با تور مجازی از دماغه امید نیک تماشا کنید

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، دماغه امید نیک یکی از جنوبی ترین نقاط قاره آفریقا است که منظره ها پانورامایی خیره کننده ای را از اقیانوس منتهی به قطب جنوب، به گردشگران پیشکش می نماید.

با تور مجازی از دماغه امید نیک تماشا کنید

دنیا کشف دماغه امید نیک (Cape of Good Hope) را با یکی از رمانتیک ترین نام های دنیا، مدیون بارتولومئو دیاس، دریانورد پرتغالی است. این دماغه در منتهی الیه جنوب غربی قاره آفریقا قرار گرفته است و یکی از مهم ترین آبراه های این قاره در اقیانوس اطلس محسوب می گردد. همراه ما باشید تا از دریچه تور مجازی به دماغه امید نیک سفر کنیم.

در اواخر قرن پانزدهم، پرتغالی ها بسیار مصمم بودند تا راهی ارتباطی به کشور هند پیدا نمایند و جهتهای آبی متعددی را نیز امتحان نموده بودند. در سال 1487 میلادی، این ماموریت به بارتولومئو دیاس سپرده شد. سفر دیاس و دریانوردان پیش از او، سرشار از ماجراجویی های فراوان بود و درگیری با قبایل محلی یا شورش خدمه کشتی، امری بدیهی به حساب می آمد. دیاس در امتداد جنوب قاره آفریقا حرکت کرد و هنگامی و دریافت که اگر کسی به دریانوردی در این جهت ادامه دهد، بی گمان دیر یا زود به هند خواهد رسید؛ پس از این نتیجه گیری، او عزم بازگشت به خانه کرد. کاپیتان دیاس در جهت بازگشت به پرتغال در تاریخ مه 1448، پس از روبروه با شرایط نامساعد جوی در منطقه ای که گمان می کرد جنوبی ترین نقطه آفریقا است، لنگر انداخت.

پیاده شدن از کشتی آسان نبود؛ چراکه طوفان های شدید، کشتی را به صخره ها می کوبید و دریانوردان را با مشکل روبرو می کرد. پس از بهبود شرایط آب و هوا، بارتولومئو دیاس نام آن نقطه را دماغه طوفان نهاد و با خیالی آسوده به پرتغال بازگشت.

پادشاه خوان دوم، نام دماغه طوفان را کوته بینانه می دانست؛ چراکه وی معتقد بود چنین نامی، مانع عبور دریانوردان از این جهت و کشف هند می گردد. بنا براین با این تصور و امید که روزی این آبراه به کشف شبه قاره هند منجر گردد، نام این نقطه را به دماغه امید نیک تغییر داد.

اکتشاف شبه قاره هند به وسیله دریا خاتمه موفقیت آمیز بود. کاپیتان واسکو داگاما که معروفیت خود را مدیون این سفر است، نخستین اروپایی محسوب می گردد که به وسیله دریا به هند سفر کرد. داگاما سفر خود را به همراه خدمه در هشتم ژوئیه سال 1497 از بندر لیسبون شروع کرد و نوامبر همان سال از مجاورت دماغه طوفان یا دماغه امید نیک گذشت.

نیازی به گفتن نیست که طوفان های بی انتها این منطقه، روزهای متوالی ادامه دارد و خسارات شدیدی را به کشتی ها وارد می نماید. با این حال کوشش های قهرمانانه دریانوردان بی نتیجه نبود و بشریت اکنون علاوه بر یک آبراه مهم، از یک جاذبه گردشکری منحصربه فرد نیز برخوردار است. چه کسی دلش نمی خواهد بر یکی از جنوبی ترین صخره های قاره آفریقا بایستد و وسعت اقیانوس منتهی به قطب جنوب را لمس کند؟

دماغه امید نیک تا مدت ها جنوبی ترین نقطه قاره آفریقا پنداشته می شد؛ گرچه در قرن های اخیر و با توسعه فنون نقش برداری، معین شد که در واقع دماغه آگولاس (Agulhas Cape) در جنوب شرقی قاره، جنوبی ترین نقطه آفریقا است. پس از آنکه گردشگران به اشتباه کاپیتان دیاس پی بردند، دولت آفریقای جنوبی به سادگی تابلوی دماغه امید نیک را از جنوبی ترین به جنوب غربی ترین نقطه قاره آفریقا تغییر داد.

با این حال این موضوع هم خالی از ایراد نیست. گردشگرانی که جهتی طولانی را با اتوبوس به دماغه امید نیک می آیند و سپس با تله کابین و پیاده روی طاقت فرسا خود را به حاشیه افیانوس می رسانند تا با منظره ها نفس گیر پانورامایی و تابلوی جنوبی غربی ترین نقطه آفریقا عکس یادگاری بگیرند، در واقع از این موضوع بی خبرند که دماغه امید نیک حتی جنوب غربی ترین نقطه آفریقا هم نیست!

جنوب غربی ترین نقطه آفریقا در فاصله چندکیلومتری از دماغه امید نیک جای گرفته است؛ جایی در حاشیه اقیانوس با پارکینگی کوچک که روی تابلوی آن عبارت جنوب غربی ترین نقطه آفریقا ثبت شده است. این نقطه، مکانی ناشناخته محسوب می گردد و فقط 10 درصد از گردشگرانی که به امید نیک می آیند، از این نقطه نیز بازدید می نمایند.

اکنون با استفاده از پنجره ای که در ابتدای این مقاله قرار گرفته است، می توانید از دماغه امید نیک و منظره ها خیره نماینده پانورامایی آن لذت ببرید. وبلاگ اخبار و رویدادها روزانه مطالب مختلفی را با موضوع تورهای مجازی و سفرهای تصویری به اشتراک می گذارد. اگر به این دست از مطالب علاقه مندید، بازدید روزانه را از وبلاگ اخبار و رویدادها از قلم نیاندازید.

منبع: کجارو / airpano.com

به "با تور مجازی از دماغه امید نیک تماشا کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با تور مجازی از دماغه امید نیک تماشا کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید