استفاده از جوش شیرین و روش های کاربردی آن

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، استفاده از جوش شیرین تنها برای پخت و پز و آشپزی نیست. جوش شیرین یا بی کربنات سدیم می تواند کاربردهای فراوان دیگری نیز داشته باشد. در گذشته از جوش شیرین تنها برای تهیه انواع نان و شیرینی استفاده می کردند، اما این روزها از این ماده برای موارد کاربردی دیگری مانند نظافت یا موارد بهداشتی نیز استفاده می گردد.

استفاده از جوش شیرین و روش های کاربردی آن

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها به نقل از گومگ، در این مقاله می خواهیم 20 مورد از کاربردهای جوش شیرین را مورد آنالیز قرار دهیم.

1- با استفاده از جوش شیرین سوزش معده را درمان کنید

سوزش سر معده یا ریفلاکس معده می تواند احساس درد یا سوزش را در ناحیه قفسه سینه و گلو به همراه داشته باشد. در اثر ریفلاکس، اسید از معده بالا آمده و به مری می رسد. چند علت شایع برای ریفلاکس وجود دارد که از جمله آن ها می توان به پرخوری، استرس و خوردن غذاهای چرب یا تند اشاره نمود.

جوش شیرین می تواند با خنثی کردن اسید معده به درمان سوزش معده یاری کند. یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب سرد حل کنید و مخلوط را به آرامی بنوشید.

2- دهانشویه

دهانشویه علاوه بر این که به عنوان یک محلول برای حفظ و نگهداری از بهداشت دهان و دندان مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری های مربوط به لثه نیز جلوگیری نماید.

بسیاری از افراد از جوش شیرین به عنوان جایگزینی برای دهانشویه استفاده می نمایند. جوش شیرین دارای خاصیت ضد باکتری و ضد میکروبی است و می تواند به جای دهانشویه مورد استفاه قرار گیرد.

نصف یک قاشق چایخوری جوش شیرین را به نصف لیوان آب گرم اضافه کنید، و سپس دهان و دندان های خود را با آن بشویید.

3- استفاده از جوش شیرین برای درمان آفت دهان

آفت های دهانی به زخم های کوچکی گفته می شود که داخل حفره دهان ایجاد می شوند و برخلاف تبخال مسری نیستند. این زخم ها می توانند به دلایل مختلفی ایجاد شوند.

تحقیقات نشان داده است که جوش شیرین می تواند برای تسکین درد این زخم ها مفید باشد. برای این منظور می توانید مقداری جوش شیرین را در آب حل کنید و روزانه 2 الی 3 بار دهان را با آن شستشو دهید. شما می تواند از این محلول تا زمان برطرف شدن علائم و درمان کامل بهره ببرید.

4- دندان های خود را سفید کنید

جوش شیرین یک درمان خانگی محبوب و پرطرفدار برای سفید کردن دندان ها است. بسیاری از مطالعات نشان داده است که استفاده از جوش شیرین می تواند به سفید تر شدن دندان ها یاری نمایند اما نمی تواند جایگزین خمیر دندان باشد. زیرا برای از بین بردن پلاکت ها گزینه مناسبی نیست. همچنین بی کربنات سدیم دارای خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی است که می تواند به مبارزه با باکتری های مضر در دهان نیز بپردازد.

5- برطرف نماینده بوی عرق

شاید جالب باشد که بدانید عرق انسان بی بو است. عرق تنها پس از تجزیه شدن بوسیله باکتری های موجود در زیر بغل، بوی بد ایجاد می نمایند. این باکتری ها عرق شما را اسیدی می نمایند. جوش شیرین با خاصیت ضد اسیدی که دارد مانع از ایجاد بوی بد عرق می شود. توصیه می شود از این پس جوش شیرین را روی زیر بغل خود امتحان کنید و از تاثیرات شگفت انگیز آن بهرمند شوید.

6- استفاده از جوش شیرین می تواند عملکرد ورزشی را بهبود بخشد

بی کربنات سدیم، یک مکمل محبوب در بین ورزشکاران است. بعضی از مطالعات نشان می دهد که جوش شیرین می تواند به شما یاری کند انرژی بیشتری داشته باشید، به خصوص در حین تمرینات بی هوازی مانند تمرین هایی با شدت بالا، دلیل آن هم این است که در حین این تمرینات سلول های عضلانی شما آغاز به فراوری اسید لاکتیک می نمایند، که مسئولیت احساس سوزش در حین ورزش هستند. اسید لاکتیک همچنین pH درون سلول های شما را پایین می آورد، که ممکن است باعث خستگی عضلات شما شود.

جوش شیرین دارای pH بالایی است، که می تواند به تأخیر در خستگی یاری کند و به شما امکان می دهد تا بتوانید در مدت طولانی تری تمرین کنید.

به عنوان مثال، در یک مطالعه تعیین شد افرادی که جوش شیرین مصرف می کردند به طور متوسط 4.5 دقیقه بیشتر از افرادی که جوش شیرین مصرف ننموده اند، ورزش می نمایند. همچنین پیشنهاد می کنیم برای استفاده از تمرینات قدرتی و بی هوازی از برنامه های زیر بهره ببرید.

7- برطرف خارش پوست و آفتاب سوختگی ها

استفاده از جوش شیرین اغلب برای تسکین خارش پوست توصیه می شود. علاوه بر این، این ماده به کاهش سوزش و علائم آفتاب سوختگی نیز یاری می نماید. برای تهیه یک حمام جوش شیرین، 1 الی 2 فنجان جوش شیرین را داخل وان بریزید و به آن آب ولرم اضافه کنید. سپس داخل وان آب بنشینید تا علائم سوزش در پوستتان کاهش یابد.

خوب است بدانید که از این روش می تواند برای کاهش علائم خارش و التهاب ناشی از گزیدگی توسط پشه و زنبور نیز استفاده نمایید.

نکته: در صورتی که علائم آفتاب سوختگی در شما بسیار شدید است می تواند مقداری جوش شیرین را در آب حل کنید و به صورت خمیر روی سطح پوست خود بمالید و بعد چند دقیه با آب سرد بشویید.

8- ترک کف پا را درمان کنید

ترک خوردگی کف پا یک مشکل شایع است که می تواند به دلایل زیادی از جمله اضافه وزن، ایستادن طولانی مدت و یا بعضی عوامل دیگر به وجود بیاید. این ترک ها می توانند باعث ایجاد درد و نارحتی در فرد شوند.

مطالعات نشان داده است که قرار دادن ترک خوردگی ها در حمام جوش شیرین ممکن است به نرم شدن آن ها و نیز کاهش علائم و بهبود ترک خوردگی ها یاری نماید.

9- می تواند به بهبود سرطان یاری کند

سرطان دومین علت مرگ و میر در سراسر دنیا است. مصرف جوش شیرین می تواند به بهبود فرایند درمانی یاری نماید.

بعضی تحقیقات نشان می دهد که جوش شیرین می تواند به بهبود عملکرد داروهای شیمی درمانی یاری کند و باعث شود که این داروها بهتر عمل نمایند.

10- بوی یخچال را از بین می برد

حتما تا کنون پیش آمده است که زمانی که در یخچال را باز می کنید بوی ناخوشایندی را حس کنید. این بوی ناخوشایند ممکن است مدت های زیادی بعد از خالی کردن یخچال و نیز تمیز کردن کامل آن باز هم احساس شود.

خوشبختانه، جوش شیرین می تواند باعث خنثی شدن بوی بد یخچال و فریزر شود. شما می توانید یک فنجان جوش شیرین را داخل یخچال قرار دهید و بعد از گذشت چند ساعت خواهید دید که آثار بو کاملا از بین رفته است.

همچنین می توانید مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط نموده و آن را داخل یک اسپری بریزید، و به هنگام تمیز کردن یخچال محلول را داخل یخچال اسپری کنید و سپس با یک دستمال مرطوب پاک نمایید.

11- استفاده از جوش شیرین به عنوان یک خوشبو نماینده هوا

استفاده از خوشبو نماینده های تجاری برای محیط زیست و کره زمین مناسب نیستند. علاوه بر این، استفاده از خوشبو نماینده ها می توانند باعث بروز حساسیت در افراد شوند. جوش شیرین یک جایگزین عالی و بی خطر به جای خوشبو نماینده های است.

برای تهیه این خوشبو نماینده طبیعی به مواد زیر احتیاج دارید:

  • یک عدد اسپری کوچک
  • 1/3 فنجان جوش شیرین
  • 10 الی 15 قطره از روغن یا اسانس مورد علاقه خود
  • مقداری آب

آب، جوش شیرین و نیز اسانس ها را با یکدیگر مخلوط کنید و در مواقع احتیاج آن را در محیط اسپری کنید.

12- با استفاده از جوش شیرین لباس های خود را سفید تر کنید

جوش شیرین یک روش ارزان برای سفید و تمیز کردن لباس های شسته شده است. جوش شیرین یک ماده قلیایی است که می تواند به از بین بردن کثیفی و لکه ها یاری کند. این ماده زمانی که در آب حل می شود می تواند لکه های چربی را از بین ببرد.

شما می توانید نصف فنجان جوش شیرین را به شوینده لباسشویی خود اضافه کنید و شاهد تمیز تر شدن لباس های خود باشید. جالب است بدانید که استفاده از بی کربنات سدیم باعث نرم شدن آب و کاهش سختی آن میشود. این بدان معنی است که شما به مواد شوینده کمتری احتیاج دارید.

13- یک تمیز نماینده مناسب برای آشپزخانه

جوش شیرین یک تمیز نماینده قوی و عالی برای آشپزخانه است که می تواند سخت ترین لکه های چربی را از بین ببرد و بوی بد درون آشپزخانه را خنثی سازد. این ماده شوینده قوی و بی خطر می تواند برای تمیز کردن فر گاز، لکه های قهوه و چای درون فنجان ها، لکه چربی روی ظروف، تمیز کردن و براق کردن شیرآلات، کاشی ها و سینک ظرفشویی، براق کردن ظروف نقره و نیز پاک کردن چربی های مایکروویو مورد استفاده قرار گیرد.

برای استفاده از جوش شیرین در آشپزخانه خود، باید با مخلوط جوش شیرین و مقدار کمی آب یک خمیر درست کنید. خمیر را با اسفنج یا پارچه روی سطح مورد نظر بمالید و صبر کنید تا خشک شود. سپس محل مورد نظر را تمیز کنید.

14- بوی زباله را از بین ببرید

کیسه های زباله اغلب بوی زائد و زننده ای دارند زیرا زباله ها در حال فاسد شدن هستند و می توانند بوی بدی را فراوری نمایند. متأسفانه، این بو می تواند در آشپزخانه و سایر مناطق خانه شما پخش شود. خبر خوب این است که جوش شیرین می تواند به از بین بردن بوی زباله یاری کند.

در حقیقت، دانشمندان دریافتند که قرار دادن مقداری جوش شیرین درکف سطل زباله می تواند به خنثی کردن بو زباله یاری کند و این بوها را به میزان 70٪ کاهش دهد.

15- استفاده از جوش شیرین به جای شامپو فرش

ترکیبی از جوش شیرین و سرکه می تواند سخت ترین لکه های فرش را نیز بین ببرد. هنگامی که جوش شیرین و سرکه با هم مخلوط می کنید، ترکیبی به نام اسید کربنیک ایجاد می شود که یک ماده رایج در محصولات تمیز نماینده است. این واکنش باعث می شود لکه های موجود بر روی فرش از بین بفرایند.

برای این منظور می توانید به روش زیر عمل کنید:

  • ابتدا لکه فرش را با یک لایه نازک جوش شیرین بپوشانید.
  • در مرحله بعد، در بطری اسپری خالی را با نسبت مساوی از سرکه و آب پر کنید و روی محل مورد نظر اسپری کنید.
  • تا زمانی که سطح خشک می شود صبر کنید.
  • سپس با استفاده از جارو برقی محل را تمیز کنید.
  • سپس محل را با دستمال تمیز پاک کنید.

بعد از انجام مراحل بالا مشاهده می کنید که لکه موجود از بین رفته است.

16- پاک نماینده چند منظوره حمام

مانند آشپزخانه، تمیز کردن حمام ها نیز کاری مهم و سخت هستند. استفاده از جوش شیرین برای پاک کردن و تمیز کردن سطوح مختلف در حمام گزینه طبیعی تر و مقرون به صرفه تری است. استفاده از این ماده طبیعی می تواند به ضد عفونی کردن محیط نیز یاری کند و آثار مخرب شوینده های صنعتی را نیز نداشته باشد.

با ترکیب جوش شیرین و مقداری آب خمیری درست کنید و با استفاده از اسفنج یا پارچه، مخلوط را کاملاً روی سطح مورد نظر بمالید. 10 الی 15 دقیقه صبر کنید سپس محل را با آب تمیز کنید.

شما می توانید از این روش برای تمیز کردن کاشی ها، دیوارهای حمام، وان، توالت و شیر آلات بهره ببرید.

17- میوه و سبزیجات را ضدعفونی کنید

بسیاری از مردم نگران سموم دفع آفات روی مواد غذایی هستند. از سموم دفع آفات برای جلوگیری از صدمه زدن به محصولات زراعی توسط حشرات، میکروب ها، جوندگان و علف های هرز استفاده می شود. پاک کردن میوه و سبزیجات از این سموم کار سختی است.

جالب است که تحقیقات اخیر نشان داده است که قرار دادن میوه ها و سبزیجات در محلول جوش شیرین و آب، موثرترین روش برای از بین بردن سموم دفع آفات از روی سطح میوه ها است.

برای این منظور باید مقداری جوش شیرین را در آب حل کنید و میوه و سبزیجات را به مدت 15 الی 20 دقیقه در این محلول قرار دهید سپس آبکشی کنید.

18- براق کردن ظروف نقره با استفده از جوش شیرین

جوش شیرین یک جایگزین مفید برای جلا دادن به ظروف نقره است.

برای این کار ضروری است به روش زیر عمل کنید:

  • یک قابلمه آلومینیومی انتخاب کنید.
  • 1 فنجان آب جوش تهیه کنید.
  • 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین آماده کنید.
  • علاوه بر این ها شما 1/2 فنجان سرکه سفید احتیاج دارید.

بعد از تهیه کردن موارد مورد احتیاج آب را به همراه جوش شیرین به قابلمه اضافه نموده و به آرامی سرکه را با آن بیفزاید. سپس ظروف نقره و یا زیوآلات خود را در آب جوش قرار دهید. بعد از آن شما شاهد درخشش نقره خواهید بود.

نکته: در این روش یک واکنش شیمیایی اتفاق می افتد و آثار آن می تواند ایجاد لکه در کف ظرف آلومینیومی شما باشد بهتر است مراقب باشید.

19- آثار سوختگی غذا را از بین می برد

ممکن است برای شما هم رخ داده باشد که غذای روی گاز را فراموش نموده باشید و در نهایت غذا سوخته باشد و یا اینکه ته گرفته باشد.

به منظور پاک کردن آثار این سوختگی از ظروف خود کافی است مقداری جوش شیرین را در ظرف خود ریخته و به همراه آب یک خمیر درست کنید. سپس صبر کنید تا خمیر خشک شود، سپس آن را با یک اسفنج نرم به آرامی پاک کنید. بعد از آن شاهد از بین رفتن آثار غذای سوخته خواهید بود.

20- بوی بد کفش را از بین ببرید

بوی بد کفش می تواند بسیار خجالت آور و ناخوشایند باشد. جوش شیرین یک راهکار عالی برای خوشبو کردن کفش های شما است. تنها کافی است که دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک تکه پارچه بریزید و پارچه ها را داخل کفش خود قرار دهید.

توجه داشته باشید که از پارچه نازک برای این روش بهره ببرید و پارچه را با استفاده از یک کش ببنید تا جوش شیرین داخل کفش نریزد.

منبع: جام جم آنلاین

به "استفاده از جوش شیرین و روش های کاربردی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از جوش شیرین و روش های کاربردی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید