هنرنمایی نی نوازان در تالار رودکی، سیزدهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان سپری شد

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، جشنواره ملی موسیقی جوان به نوازندگان ساز نی در بخش موسیقی دستگاهی فرصت هنرنمایی داد.

هنرنمایی نی نوازان در تالار رودکی، سیزدهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان سپری شد

به گزارش ، تالار رودکی روز یکشنبه از نوازندگان ساز نی میزبانی کرد و نفرات راه یافته به مرحله نهایی بخش موسیقی دستگاهی، مقابل هیئت داوران سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در این بخش متشکل از عبدالنقی افشارنیا، سیامک جهانگیری، جمشید عندلیبی و حسن ناهید قرار دریافتد و به اجرای قطعات خود پرداختند.

جشنواره در بخش اول با حضور نوازندگان رده سنی الف کار خود را آغاز کرد. ابتدا چاووش شمس به روی صحنه آمد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او حسین بلالی، کیانا نمیرانیان، مریم توکلی بینامی، علیرضا محمدی، علیرضا دوستی سنجابی و بابک قلی زاده از این رده سنی مقابل هیئت داوران قرار دریافتد و قطعات خود را اجرا کردند.

پس از استراحتی کوتاه، نوبت به نوازندگان رده سنی ب رسید. حامد انصاری، علی اصغر براتی، پریسا شاه مردی، ثنا محمودی راد، عباس کرمی دهستانی، آرمان خوشبویی و کیارش بکتاشیان اصفهانی نفراتی بودند که مقابل هیئت داوران قرار دریافتد و به اجرای قطعات خود پرداختند.

بخش دوم سیزدهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان به نوازندگان رده سنی ج اختصاص داشت. ابتدا علی شفیعی دستگردی به روی صحنه آمد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او احمد فتحی مقدم، فراز میرزایی دوآبی، محمد فاتحی، احمد مرادی، سید فرهاد حسینی و سید محمدحسین میرموسوی به نوبت به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.

حضور محمد اله کمک مدیرکل دفتر موسیقی و احمد صدری دبیر دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از نکات مورد توجه سیزدهمین روز این جشنواره بوده است.

بخش سوم و پایانی روز سیزدهم، به نشست نقد و آنالیز اجرا ها اختصاص داشت و هیئت داوران اجرا ها را مورد آنالیز قرار دادند. حسن ناهید، عبدالنقی افشارنیا، جمشید عندلیبی، سیامک جهانگیری و هومان اسعدی در این نشست حضور داشتند.

راضیم ساز نی صندلی خودش را پیدا نموده است

در ابتدا حسن ناهید نوازنده نی و عضو هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز نی در خصوص اجرا ها گفت: برای من مایه خوشبختی است که برگزاری جشنواره هایی مانند جشنواره موسیقی جوان باعث می گردد جوانان ما به نوازندگی تشویق شوند و کوشش نمایند به مراحل بالاتر برسند.

استاد ناهید ادامه داد: در چند سالی که در این جشنواره کار داوری را انجام می دهم، رده سنی الف و ب بسیار پیشرفت نموده اند و به نظر من بهتر از رده سنی ج هستند. شرکت نمایندگان رده سنی ج به دلیل اینکه سن بالایی دارند، باید خیلی بهتر از این خودشان را نشان دهند تا بتوانند در ارکستر ها نوازندگی نمایند، اما متأسفانه در چند سال گذشته گروه های سنی پایین تر خیلی بهتر از آن ها بودند.

وی اضافه نمود: به خاطر دارم زمانی که خودم نواختن ساز نی را آغاز کردم، تنها یک نوازنده نی در کشور بود، اما امروز می بینم که به دلیل برگزاری جشنواره هایی نظیر جشنواره موسیقی جوان و همچنین اساتید خوبی که در کشور وجود دارد، هزاران نفر نوازنده نی در کشور داریم. زمانی که من نوازندگی ساز نی را آغاز کردم در شیراز بودم و استاد حسن کسایی در اصفهان بودند. آن موقع ساز نی به جز در اصفهان در هیچ شهر دیگری نبود.

حسن ناهید در پایان گفت: خیلی راضی هستم که در 60 سال گذشته یک نوازنده نی تبدیل به هزاران نوازنده نی شده و این ساز صندلی خودش را پیدا نموده که این موضوع باعث راضیی است. بنده به جوانان سنین پایین بسیار امیدوار هستم و به نظر من بهترین اجرا های خودشان را ارائه کردند.

ردیف های موسیقی باید به درستی اجرا گردد

سپس عبدالنقی افشارنیا ردیف دان، نوازنده نی و عضو دیگر هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش نی گفت: ردیف های تعریف شده را با نظر دوستان و با در نظر دریافت شرایط سنی شرکت نمایندگان انتخاب می کنیم و چیز هایی که برای ادامه کارتان به آن نیاز دارید را انتخاب می کنیم. در نتیجه این ردیف باید به درستی اجرا گردد.

وی ادامه داد: اولین مسئله ای که باید رعایت کنید این است که کلامی را که می نوازید به درستی اجرا کنید. همان طوری که می دانید، ساز نی بسیار نزدیک به آواز است و حتی نی را به عنوان حنجره دوم نیز نامیده اند بنابراین باید کلام ها را درست اجرا کنید. همان طوری که می دانید ما در ادبیات فارسی افاعیل داریم و این ها موزون دارند. جملاتی که می نوازید درست است که با ساز می نوازیم، اما زمانی که اهل ادب آن را گوش می دهد، اگر نیم جمله بنوازیم آن ها متوجه می شوند چقدر موسیقی را می شناسیم و جمله بندی هایمان چقدر درست است؛ بنابراین افاعیل را باید رعایت کرد.

افشارنیا در پایان توضیح داد: باید شعر را حفظ باشید و زمانی که آن را حفظ باشید، کل جمله و همچنین زمان بندی را حفظ می شوید. زمانی که ما با نفسمان نت را از نت بعدی جدا می کنیم، به آن مضراب راست می گوییم و زمانی که بدون جدا کردن نت بعدی را با انگشتان اجرا می کنیم، به آن مضراب چپ می گوییم. نکته دیگر در نواختن ساز نی، با سرعت نواختن است. زمانی که در مقابل هیئت داوران قرار می گیریم باید بدانیم که به دلیل اینکه استرس داریم، سرعت درونمان بالا است و باید 30 درصد از چیزی که در ذهنمان است، کندتر بنوازیم و در این صورت سرعت ما سرعت مناسبی است. زمانی که فرصت زیاد گردد، فرصت نفس کشیدن را از دست می دهیم و پس از آن به صورت کاملاً اتوماتیک رشته از دستمان در می رود. مسئله دیگر این است که در آغاز کار ما چه در ارکستر و چه در کنسرت های چند هزار نفری، دو دقیقه نخست را باید بتوانیم تسلط پیدا کنیم و اگر از همان ابتدا کلافه باشید مطمئن باشید تا پایانی اجرا نیز کلافه خواهید بود.

ویبراسیون باید در اختیار نوازنده باشد

جمشید عندلیبی نوازنده نی و دیگر داور بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز نی در خصوص اجرا های روز دوم بخش موسیقی دستگاهی گفت: در اجرا اگر ویبراسیون سر جایش نباشد، نه تن ها کمکی به ساز نمی نماید، بلکه ساز را خراب می گردد. به دلیل این که تا زمانی که آدم تنها است، به هر شکلی می تواند ساز بنوازد و زندگی کند، اما مهم این است که ما بتوانیم با ساز های دیگر هماهنگ شویم. یک استاندارد در بطن موسیقی وجود دارد که باید به آن ها توجه کرد و ویبراسیون اگر سر جای خودش نباشد، نت را خراب می نماید و نت را کم و یا زیاد می نماید و ویبراسیون باید در اختیار نوازنده باشد. توصیه می کنم رده سنی الف به هیچ وجه از ویبراسیون استفاده نکند و گروه سنی ب نیز در جا هایی خاص از آن استفاده کند.

هدف جشنواره جوان راه اندازی یک جریان کیفی موسیقایی است

سیامک جهانگیری آهنگساز، نوازنده نی و دیگر عضو هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز نی نیز دقایقی به صحبت پرداخت و در خصوص اجرا های روز سیزدهم جشنواره موسیقی جوان و همچنین پیشرفت این ساز در سال های گذشته گفت: باعث راضیی است که جوانان نوازنده بسکمک در کشور فعال هستند. نواختن ساز نی واقعاً مشکل است و همان طوری که آقای ناهید به آن اشاره کردند، همین که در 60 سال گذشته تعداد نوازندگان ساز نی بسیار زیاد شده است جای راضیی دارد. فکر می کنم هدف این جشنواره، یک جریان کیفی موسیقایی است و اگر که چیزی به نام رپرتوار و مسابقه مشخص می گردد، همه آن ها به این دلیل است که یک جریان پویا شکل بگیرد. اگر در این جشنواره چیزی به نام اول و دومی شکل می گیرد، یک چیز سمبولیک و قراردادی است و به این معنی نیست که بقیه نوازندگان اصلاً خوب نبودند یا وجود ندارند. زمانی آن قدر سطح نوازندگی نزدیک است که واقعاً کار هیئت داوران برای انتخاب نفرات برگزیده بسیار سخت می گردد.

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در سه بخش موسیقی نواحی، موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک برگزار می گردد. بخش موسیقی نواحی از 5 مرداد آغاز شد و پس از 11 روز در 17 مرداد به کار خود پایان داد. با اتمام بخش موسیقی نواحی، اجرا های بخش موسیقی دستگاهی از 19 مردادماه در تالار رودکی آغاز شد که تا آدینه اول شهریور ادامه دارد. در ادامه بخش موسیقی کلاسیک از 2 تا 4 شهریور برگزار خواهد شد.

سیزدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ 5 مردادماه تا 5 شهریورماه امسال در تالار رودکی تهران در حال برگزاری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "هنرنمایی نی نوازان در تالار رودکی، سیزدهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان سپری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنرنمایی نی نوازان در تالار رودکی، سیزدهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان سپری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید