شیرهای آفریقایی در معرض خطر انقراض

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، مدت ها است که در مورد انقراض پستانداران در آفریقا هشدار داده می شود. اخیراً نام شیر آفریقایی نیز در فهرست گونه های در معرض خطر انقراض قرارگرفته است.

شیرهای آفریقایی در معرض خطر انقراض

انقراض بزرگ

تقریباً نیمی از جمعیت شیرها، ظرف مدت چهل سال از بین خواهند رفت. طبق مطالعات دانشگاه دوک (Duke University) از سال 2013، تخمین زده می شود که تنها 32هزار شیر در حیات وحش زندگی می کنند.

تجاوز انسان به حریم شیرها

تعداد شیرهای آفریقایی رو به کاهش است چراکه آنها جای دیگری برای زندگی ندارند. جمعیت آفریقا روزبه روز بیشتر می شود. بخش هایی از حیات وحش که شیرها در آنجا غذای خود را شکار می کنند به چراگاه تبدیل شده است. درنتیجه، شکار کمتری برای آنها وجود دارد و شیرها بر اثر کمبود غذا با خطر مرگ روبه رو هستند.

صیادان در تور

از دست دادن محل زندگی و شکار، تنها مشکل این شیرها نیست. این شیرها از طریق انسان ها، فقط به علت به دست آوردن نشان پیروزی شکار می شوند. سالانه نزدیک به 600 شیر به خاطر شکار تروفه جان خود را از دست می دهند. البته این تعداد در حال حاضر رو به افزایش است. زمانی که یک شیر نر کشته می شود، شیر دیگری رهبری گروه را به عهده می گیرد و این رهبر نو تمامی توله ها را می کشد.

بیماری ها

تعداد زیادی از شیرهای آفریقای جنوبی به علت بیماری می میرند. گاومیش های آلوده موجب انتقال بیماری سل به شیرها می شوند. این بیماری تا به امروز تعداد زیادی از جمعیت شیرهای آفریقایی را از بین برده است. تلاش امدادگران برای توقف این بیماری، مثمرثمر نبوده است.

شکارهای غیرقانونی

شیرها فقط به خاطر سرها و پوستشان شکار نمی شوند. شکارچیان غیرقانونی شیرها را به خاطر گوشتشان می کشند. کنترل کردن شکار غیرقانونی در بسکمک از بخش های آفریقا، بسیار سخت است.

کاهش جمعیت

متخصصان تخمین می زنند که دو هزار سال پیش، بیش از یک میلیون شیر در دنیا زندگی می کردند. جمعیت شیرها در دهه 1940 ، 450 هزار و در دهه 1960 در حدود 100 هزار شیر در کل دنیا بوده است.

جغرافیا

زمانی، تعداد زیادی از شیرها در اروپا و خاورمیانه زندگی می کردند سپس در قاره آفریقا دیده شدند. امروزه در 80 درصد مساحت آفریقا، هیچ شیری وجود ندارد.

راه حل

تعداد شیرهایی که در منطقه ها حفاظت شده محصور زندگی می کنند در حال توسعه هستند. متخصصان مسئله افزایش منطقه ها حفاظت شده محصور به منظور حفاظت از شیرهای به جای مانده را مطرح کرده اند. گرچه این حصارها الگوهای گله داری را تغییر می دهند اما به نظر می رسد که تنها راه حل موجود باشند.

اقدامات انجام شده برای حل این مشکل

تعدادی از گروه های فعال، کمپین هایی برای کمک به حفظ شیرها تشکیل داده اند. گروه هایی ازجمله مدافعان حیات وحش، نجات شیرها، Big Cats Initiative و Lion Aid در این زمینه تلاش می کنند. اما به نظر می رسد تا زمانی که شکارتروفه وجود دارد، این تلاش ها بی فایده است.

بیش از شصت درصد شیرهایی که طعمه شکار تروفه در آفریقا هستند به ایالات متحده منتقل می شوند. تا زمانی که تقاضا برای چنین محصولاتی (بخش هایی از بدن جانور شکار شده، مانند سر یا پوست، که به عنوان نشان افتخار و تحفه از طریق شکارچی نگه داری می شوند) وجود داشته باشد، آنها نیز به فعالیت خود ادامه می دهند. این شکارچیان برای شکار شیرها جان خود را در دست می گیرند، بنابراین قوانین منع شکار نمی تواند برای آنها عامل بازدارنده باشد. پس تا زمانی که بازار فروش این محصولات رونق دارد، افرادی برای شکار شیرها وجود خواهند داشت.

منبع: کجارو / allday.com

به "شیرهای آفریقایی در معرض خطر انقراض" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیرهای آفریقایی در معرض خطر انقراض"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید