افراط در نوشیدن آب چه مضراتی دارد؟

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، زیادی روی و افراط در مصرف آب می تواند بدن را مسموم و به مغز آسیب بزند.

افراط در نوشیدن آب چه مضراتی دارد؟

اگرچه سلول های بدن انسان برای عملکرد خوب به آب احتیاج دارند و این اطلاعات شناخته شده و مستند است، اما وقتی در نوشیدن آن افراط گردد، همین ماده حیاتی آسیب زا می گردد.

در حالی که هیچ فرمول واحدی برای مشخص مقدار نوشیدنی در روز وجود ندارد، توصیه رایج این است که 8 فنجان در روز نقطه آغاز خوبی است.

مسمومیت و اختلال مغزی

شاید خطرناک ترین مسئله در خصوص مصرف آب چیزی است که به وسیله یک مطالعه نو اعلام شده و آن اینکه نوشیدن بیش از حد آب ممکن است بدن را مسموم نموده و یا عملکرد مغز را مختل کند.

این مطالعه نشان داده است که این اتفاق زمانی رخ می دهد که آب زیادی در سلول ها از جمله سلول های مغزی وجود داشته باشد که منجر به بزرگ شدن آن ها می گردد و زمانی که سلول های مغز متورم می شوند، فشاری ایجاد می نماید که منجر به علائم دیگری مانند گیجی، خواب آلودگی و سردرد می گردد.

اگر این فشار افزایش یابد، ممکن است باعث ایجاد شرایطی مانند فشار خون بالا، کندی ضربان و کمبود سدیم گردد؛ عنصری حیاتی که به حفظ تعادل مایعات در داخل و خارج سلول ها یاری می نماید و زمانی که سطح آن به علت وجود مقدار زیادی آب در بدن کاهش می یابد، مایعات وارد سلول ها شده و سپس این سلول ها متورم می شوند که فرد را در معرض خطر تشنج، کما یا حتی مرگ قرار می دهد.

چگونه بفهیم که به مقدار کافی آب نوشیده ایم؟

برترین راه برای مشخص اینکه آیا به مقدار کافی آب می نوشید، نظارت بر رنگ ادرار است که معمولاً از زرد کم رنگ تا رنگ چای به علت ترکیبی از رنگدانه اوروکروم و سطح آب در بدن شما متغیر است.

اگر ادرار شما اغلب شفاف است، این نشانه مطمئنی است که در مدت زمان کوتاهی مقدار زیادی آب نوشیده اید. بعلاوه اندازه استفاده از دستشویی نشانه دیگری از اندازه آب مصرفی شماست؛ اگر بیش از حد معمول یعنی بیش از 6 تا 8 بار در روز و حداکثر 10 بار از توالت بهره ببرید، به این معنی است که عدم تعادل وجود دارد.

حالت تهوع یا استفراغ

وقتی آب بیش از حد در بدن شما وجود دارد، کلیه ها نمی توانند مایع اضافی را خارج نمایند و آغاز به جمع شدن می نماید که منجر به حالت تهوع، استفراغ و اسهال می گردد.

آب اضافی در بدن نیز باعث سردرد می گردد، زیرا باعث کاهش سطح نمک و متورم شدن سلول ها می گردد.

این تورم بعلاوه باعث بزرگ شدن سلول هامی گردد و سلول هایی که در مغز هستند روی جمجمه فشار می آورند و باعث سردرد ضربان دار می گردد و ممکن است منجر به ضعف مغز و مشکل در تنفس گردد.

بعلاوه تغییر رنگ دست ها، پا ها و لب ها، ضعف عضلانی و خستگی نیز از دیگر علائم زیاده روی در مصرف آب است.

هنوز هیچ دستورالعمل یا نتیجه تایید شده ای در خصوص اندازه آبی که بدن انسان به صورت روزانه احتیاج دارد وجود ندارد.

بر اساس مطالعات، چالش کمیت بستگی به اندازه احتیاج هر بدن دارد، زیرا زنان از سن 19 تا 30 سالگی باید حدود 2.7 لیتر آب در روز بنوشند، در حالی که مردان در همان سن به 3.7 لیتر آب احتیاج دارند.

بعلاوه سطح تشنگی برای همه افراد به ویژه ورزشکاران، سالمندان و زنان باردار معیار مشخصی ندارد.

بعلاوه مهم است که بدانید آب برای عملکرد و زندگی سلول ها حیاتی است، بنابراین بدن شما در صورت احتیاج به مقدار بیشتر به شما هشدار می دهد. با این هشدار که مصرف بیش از حد آب ممکن است نتیاج بدی داشته باشد و یا حتی منجر به مرگ گردد، اما به نظر می رسد مصرف 8 فنجان در روز استاندارد خوبی است.

منبع: العربیه

وبلاگ اخبار و رویدادها علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "افراط در نوشیدن آب چه مضراتی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افراط در نوشیدن آب چه مضراتی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید