موارد استفاده و عوارض ال کارنیتین

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، ال کارنیتین از مشتقات طبیعی اسیدهای آمینه است که بیشتر به عنوان مکمل کاهش وزن شناخته می گردد. البته این تنها کارکرد ال کارنیتین در بدن نیست. ال کارنیتین باعث فراوری انرژی در بدن می گردد و به سلامت قلب و درمان دیابت نیز یاری می نماید.

موارد استفاده و عوارض ال کارنیتین

ال کارنیتین چیست؟

ال کارنیتین (با نام انگلیسی: L-carnitine) نوعی اسید آمینه است که به طور طبیعی به وسیله بدن و در کبد و کلیه ها فراوری شده و برای عملکرد درست قلب و مغز، حرکات عضلانی و بسیاری از فرایندهای مهم بدن ضروری است.

بدن برای انتقال اسیدهای چرب به داخل و خارج سلول ها و فراوری انرژی به ال کارنیتین احتیاج دارد اما گاهی به دلایل مختلف نمی تواند به مقدار کافی ال کارنیتین فراوری نموده و دچار کمبود این اسید آمینه می گردد و در این گونه موارد احتیاج به مصرف مکمل های ال کارنیتین می باشد.

موارد مصرف ال کارنیتینمکمل ال کارنیتین برای افزایش سطح ال کارنیتین در افرادی که به دلایل مختلف از جمله اختلالات ژنتیکی، مصرف داروهای خاص همانند اسید والپروئیک و یا ابتلا به برخی بیماری ها از کمبود ال کارنیتین رنج می برند مصرف می گردد.

مصرف مکمل ال کارنیتین در موارد زیر اثربخش خواهد بود:

1. بیماری کلیوی شدیدبسیاری از مطالعات نشان داده مصرف ال کارنیتین خوراکی یا تزریقی باعث افزایش گلبول های قرمز خون طی همودیالیز می گردد. اداره غذا و داروی آمریکا داروی ال کارنیتین را برای درمان و پیشگیری از کمبود این اسید آمینه در افرادی که به بیماری کلیوی جدی مبتلا و تحت درمان همودیالیز قرار دارند تایید نموده اگرچه در مرحله آخر بیماری های کلیوی که همودیالیز نیز انجام می گردد تنها استفاده تزریقی از این مکمل را امکان پذیر دانسته است.

ناگفته نماند این مکمل ممکن است علائم آنمی و التهاب در این بیماران را بهبود ببخشد اما تاثیری روی کیفیت زندگی، گرفتگی عضلانی، فشار خون پایین، عملکرد تنفسی یا کارایی ورزشی آن ها نخواهد داشت.

2. کمبود ال کارنیتیناداره غذا و دارو آمریکا تاثیر مصرف مکمل برای درمان کمبود ال کارنیتین ناشی از بیماری های ژنتیکی خاص را تایید نموده است.

مکمل ال کارنیتین احتمالا در موارد زیر موثر خواهد بود:

3. درمان درد قفسه سینه (آنژین)به نظر می رسد مصرف این مکمل چه به صورت خوراکی یا تزریقی باعث بهبود تحمل ورزش در افرادی می گردد که از درد قفسه سینه رنج می برند.

این مکمل به همراه درمان های معمول به کاهش درد قفسه سینه و بهبود توانایی ورزشی در افراد مبتلا به سندرم ایکس قلبی یاری می نماید، در سندرم ایکس قلبی درد قفسه سینه به علت مسدود شدن شریان ها نمی باشد.

4. نارسایی قلبیمصرف مکمل ال کارنیتین خوراکی یا تزریقی احتمالا برای بهبود علائم نارسایی قلبی و افزایش توانایی ورزشی در این افراد مفید می باشد. به نظر می رسد مصرف داروی ترکیبی شامل ال کارنیتین و کوآنزیم Q10 نیز به کاهش علائم نارسایی قلبی یاری می نماید.

5. پرکاری تیروئیدبه نظر می رسد مصرف ال کارنیتین باعث بهبود علائمی همانند ضربان قلب کوبنده یا سریع، برافروختگی و ضعف در افراد مبتلا به پرکاری تیروئید می گردد.

6. ناباروری مردانبسیاری از تحقیقات نشان داده مصرف ال کارنیتین به تنهایی یا در ترکیب با استیل ال کارنیتین باعث افزایش تعداد و تحرک اسپرم در مردانی که از مسائل ناباروری رنج می برند خواهد شد، اگرچه برخی پزشکان معتقدند این مکمل تاثیری روی کم بودن تعداد اسپرم و درمان اختلال نعوظ نخواهد داشت.

7. التهاب قلبمصرف دی و ال کارنیتین خوراکی خطر مرگ ناشی از التهاب قلبی را کاهش می دهد.

8. عوارض داروی اسید والپروئیکاسید والپروئیک از داروهای ضد تشنج است و سمی بودن آن با کمبود ال کارنیتین رابطه مستقیم دارد، ال کارنیتین تزریقی می تواند از سمی شدن کبد در افرادی که به صورت اتفاقی یا بیش از حد از این دارو استفاده نموده اند پیشگیری کند.

برخی فواید احتمالی ال کارنیتین که تحقیقات کافی برای آن وجود ندارد عبارتند از:

خستگی ناشی از افزایش سن؛ به نظر می رسد مصرف ال کارنیتین به مدت 30 روز به کاهش خستگی بدنی و ذهنی، افزایش حجم عضلانی و کاهش توده چربی در افراد مسن یاری می نماید

ریزش مو؛ به نظر می رسد اعمال موضعی داروی حاوی ال کارنیتین 2 بار در روز و برای 6 ماه به افزایش موها یاری می نماید

سمّیت داروهای سل؛ مصرف ال کارنیتین به همراه برخی داروهای سل به مدت 4 هفته ممکن است خطر آسیب کبدی را کاهش دهد

افزایش کارایی ورزشی؛ ال کارنیتین ممکن است باعث افزایش استقامت ورزشی گردد اگرچه نتایج برخی مطالعات این ادعا را رد نموده اند

علائم اوتیسم؛ مصرف خوراکی ال کارنیتین به مدت 3 ماه در برخی بچه ها مبتلا شدت علائم را کاهش داده است

سندرم خستگی مزمن: مصرف ال کارنیتین به مدت 2 ماه ممکن است به کاهش خستگی مزمن یاری کند

سندرم متابولیک؛ تزریق ال کارنیتین به مدت 7 روز ممکن است به کاهش وزن و سایز دور کمر در این افراد یاری کند

حمله قلبی؛ تحقیقات ضد و نقیض در این باره وجود دارد

خواب آلودگی بیش از حد؛ مصرف ال کارنیتین صبح و عصر به مدت 8 هفته

درمان آکنه

اختلال بیش فعالی ناشی از کمبود توجه

ضربان قلب نامنظم (آریتمی)

اختلال خونی بتا تالاسمی

سندرم وستینگ

خستگی ناشی از سرطان

ضعف عضله قلبی

خستگی ناشی از بیماری سلیاک

بیماری ریه (بیماری مزمن انسداد ریه)

خشکی چشم

هپاتیت C و B

وزن کم نوزاد تازه متولد شده

خستگی ناشی از بیماری ام اس

بیماری کبدی غیر الکلی

سندرم رت

اختلالات اشتها

زخم پا

بیماری لایم

کاهش عضلات نخاعی

گفتنی است که:

مکمل ال کارنیتین به عنوان مکمل جایگزین در گیاهخواران و افرادی که از رژیم های غذایی خاص استفاده می نمایند نیز استفاده می گردد.

استفاده از ال کارنیتین برای درمان برخی اختلالات و بیماری های خاص از جمله آلزایمر و سایر اختلالاتی که روی حافظه اثر می گذارند، بیماری پیرونی و آسیب عصبی ناشی از دیابت به وسیله مطالعات پزشکی تایید نشده است. 1

عوارض ال کارنیتین چیست؟ال کارنیتین نیز مانند بیشتر مکمل های طبیعی، درصورتی که به طور معقول و طبق دستورات مصرف گردد، نستبا بی خطر است و عوارض جانبی آن جدی نیست. در مطالعه ای برای آنالیز بی خطر بودن ال کارنیتین، این ماده به مدت 21 روز و روزانه 3 گرم به شرکت نمایندگان داده شد. در ابتدا و انتهای مطالعه، آزمایش خون کاملی از هر یک از شرکت نمایندگان گرفته شد و هیچ اثر نامطلوبی مشاهده نشد.

در پژوهشی درباب ایمنی ال کارنیتین، تعیین شد که مصرف تقریبا 2 گرم از این ماده در روز، در بلندمدت بی خطر است. البته عوارض جانبی خفیفی مانند حالت تهوع و مسائل معده مشاهده شد. به طور کلی در بیشتر افراد مصرف 2 گرم یا کمتر در روز نستبا بی خطر است و عوارض جانبی جدی ندارد.

خلاصه: بیشتر افراد مصرف 2 گرم یا کمتر در روز را به خوبی تحمل می نمایند و این مقدار برای آنها بی خطر است. برخی از افراد حالت تهوع یا سایر عوارض جانبی گوارشی را گزارش داده اند، ولی هیچ گونه مشکل جدی مشاهده نشده است. 2

تداخلات داروییآسنوکومارول دارویی است که برای کند کردن فرایند لخته شدن خون بکار میرود. ال کارنیتین میتواند اثربخشی آسنوکومارول را افزایش دهد و فرایند لخته شدن خون بیش از حد کند گردد. ممکن است احتیاج به تغییر دوز آسنوکومارول وجود داشته باشد.

ال کارنیتین میتواند اثربخشی هورمون تیروئیدی را کاهش دهد.

وارفارین دارویی است که برای کند کردن فرایند لخته شدن خون بکار میرود. ال کارنیتین میتواند اثربخشی وارفارین را افزایش دهد و خطر بروز خونریزی و کبودی بیشتر گردد. درطول مصرف این دو محصول همراه باهم، آزمایش شرایط خون ممکن است لازم باشد. بعلاوه ممکن است احتیاج به تغییر مقدار دوز مصرفی وارفارین وجود داشته باشد.

تمام دارو هایی که می توانند با این دارو تداخل داشته باشند در این قسمت ذکر نشده است، لطفا مصرف هرگونه دارو های گیاهی، بدون نسخه و با نسخه خود را به پزشک خود اطلاع دهید. 3

نحوه مصرف ال کارنیتینهنگام مصرف ال کارنیتین طبق دستورالعمل درج شده روی آن یا دستور پزشک عمل نموده و از افزایش یا کاهش دوز خودداری کنید.

برای مصرف ال کارنیتین مایع از سرنگ مخصوص دوز یا قاشق مقدار گیری بهره ببرید.

ال کارنیتین مایع را به تنهایی یا همراه نوشیدنی و غذای نرم به آرامی میل کنید.

مکمل خوراکی ال کارنیتین باید در فواصل زمانی 3 یا 4 ساعت مصرف گردد، برای اثربخشی بیشتر توصیه می گردد آن را به همراه وعده غذایی یا 30 دقیقه پس از آن میل کنید.

در صورت مصرف منظم ال کارنیتین ممکن است احتیاج به آزمایش خون دوره ای باشد.

بدن قادر است ال کارنیتین را به استیل ال کارنیتین و پروپیونیل ال کارنیتین تبدیل کند اما از آن جا که تعیین نیست که آیا خواص کارنیتین ها مشابه هستند یا خیر، بنابراین مصرف فرم های مختلف کارنیتین را جایگزین هم نکنید.

این دارو را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید.

موارد احتیاطی مصرف ال کارنیتینقبل از مصرف ال کارنیتین اگر از بیماری یا اختلالات زیر رنج می برید به پزشک اطلاع دهید:

بیماری عروقی محیطی

فشار خون بالا

بیماری کلیوی (یا اگر دیالیزی هستید)

بیماری کبدی

دیابت

تشنج یا سابقه تشنج قبلی 1

برترین منابع غذایی ال کارنیتینشما می توانید با مصرف گوشت و ماهی مقادیر اندکی ال کارنیتین را از رژیم غذایی خود دریافت کنید. برترین منابع غذایی ال کارنیتین عبارتند از:

گوشت گاو: 81 میلی گرم در هر 85 گرم

ماهی: 5 میلی گرم در هر 85 گرم

مرغ: 3 میلی گرم در هر 85 گرم

شیر: 8 میلی گرم در هر 227 میلی لیتر

جالب است بدانید که مقدار جذب ال کارنیتین در منابع غذایی بالاتر از مکمل های غذایی است. براساس مطالعه ای، 57 تا 84 درصد از ال کارنیتین موجود در مواد غذایی جذب بدن می گردد، درحالی که این رقم درمورد مکمل ال کارنیتین فقط 14 تا 18 درصد است.

همانطور که پیش تر نیز گفتیم اگر ذخایر ال کارنیتین موجود در بدن کم باشد، بدن شما می تواند ال کارنیتین را به طور طبیعی و از اسیدهای آمینه متیونین و لیزین بسازد. بنابراین مصرف مکمل های ال کارنیتین فقط در موارد خاصی ضروری است، مثلا زمانی که از آن برای درمان بیماری یا مشکل سلامتی استفاده می کنید.

خلاصه: منابع غذایی اصلی ال کارنیتین شامل گوشت، ماهی و برخی از سایر انواع محصولات حیوانی مانند شیر است. هر فرد سالم نیز می تواند مقادیر کافی از ال کارنیتین را در بدن خود بسازد. 2

پی نوشت:

1.www.coca.ir

2.www.chetor.com

3.www.darooy.ir

منبع: راسخون

به "موارد استفاده و عوارض ال کارنیتین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موارد استفاده و عوارض ال کارنیتین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید