تیغ کُند قانون در فوتبال ایران!

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، فسخ غیرقانونی قرارداد در خارج از ایران، تبعات سنگینی برای بازیکنان و تیم های آن ها به دنبال دارد اما کمیته معین شرایط فدراسیون فوتبال در ماجرای بابک مرادی و سعید واسعی، حکم به تبرئه استقلال و تراکتور داد که می تواند تبعات بدتری برای آینده فوتبال ایران به دنبال داشته باشد.

تیغ کُند قانون در فوتبال ایران!

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، بابک مرادی هافبک استقلال و سعید واسعی هافبک تراکتور به علت فسخ غیرقانونی قرارداد با تیم های سابق خود با حکم کمیته مشخص شرایط فدراسیون فوتبال به مدت چهار ماه از حضور در میادین محروم شده اند و نمی توانند تا انتها سال تیم های خود را همراهی نمایند.

سال گذشته نیز محمد بلبلی به علت فسخ غیرقانونی قراردادش با سپیدرود رشت چنین محرومیتی را پشت سر گذاشت و بعد از بازگشت به میادین هیچ شباهتی به گذشته نداشت و بعد از مدت ها نیمکت نشینی، از استقلال راهی نفت مسجد سلیمان شد. تجربه تلخ محرومیت برای بلبلی، اتفاق مشابهی است که گریبان گیر دو بازیکن جوان دیگر یعنی مرادی و واسعی شده و مطمئنا آن ها در بازگشت به مسابقات با مشکلاتی رو به رو خواهند شد.

اما نکته عجیب در این اتفاقات، تبرئه دو تیم استقلال و تراکتور است؛ تیم هایی که طبق قانون به تحریک این بازیکنان برای فسخ قرارداد متهم شده بودند اما توانستند حکم تبرئه بگیرند و از محرومیت دو پنجره ای در فصل جابجایی بگریزند.

از طرفی فولاد خوزستان هم که سال گذشته با محرومیتی دو پنجره ای از جابجایی روبرو شده بود، توانست موقتا حکم لغو این محرومیت را بگیرد و بازیکنان خوبی را در ابتدای فصل جاری به خدمت بگیرد.

نگاهی به کلیت این ماجر، نشان دهنده رشد فزاینده فسخ غیرقانونی قراردادها در فصل نقل وانتقالات است. از طرفی تیم های مختلف مانند استقلال، تراکتور و فولاد به عنوان باشگاه های با تجربه در دو سال اخیر این اشتباه را مرتکب شده اند و طبیعتا متحمل ضررهای مادی و معنوی هم خواهند شد.

وقتی قانون با تیم های ایرانی مهربان است

موضوع اصلی در این اتفاقات، مهربانی قانون با تیم های ایرانی است که باعث بروز یک مشکل جدی شده است. در واقع به علت ملایمت های قانونی با متخلفان، باشگاه های ایرانی از سال گذشته تا به امروز نه تنها در زمینه جذب بازیکنان، پیشرفت نکرده اند که بلکه پسرفت هم داشته اند.

تصور کنید اگر محرومیت فولاد در لیگ بیستم لغو نمی شد و قانون به سختی یقه استقلال و تراکتور را برای جذب دو بازیکن متخلف می گرفت آیا در فصول آینده هم تیم ها مرتکب این اشتباه می شدند یا خیر؟

طبیعتا با این قبیل رفتارها و گذر از اشتباهات تیم ها در جذب بازیکنانی که به صورت غیرقانونی از تیم سابق خود جدا شده اند، در فصول آینده هم این اتفاق رواج پیدا خواهد نمود و هر تیمی به خود اجازه می دهد با بازیکن تیم دیگری مذاکره و حتی آن ها را به فسخ یک طرفه قرارداد تحریک کند.

محرومیت دو پنجره ای پرسپولیس از نقل وانتقالات را به یاد بیاورید

نگاهی به قوانین رایج در فیفا و یوفا نشان می دهد که تیم های اروپایی برخلاف روال جاری در ایران، به سختی می توانند از زیر اتهام تحریک بازیکنان برای فسخ غیرقانونی قرارداد شانه خالی نمایند. به همین دلیل همه تیم ها در زمینه جذب بازیکنانی که با تیم های سابق خود قرارداد دارند، چارچوب های بین المللی را رعایت می نمایند و هرگز در دامی که می تواند محرومیت سنگینی را برای آن ها به ارمغان بیاورد، گرفتار نمی شوند.

اتفاقات مشابه برای طارمی و پرسپولیس در سال 96 هنوز اذهان عمومی پاک نشده است که پرسپولیس به علت تحریک طارمی برای جدایی از ریزه اسپور دو پنجره نقل وانتقالات را از دست داد.

موضوع وقتی جالب تر می گردد که استقلالی ها که خواستار جذب سعید واسعی بودند، به علت بعضی ابهامات در نحوه جدایی این بازیکن از پیکان، حاضر به عقد قرارداد با این بازیکن نشد اما تراکتور پا پیش گذاشت و این تخلف و از دست رفتن سرمایه خود را به جان خرید.

اگر قانون در ایران ملایمت با تیم ها را کنار بگذارد، بدون شک این قبیل تخلفات به حد بسیار زیادی کاهش خواهد یافت و باشگاه های کوچک تر در رقابت با تیم های متمول، بازیکنان خود را به راحتی از دست نخواهند داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تیغ کُند قانون در فوتبال ایران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیغ کُند قانون در فوتبال ایران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید