایستگاه های مترو هم به زیبایی قصرهای مجلل، تزیین شده اند.

این شهر، یکی از سرزنده ترین و پرهیجان ترین شهرهای روسیه و اروپا است که بیش از 10 میلیون نفر در آن زندگی می نمایند. جاذبه های زندگی شهری مثل مراکز خرید بزرگ و باشکوه، در خیابان های جذاب و دیدنی آن به چشم می خورند.

مسکو ، قلب تپنده روسیه و شاهد وقایع تاریخی گوناگونی است که این کشور تجربه نموده است. همین تاریخ پر فراز و نشیب باعث شده که این شهر از نظر جاذبه های گردشگری مثل آثار معماری و موزه ها و آثار تاریخی و فرهنگی، بسیار غنی و جالب توجه باشد. کلیساهای زیبا، بناها و قصرهای تاریخی، میدان های قدیمی، موزه های دیدنی، گالری های هنری و ایستگاه های مترو مسکو، تنها گوشه کوچکی از جاذبه های این شهر دیدنی است. در ادامه با مهم ترین جاذبه های گردشگری مسکو آشنا می شویم که در سفر به این شهر زیبا می توانید برای سر زدن به آنها برنامه ریزی کنید.

میدان سرخ

میدان سرخ بیش از 500 سال است که در مرکز مسکو و البته در مرکز حوادث و رویدادهای تاریخی آن قرار گرفته است. ساختمان های باشکوه و ارزشمند اطراف آن، تاریخ پرحادثه شهر را یادآوری می نماید. در همین مکان، کلیسای جامع سنت باسیل به دستور ایوان مخوف ساخته شده است. بعدها آرامگاه لنین به این میدان اضافه شده است.

این میدان به شکل تاریخی خود مرمت شده است و حفظ و نگهداری می گردد. کاخ کرملین یکی دیگر از جاذبه های اصلی این میدان است. بسیاری از خیابان های مهم و اصلی شهر به این میدان منتهی می شوند. این میدان، علاوه بر اینکه یک جاذبه گردشگری مهم در شهر مسکو است، تا کنون میزبان برگزاری کنسرت خواننده های مشهوری بوده است. میدان سرخ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

کلیسای جامع سنت باسیل

کلیسای جامع دورمیشن

این کلیسا در اصل در سال 1326 پایه گذاری شده و در سال 1470 به دست معمار ایتالیایی یعنی Aristotle Fioravanti، به سبک رنسانس، بازطراحی شده است. این کلیسا برای چندین قرن، میزبان برگزاری مهم ترین مراسم مذهبی و رسمی روسیه بوده است از جمله تاج گذاری ایوان مخوف در سال 1547 و خاکسپاری شهدا و پیروان کلیسای ارتدکس. بعد از اینکه پایتخت در سال 1713 به سن پترزبورگ منتقل شد، این کلیسا باز هم اهمیت خود را حفظ کرد اما در سال 1918 توسط کمونیست ها بسته شد. از سال 1990، مراسم مذهبی دوباره در کلیسا برپا شد. ستون های سفید و گنبدهای طلایی و فضای داخلی بسیار زیبای کلیسا باعث شده که یکی از مهم ترین و محبوب ترین جاذبه های گردشگری مسکو باشد. اگر به تاریخ و معماری علاقه دارید، در سفر به مسکو بازدید از این کلیسا را به هیچ عنوان از دست ندهید.

موزه هنرهای زیبای پوشکین

تالار نمایش بولشوی

تالار بولشوی یکی از مهم ترین افتخارات فرهنگ و هنر روسیه است. این تالار از مشهورترین تالارهای جهان برای اجرای باله و اپرا است. تالار بولشوی در سال 1776 میلادی، به دستور کاترین کبیر، در منطقه تورسکوی مسکو، بنیان گذاشته شد.

نگارخانه ترتیاکوف (Tretyakov)

نگارخانه ترتیاکوف اولین بار در سال 1856 شکل گرفت زمانی که پاول ترتیاکوف، مجموعه نقاشی های خود را برای اولین بار به نمایش گذاشت. امروزه این گالری یکی از بزرگ ترین گنجینه های هنری جهان را در اختیار دارد. بیش از 130 هزار اثر هنری در این گالری نگهداری می گردد. علاقه مندان برای بازدید کامل از این نگارخانه باید از 52 تالار موزه که هر یک به دوره زمانی ویژه ای تعلق دارد عبور نمایند. تابلوهای گنجینه هنری ترتیاکف نه تنها از دیدگاه هنری بلکه از نظر اجتماعی هم جالب توجه است. از روی تابلوها می توان با آداب و رسوم زندگی مردم روسیه در سده های گذشته آشنا شد.

این مجموعه ارزشمند، در شروع با نمایش و نگهداری شمایل ترسیم شده توسط هنرمندان ناشناس، شکل گرفته است. آثار هنری متعلق به اوایل قرن بیستم به بعد در یک گالری جدید به نام نیوترتیاکوف در نزدیکی همین گالری به نمایش درآمده اند.

ایستگاه های مترو مسکو

مسکو یکی از شهرهای زیبای جهان است، به قدری زیبا که ایستگاه های متروی آن هم به عنوان جاذبه گردشگری معرفی می شوند. این ایستگاه ها در سال 1935 به عنوان بخشی از برنامه دولت برای تبدیل مسکو به پایتخت کمونیسم جهان، شکل گرفته اند.

صومعه نووودویچی (Novodevichiy)

صومعه نووودویچی باشکوه در سال 1525 پایه گذاری شده و در سال 2004 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این صومعه در سال 1812 توسط سربازان ناپلئون تسخیر شد. بعدها قبل از اینکه در دوران کمونیسم به موزه تبدیل گردد، به عنوان زندان زنان مورد استفاده قرار می گرفت. برخلاف دیگر صومعه های مسکو این صومعه از سده هفدهم تاکنون دست نخورده باقی مانده است. گورستان نووودویچی یک گورستان مشهور در نزدیکی همین صومعه است که در آن افراد سرشناسی مثل نیکولای گوگول و آنتوان چخوف دفن شده اند. صومعه در جنوب غربی بخش تاریخی مسکو قرار گرفته است. محدوده آن با دیوار در بر گرفته شده و اطراف آن را پارک ها احاطه نموده اند.

اقامتگاه کولومنسکو (Kolomenskoye)

این اقامتگاه در منطقه ای سرسبز در نزدیکی رودخانه واقع شده و اقامتگاه تابستانی مورد علاقه ایوان مخوف و سزار میخائیل بوده است. هر دو نفر، تغییراتی در جهت بهبود این اقامتگاه انجام داده اند اما سزار الکسیس تصمیمی گرفت تا در این منطقه یک کرملین روستایی برای خود بسازد. یک کاخ چوبی عالی با چندیدن بنا و اتاق مجلل در سال 1667 ساخته شد. پس از مرگ او، این کاخ رو به نابودی رفت و توسط کاترین کبیر ویران شد. امروزه این منطقه یکی از مکان های تفریحی برای اهالی مسکو است که برای شرکت در بسیاری از فستیوال های فضای باز به این منطقه می روند.

کرملین مسکو

پارک گورکی مسکو

باغ الکساندر مسکو (Alexander Garden)

این باغ یکی از اولین پارک های شهری عمومی در مسکو است که از سه بخش یا باغ جداگانه تشکیل شده است. این مجموعه در کنار دیواره های غربی کرملین به طول 865 متر کشیده شده است. در هر کدام از این سه باغ، بناهای تاریخی و بناهای یادبود متعددی وجود دارد که هر کدام گوشه ای از تاریخ و فرهنگ شهر را معرفی می نمایند. پارک در سال 1823 افتتاح شده و در تمام طول سال باز است.

کلیسای جامع مسیح منجی

کلیسای جامع مسیح منجی یک کلیسای ارتدکس روسی در مسکو است و در کرانه های شمالی رود موسکوا قرار گرفته است. این کلیسا فاصله کمی تا کرملین دارد و با 103 متر ارتفاع، بلندترین کلیسای مسیحیت ارتدکس در جهان است. کلیسای فعلی، دومین سازه ای است که در این مکان ساخته شده است. کلیسای ابتدایی در قرن نوزدهم ساخته شده بود و ساخت آن بیش از 40 سال طول کشیده بود. این کلیسا به دستور ژوزف استالین در سال 1931 ویران شد. پس از ویران شدن کلیسا، قرار شد تا در همین مکان، کاخی مجلل به عنوان محل استقرار مجلس قانونگذاری ساخته گردد. ساخت بنا در سال 1937 شروع شد و در سال 1941 به دنبال حمله آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم، متنوقف شد. ستون های فولادی آن سال بعد جمع آوری شد و ساخت بنا هیچ وقت به پایان نرسید. به دنبال انحلال اتحاد جماهیر شوروی، کلیسای فعلی در همان محل در سال های 1995 تا 2000 ساخته شد.

کاخ بزرگ کرملین (Grand Kremlin Palace)

کاخ بزرگ کرملین بین سال های 1837 تا 1849 ساخته شده است. یک گروه از معماران برجسته به سرپرستی Konstantin Thon، این کاخ را طراحی نموده اند. این معمار بزرگ، علاوه بر کاخ کرملین، معمار زرادخانه کرملین و کلیسای جامع مسیح منجی هم بوده است.

کاخ بزرگ کرملین، در زمان های گذشته، اقامتگاه تزارها در مسکو بوده است. ساخت این بنا، مستلزم ویران کردن یک کاخ باروک بود که در همین مکان قرار داشت. این کاخ 125 متر طول، 47 متر ارتفاع و 25 هزار مترمربع وسعت دارد. این مجموعه بزرگ شامل یک کاخ قدیمی، 9 کلیسا از قرن های چهاردهم تا شانزدهم و قرن هفدهم و بیش از 700 اتاق است. ساختمان کاخ، مستطیل شکل است و یک حیاط داخلی دارد، سه طبقه به نظر می رسد، اما در واقع دارای دو طبقه است. ساختمان غربی کاخ، شامل تالار ملاقات های دولتی و اتاق های خصوصی خانواده امپراتوری است.

پنج تالار پذیرایی این مجموعه به نام های امپراتورهای گذشته روسیه نام گذاری شده اند. تالار Georgievsky، امروزه برای ملاقات های دولتی و دیپلماتیک و مراسم رسمی مورد استفاده قرار می گیرد. معاهدات و پیمان های بین المللی در تالار Vladimirsky، منعقد و امضا می شوند.

کلیسای جامع عید تبشیر (Cathedral of the Annunciation)

این کلیسای جامع، یک کلیسای ارتدکس روسی است و در جنوب غربی میدان کلیسای جامع کرملین مسکو قرار گرفته است. این میدان، اصلی ترین ساختمان های مجموعه بزرگ کرملین را به هم متصل می نماید. این کلیسا در ابتدا، شاپل یا کلیسای کوچک اختصاصی تزارهای روسیه بوده است.

موزه هنرهای مدرن مسکو

موزه هنرهای مدرن مسکو، موزه ای است که در آن آثار هنری مدرن و معاصر نگهداری می گردد. این موزه در دسامبر 1999 افتتاح عمومی شد. ایده این پروژه و اجرای آن برعهده Zurab Tsereteli، رئیس آموزشگاه هنر روسیه بود. این موزه در خیابان Petrovka در نزدیکی بولوار Petrovsky در مرکز مسکو قرار گرفته است. بنای موزه، یک ساختمان قرن هجدهمی به سبک نئوکلاسیک است که معمار مشهور روسی Matvei Kazakov آن را طراحی نموده است.

در دسامبر سال 2003، موزه، گالری های خود را به مکان دوم گسترش داد. در این موزه و تالارهای متعدد آن، آثار هنری بسیار ارزشمندی از هنرمندان سراسر جهان نگهداری می گردد. هسته ابتدایی موزه، آثار خصوصی Zurab Tsereteli، موسس و مدیر موزه بوده است. امروزه این موزه فقط یک گالری بزرگ برای نمایش آثار برجسته هنری نیست و به عنوان یک مرکز آموزشی هنری هم شناخته می گردد. مدرسه هنرهای مدرن در کنار این موزه فعالیت می نماید و در خدمت علاقه مندان به هنر است.

باغ وحش مسکو

باغ وحش مسکو، 21.5 هکتار وسعت دارد و در سال 1846 توسط یک دانشمند بیولوژیست پایه گذاری شده است. در سال 1919 این باغ وحش، ملی شد و در سال 1922 مالکیت آن به شهر مسکو واگذار شد و از آن موقع کنترل و اداره آن در اختیار مقامات شهر مسکو است.

این باغ وحش هنگام تاسیس، 10 هکتار وسعت داشت و در آن 286 حیوان نگهداری می شد. در سال 1926، باغ وحش در زمین های اطرافش گسترش یافت و وسعت آن به 18 هکتار رسید. بنای اصلی باغ وحش چوبی بود و در سال 1990، مرمت و بازسازی شد. بخش های جدیدی مثل پل، یک ورودی بزرگ به شکل قصر صخره ای و بخش هایی جدید برای نگهداری حیوانات به مرور زمان به آن اضافه شده است.

منبع: تاپ تراول

به "جاذبه های گردشگری مسکو ، روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری مسکو ، روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید