اوج بارش شهابی اپسیلون پرساوشی در آسمان بامدادی امروز و فردا، مناطق دور از شهر نواحی مناسب رصد

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، در آسمان بامدادی امروز، دوشنبه و سه شنبه، 18 و 19 شهریور بهترین زمان برای رصد بارش شهابی اپیسلون پرساوشی است که از شناخت آن تنها 11 سال می گذرد.

اوج بارش شهابی اپسیلون پرساوشی در آسمان بامدادی امروز و فردا، مناطق دور از شهر نواحی مناسب رصد

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، بارش شهابی اپسیلون پرساوشی از جمله بارش های کمتر شناخته شده ای است که بعد از انفجار پیش بینی نشده بارش های درخشان آن در 9 سپتامبر سال 2008 وارد اخبار حوزه نجوم شد. این بارش به عنوان یک بارش خفیف سالانه به شمار می رود که در شهریورماه به اوج بارش خود می رسد.

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت وگو با وبلاگ اخبار و رویدادها، در این باره شرح داد: از حدود 11 سال قبل یکی از بارش های شهابی به نام اپسیلون پرساوشی مورد توجه قرار گرفت که در بازه زمانی 14 تا 30 شهریورماه هر سال آسمان را شهاب باران می کند.

وی کانون این بارش را در صورت فلکی پرساوش دانست و ادامه داد: این بارش، بارش پر تعدادی محسوب نمی شود و ZHR (تعداد شهاب های مشاهده شده در یک ساعت) آن نیز حداکثر 5 شهاب در ساعت می شود و انتظار می رود که این شهاب ها در مناطقی به دور از نور و آلودگی هوای شهرهای بزرگ قابل مشاهده باشد.

عتیقی اضافه نمود: در سال 1398 از آنجایی که کانون بارش در ساعت 5 بامداد به بیشترین ارتفاع در آسمان می رسد، از این رو در ساعت 5 بامداد روز دوشنبه 18 شهریورماه و ساعت 3 بامداد روز سه شنبه 19 شهریور ماه، دو زمان اوج برای این بارش پیش بینی شده است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در خصوص مشاهده این شهاب باران، خاطر نشان کرد: اساسا برای مشاهده بارش های شهابی نیازی به تلسکوپ و یا ابزارهای رصدی نیست و کافی است با چشم غیر مسلح به آسمان به ویژه اطراف کانون بارش توجه شود.

به گفته وی، عکاسی و ترسیم دست آزاد (اسکیس) از جمله فعالیت های مورد توجه علاقه مندان به نجوم آماتوری در دنیا برای رصد بارش های شهابی است.

عتیقی یادآور شد: طول جهت طی شده هر شهاب بر حسب درجه، میزان درخشندگی هر شهاب و صورت فلکی شهاب مورد مشاهده از جمله موارد مهمی است که رصدگران در یک بارش شهابی نسبت به ثبت آن اقدام می کنند.

وی اضافه نمود: شب های معتدل کوهستان های کشور در تابستان فرصت خوبی ایجاد می کند تا وقایع رصدی از جمله این بارش زیبای آسمان از سوی رصدگران دنبال شود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران شرح داد: صورت فلکی پرساوش حدود نیمه شب از افق شرق-شمال شرق آسمان طلوع می کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اوج بارش شهابی اپسیلون پرساوشی در آسمان بامدادی امروز و فردا، مناطق دور از شهر نواحی مناسب رصد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوج بارش شهابی اپسیلون پرساوشی در آسمان بامدادی امروز و فردا، مناطق دور از شهر نواحی مناسب رصد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید