قره کلیسای چالدران میزبان ارامنه دنیا، برگزاری آیین مذهبی باداراک

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، خبرنگاران- گروه استان ها: به دلیل صندلی و شهرتی جهانی که این کلیسا دارد، مسیحیان کشورهایی چون ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا هرسال تیرماه به مدت سه روز با حضور در قره کلیسا دومین کلیسای قدیمی جهان به عبادت و راز و احتیاج با خداوند متعال می پردازند.

قره کلیسای چالدران میزبان ارامنه دنیا، برگزاری آیین مذهبی باداراک

راز و احتیاج با خداوند، روشن کردن شمع ، قربانی کردن گوسفند و غسل تعمید نوزادان از جمله اعمالی بود که زائران حاضر در مراسم در این کلیسا انجام می دهند.

اواخر تیر و اوایل مردادماه که مصادف با شهادت طاطائوس مقدس یکی از حواریون حضرت عیسی مسیح(ع) است، گروه کثیری از ارامنه ایران و دنیا برای زیارت مرقد طاطائوس مقدس و برگزاری آیین های مذهبی در قره کلیسای چالدران تجمع می نمایند.

قره کلیسا یا کلیسای طاطائوس به عنوان نهمین اثر کشور، در ردیف آثار دنیای به ثبت رسیده است.

تمهیدات لازم برگزاری مراسم مذهبی سالیانه ارامنه دنیا اجرا شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی از آمادگی استان برای اجرای مراسم مذهبی سالیانه ارامنه در مجموعه دنیای قره کلیسای چالدران اطلاع داد .

جلیل جباری در مصاحبه با وبلاگ اخبار و رویدادها با بیان اینکه شصت و چهارمین مراسم سالانه زیارتی ارامنه دنیا در قره کلیسای چالدران استان آذربایجان غربی از پنجشنبه 21 تیر آغاز شده است گفت: این سه روز الزاماً باید از روز پنجشنبه تا شنبه باشد و اوج مراسم در روز سوم و شنبه است که اعتقاد بر این است که راهب مدفون شده در کلیسا، در یکی از این سه روز سال فوت نموده است.

وی ادامه داد: حضور در این مراسم برای مسیحیان آزاد است و اغلب ارامنه از نقاط دور و نزدیک ایران از جمله شهرهای ارومیه، تبریز، تهران، اصفهان و بعضی از کشورهای نزدیک از جمله ارمنستان یا فرانسه و... برای انجام مراسم عبادی مذهبی حضور پیدا می نمایند.

جباری با بیان اینکه همزمان با آغاز مراسم سالانه زیارتی قره کلیسا، ستاد اجرایی خدمات رسانی این اداره کل در محل برگزاری این مراسم آغاز به فعالیت نموده است اضافه نمود: اکیپی از پرسنل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از دو سه روز قبل از آغاز مراسم با اعزام و حضور شبانه روزی در محل، فعالیت خدمات رسانی و اطلاع رسانی خود را آغاز نموده است.

وی اضافه نمود: از جمله اقدامات این ستاد در راستای توسعه گردشگری مذهبی ، آماده سازی و چاپ بنرها و تابلوهای اطلاع رسانی مراسم و نصب آن در نقاط مختلف راه های مواصلاتی شهر چالدران به محل کلیسا، پاکسازی و نظافت محوطه و دیگر کارهای خدماتی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: این ستاد در راستای انجام وظایف خود با تشکیل جلسات استانی و شهرستانی در قالب یک مدیریت واحد با سایر دستگاههای خدمات رسان شهرستان که در محل حضور دارند از جمله فرمانداری، نیروی انتظامی، هلال احمر، آتش نشانی، ادارات مخابرات و برق همکاری منسجم و هماهنگ دارد.

قره کلیسا ارزش معنوی زیادی بین ارامنه دارد

جباری با اشاره به ثبت دنیای قره کلیسا اضافه نمود: قره کلیسا چالدران به همراه دو کلیسای زُر زُر ماکو و سنت استپانوس جلفا در سال 1387 به ثبت دنیای رسیده و از این رو دارای اهمیت بسیار زیادی بوده و علاوه بر ارزش معنوی در بین گردشگران داخلی و خارجی نیز مورد احترام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از اقدامات این اداره کل برای این مراسم اطلاع داد و اضافه نمود: این اداره کل بمنظور تبلیغ و معرفی این اثر دنیای، اقلام فرهنگی را ازقبیل لوح فشرده، بروشور تاریخچه و مختصری از کارهای مرمتی بنا در اختیار زائران قرار می دهد. همچنین غرفه ای برای معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری استان تخصیص می یابد.

وی با تاکید بر اینکه قره کلیسا یا کلیسای طاطائوس یکی از زیباترین آثار تاریخی واقع در شمال آذربایجان غربی است که نظر هر گردشگری را با معماری بی نظیرش به خود جلب می نماید گفت: این کلیسا یکی از قدیمی ترین کلیساهای عالم مسیحیت به شمار می رود و قدمت آن به قرن های هفتم و دوازدهم میلادی می رسد.

قره کلیسا (کلیسای طاطائوس) در هفت کیلومتری جاده چالداران - قره ضیاءالدین و در دامنه کوه و روی تپه ˈماهورˈ واقع شده است، اهمیت بنای تاریخی قره کلیسا علاوه بر قدمت و معماری کم نظیرش، به علت شهادت طاطائوس مقدس، یکی از حواریون حضرت مسیح (ع) است که به دستور پادشاه ارمنستان به همراه پیروانی که به دین مسیحیت گرویده بودند در این منطقه به شهادت می رسد.

بعد از شهادت حواری حضرت مسیح (ع)، او را در محل کنونی کلیسا به خاک می سپارند، بعدها روی قبر او نمازخانه کوچکی می سازند و در قرن هفتم میلادی این نمازخانه به کلیسای بزرگی تبدیل می گردد. این کلیسا در بین ارامنه مقدس است و بسیاری از آنان فرزندان خود را در این کلیسا غسل تعمید می دهند، در آنجا جشن می گیرند، گوسفند قربانی می نمایند و از خدا و حضرت مسیح (ع) خواسته های خود را طلب می نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "قره کلیسای چالدران میزبان ارامنه دنیا، برگزاری آیین مذهبی باداراک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قره کلیسای چالدران میزبان ارامنه دنیا، برگزاری آیین مذهبی باداراک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید